Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?  (Luettu 10280 kertaa)

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3366
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
tuo on hyvä vinkki.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Ehkä se 4,5m voisi olla maksimi.

Mieluusti kuulisin kokemuksia mikäli joku 865:lla vedellyt 4,5m tai 5m äkeitä.
No 865:stä ei ole kokemusta, mutta puoli kierrosta piristetyllä 455:llä 4,2 metrinen Tume Nordic kulki yleensä vaivattomasti.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 972
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Varmasti 865 vetää tasamaalla 4,5 äestä, toki ei sillä kovaa mennä ja ilman varpajyriä. Painoa siinä on vähän niukasti
Etukuormain ja paripyörät takana on. Eli vähä on painoo enemmän. En tosiaan kyllä yli 4,5m varmaankaan edes harkitse.
Montakohan piikkiä enemmän on 5m vs 4,5m? Ostat 5m ja irrotat pari piikkiä reunasta, joskus päivität traktorin niin ei sitte ainakaan harmita.

Potila SPH:ssa puolella metrillä kait 6 tai 7 piikkiä. Jälkiharan piikitkin on helppo irrottaa. Ongelmaksi muodostuvat yhtenäinen palkkilata ja varpajyrä (jos sellaiset on). Niitä ei kai kukaan poikkaise ja myöhemmin taas hitsaa yhteen  ::)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Itsellä 450 Väderstadin nzi, eli piikkejä paljon, pyörä-äes, . Keveitä hieta-multamaita, vähän hiesuisempiakin. Tasaisehkoa. 100 hv kiskoo tuota miten vaan, 82 hv on jo sillä rajalla. Ruotsalaistyyliin onnistuu hyvin, tosin paino uhkaa välillä loppua.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3366
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
eihän  varpajyrää ja lataa tarvi lyhentää jos piikkejä reunoilta ottaa pois, aattelisin. Ja  kait sitä piikkiväliä voi harventaakin.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
eihän  varpajyrää ja lataa tarvi lyhentää jos piikkejä reunoilta ottaa pois, aattelisin. Ja  kait sitä piikkiväliä voi harventaakin.
Molemmin puolin vähän piikkejä pois ja sitte pitää ajaa vaan 2x piikittömän verran ristiin. Ei ole tarvinnu kokeilla mut luulis pelaavan.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Onko kuukaan muuten ostanu Multivan levitys paloja äkeeseen, onkohan minkä hintanen operaatio? Vähän kiinnostais mut varmaan sen verran kallista että kannattaa vaan nostaa ajonopeutta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
kuin paljon työ ootta pitäny nopeutena?   ite ajelin kelfrin moisella tänä keväänä 6-7 km/h ja hyää tuli..   nopeesti en enää aja kuin hankmolla....   (   ei tuo valumönt jaksa kyl vetääkää.. )

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
kuin paljon työ ootta pitäny nopeutena?   ite ajelin kelfrin moisella tänä keväänä 6-7 km/h ja hyää tuli..   nopeesti en enää aja kuin hankmolla....   (   ei tuo valumönt jaksa kyl vetääkää.. )
Joku 12-15 km/h en ole huomannu et jälki paljon huonommaksi muuttuu vaikka pitää vähän enemmän vauhtia, kynnökset sitte eri juttu.
Lautasella sitte vähintään se 15 km/h jos jonkullaista jälkeä haluaa saada, sillä voi kyllä ajaa niin kovaa kun veturi jaksaa viedä.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
Se on sitte eri asia et tarviiko jatkossa minkä verran äestellä jos 100% kasvipeitteisyyttä tavoittelee. Tähän asti on saanu ajella kultivaattorilla sen 40% ja on saanu max kasvipeitteisyyden. Jatkossa menettää polttoaineen lisäksi tuenkin joka hehtaarilta minkä muokkaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9756
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
kuin paljon työ ootta pitäny nopeutena?   ite ajelin kelfrin moisella tänä keväänä 6-7 km/h ja hyää tuli..   nopeesti en enää aja kuin hankmolla....   (   ei tuo valumönt jaksa kyl vetääkää.. )
Joku 12-15 km/h en ole huomannu et jälki paljon huonommaksi muuttuu vaikka pitää vähän enemmän vauhtia, kynnökset sitte eri juttu.
Lautasella sitte vähintään se 15 km/h jos jonkullaista jälkeä haluaa saada, sillä voi kyllä ajaa niin kovaa kun veturi jaksaa viedä.
Oksan keltavannekko pitää kylvönteon ajan  rokulia ?
Hyvä kynnös ja kevyet maat tuollaisen vajaa 15km/h. Nyt justihin enää muista mitä mittari näyttää. Dyna -4 :n peltovaihteet jää pikkuusen hitahiksi ja 4A on kait jo maantie vaihde ja se ei oikein enää sovellu peltokäyttöön.  Toki silläkin tuloo joskus äjestettyä, kun äjes on ihan alimitoitettu (4,5m Potilan nostolaite risuäjes) . Edellinen äjes tuota ennen oli 3,5m JF:n tekemä. Tuli se hävitettyä siinä aloitellessa ja vaihdettua tuollaiseen risumalliin. Metri työleveyttä lisää ja paino taisi tipahtaa puoleen  ;D No vitsi vitsi, mutta tuolla risumallilla mennäänkin sitten ne kovat "savikot" ja huonot kynnökset sitten puolella nopeudella ja silloinkin vähintään toinen sivulohko on ilimas. Perse pysyys penkis, kiitos vantterien ja pulleiden vatsalihasten, mutta äjes ei pysy  >:(

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3366
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
meilläoli tuollanen risuäes kans, tuli kylkimyyryä perässä kun ei ollu tarpeeksi painoa

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5891
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
kuin paljon työ ootta pitäny nopeutena?   ite ajelin kelfrin moisella tänä keväänä 6-7 km/h ja hyää tuli..   nopeesti en enää aja kuin hankmolla....   (   ei tuo valumönt jaksa kyl vetääkää.. )
Joku 12-15 km/h en ole huomannu et jälki paljon huonommaksi muuttuu vaikka pitää vähän enemmän vauhtia, kynnökset sitte eri juttu.
Lautasella sitte vähintään se 15 km/h jos jonkullaista jälkeä haluaa saada, sillä voi kyllä ajaa niin kovaa kun veturi jaksaa viedä.
Tää nyt on ihan höpö-höpöä että lautasella pitäisi ajaa kovaa että saisi hyvän jäljen. Kyllä se ihan todistetusti toimii pienemmilläkin nopeuksilla.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
kuin paljon työ ootta pitäny nopeutena?   ite ajelin kelfrin moisella tänä keväänä 6-7 km/h ja hyää tuli..   nopeesti en enää aja kuin hankmolla....   (   ei tuo valumönt jaksa kyl vetääkää.. )
Joku 12-15 km/h en ole huomannu et jälki paljon huonommaksi muuttuu vaikka pitää vähän enemmän vauhtia, kynnökset sitte eri juttu.
Lautasella sitte vähintään se 15 km/h jos jonkullaista jälkeä haluaa saada, sillä voi kyllä ajaa niin kovaa kun veturi jaksaa viedä.
Tää nyt on ihan höpö-höpöä että lautasella pitäisi ajaa kovaa että saisi hyvän jäljen. Kyllä se ihan todistetusti toimii pienemmilläkin nopeuksilla.
Kyllä se mun kokemuksen mukaan jälki paranee kun vauhti kasvaa, kasvijätteet sekoittuu paljon paremmin, jos vaikka alle 10 km/h  ajelee niin pahimmillaan jälki ei kummoista ole. Ehkä kevyemmillä mailla toimii paremmin hitaammillakin vauhdeilla.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65383
Vs: Potila Sph 390 vai Väderstad nzf 400?
mikä hiton keltavanne?   ei miulla sellasta..    mut tuo kellfrin pystypiikkinen äjes toimii ihan nätisti hissukseen ajellessa..    ja on mukavempaaki ajella kui lentämällä.      viime kesänä ku valulla vetelin ni sepä ei jaksannu kovenpaa kulkiakaan..   joten tänä keväänä sit PUNAvanteella kokasin moista. ja hyin toimi.