Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Etuakselivakain  (Luettu 3643 kertaa)

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 966
  • LOS KANTTURAS
Etuakselivakain
Suunnitelmana rakentaa mehtäraktoriin tuollanen akselilukko antamaan vakautta hakkuuhommissa.
Onko toimiva ajatus jotta: 1 toimiset sylinterit, niihin sähköiset lukkoventtiilit jotka virrattomina auki ja venttiileihin sopivan tilavuuksiset paineakut.  :o Vai jotenkinko muutenko toteutus parempi?
AkkuPENSASLEIKKURI😬

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4315
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakselivakain
1-toimisilla voisi vaan kytkeä ne linjalla yhteen ja linjaan venttiili joka joko katkaisee linjan tai yhdistää sen pieneen säiliöön. Säiliö siksi että pieni vuoto jossain ei aiheuta heti öljynpuutetta. Paineakkukin menettelee tietysti säiliöstä kunhan tarvittaessa jostain saa ladattua systeemiin lisää öljyä ja systeemin saa ilmattua lähes ylimmästä kohdasta. Muutenhan säiliön suuntaan ei ole virtauksia; kun toinen sylinteri lyhenee niin toinen pitenee saman verran. Paineakkuun ei varsinaisesti juuri painetta kaivata, silloin sylinterit alkavat molemmat turhaan kuormittua ja kannatella etupäätä. Pieni huohottimella oleva pystyasentoinen säiliö riittää, systeemi ilmaantuukin itsestään ja tarvittaessa öljyn lisääminenkin on piece of cake. Pönttö voi olla vaikka pätkä 2" putkea tms.

Voisi toimia ihan niinkin että sähkövena vain sulkee yhdistävän linjan; öljyvarasto olisi puolestaan yksinkertaisesti pienen käsikäyttöisen kuulahanan takana josta voisi 2 kertaa vuodessa ilmata ja täyttää systeemin. Tuossa systeemiin tulee staattisia paineita (tai alipaineita) riippuen ympäristön lämpötilasta jos hanaan ei koske.

Öljyä varastoon voisi ehkä tarjoilla myös jostain paluu- tai vuotolinjasta, tuon ratkaisun ilmaaminen alussa on vaan vähän hankalampaa.

Toinen juttu on sitten se että siihen olisi ehkä viisasta laittaa ylipaineventiilit estämään mekaaniset tuhot jos sattuu jotain hassua ja rakenteita ei ole mitoitettu ihan kaiken kestäviksi. Nekään eivät ehdi oikein mukaan jos vaikka keulii ja sitten tulee rajummin alas niin että toinen pyörä osuu kannon päälle tai muuten eri asentoon kuin lähtötilanne.

Kaksitoimisilla sylintereillä saisi akselille symmetrisemmän vääntökuormituksen mutta hydrauliikka sitten tuplaantuu.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3087
Vs: Etuakselivakain
Muistanko ihan väärin, joku oli vakaaja sylinterit kytketty nosturin pää nostoon. Ja ventiili jotenkin sileen, nimenomaan yksitoimiset, että painetta nosturin piiri, sitten kun pysähtyy, se paine ventiilillä että ei voi mennä ees taas, kun ajaa voi mennä kaikkialle, ne etu sylinetrit vaikka kallistuu ei vaikuta nosturiin, kun ne menee eestaas keskenään, vain paine tulee nosturin piiristä?

Ei sekään ylipääsemätömän vaikee?

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Etuakselivakain
Omassa valmetissa Jaken vakain otaa öljyn keulan lauhduttimelle menevästä linjasta. Käsijarru sulkee magneetti venttiilit akselin molemmissa sylintereissä, peräöljy toimii paisunta säiliönä.

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Etuakselivakain
Sorry, olikin kronoksen tekele.....

Ed

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Etuakselivakain
kuva asennettuna

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Etuakselivakain
Onpa kuumat öljyt, sanoisi joku pätemisen tarpeessa oleva. Mutta se siitä.  ???

Oli se nyt akselilukko tai runkolukko, niin manuaalinen lukitus on hyvä olla olemassa. Ettei pelkästään vain käsijarrun tai jonkun muun aktivoimana. Lukitus pitää vaan olla sellainen, että sen tietää olevan lukittuna. Vahingossa jos jää päälle, niin rasittaa turhaan olkatappeja. Vaikka todennäköisesti nyt kestäisivätkin pientä ylimääräistä kuormaa. Manuaalinen lukitus lisää varaa soveltaa asioita.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4315
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Etuakselivakain
Siitähän saa aika lailla sellaisen kuin haluaa kunhan ei halua täydellistä, helppoa ja halpaa.
Tuossa linkku-Valtrassa on sellainen systeemi joka haistelee etukuormaajan nostosylinterien painetta. Mitä isompi taakka ek:ssa, sitä hitaammin etuakselin tunkit antavat myötä. Mitään sähköä tai kuljettajalle jätettyä valintamahdollisuutta ei ole, toteutus on puhtaasti hydraulinen ja aina käytössä. Aivan täydellisen tönköksi se ei mene, jäykimmilläänkin antaa akselin kallistua jotain asteen sekunnissa tjsp, tuo myötäämisnopeus on venttiilin ruuvista säädettävissä jos haluaa

Systeemi on tietenkin tehty raskasta ek-työtä ajatellen, linkkukoneen saisi linkussa ollessaan aika helposti kylkysilleen jos ek:ssa on painava taakka. Tuossa on kuitenkin suurinpiirtein lusikka-haarukan nostovoimat, muistaakseni 3,5 t turpalevyssä.

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Etuakselivakain
Miten saisi vakaajan jousitetulle etuakselille?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7048
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakselivakain
Lykkää kumpaankin sylinteriin niin kovan paineen että nousee keula ihan ylös tai laskee alas rajoittimiin.
pessimisti ei pety!

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2510
  • Etelä-Karjala
Vs: Etuakselivakain
Lykkää kumpaankin sylinteriin niin kovan paineen että nousee keula ihan ylös tai laskee alas rajoittimiin.

Ei kyllä keinuntaniveleen vaikuta millään lailla.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7048
  • karkki vai keppana?
Vs: Etuakselivakain
Lykkää kumpaankin sylinteriin niin kovan paineen että nousee keula ihan ylös tai laskee alas rajoittimiin.

Ei kyllä keinuntaniveleen vaikuta millään lailla.

Onko sulla sisäpiirin tietoa minkä merkkinen kone on kyseessä, vaikuttaa meinaan paljon millainen rakenne on kyseessä :P
pessimisti ei pety!

Peltikuono

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Etuakselivakain
Lykkää kumpaankin sylinteriin niin kovan paineen että nousee keula ihan ylös tai laskee alas rajoittimiin.
Valtrassa saa tapitettua ilmakeulan ettei jousitus toimi.