Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lohko syksyllä Ceylon-vehnälle, mitä kesäksi siihen?  (Luettu 2260 kertaa)

Pode

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 317
Moi.
Mulla on perusparannus kesken yhdellä 5 ha: n lohkolla, jonka eläkkeelle jäänyt naapuri mulle myi :sarkaojien tukkiminen, kivien keruu ja lannan levitys. Kevätkylvöihin en lohkoa ehdi kuntoon saamaan, mutta syysvehnän voisi siihen kylvää, kun on kesä aikaa tehdä em. perusparannustyöt.

 Mitäs siihen kannattaisi kylvää tukien maksimoimiseksi? Mikä on viimeinen kylvöpäivä (30.6 ??)  ja milloinka kasvuston saa kemiallisesti lopettaa? Miten itse asian hoitaisit?

Lohko itsessään on mitä mainioin syysviljoille, läpäisevä maa ja etelärinnepelto.

 Tarkoitus saada perusparannustoimenpiteet tehtyä ennen viimeistä kylvöpäivää.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Mulla on vajaa 5 ha suojakaistaa...jätin sen kylmän viileesti sänkikesannolle.Saa hyvällä kelillä kunnostaa kaivetut kanavamaat pois ja antaa roundup/halpisversiolla optimioloissa käsittelyn ja syksyllä ruisvehnää siihen sitten  kasvamaan. Ei tarvi paimentaa mitään aikarajoja.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
En jaksa nytte kaivaa esiin mt tuki opas, mutta eikö siinä ollut mainittu että yksi lohko vaikka sään tai muun takia epäonnistui tai kaivuumaat ym paalien ei tarvii merkata eri b lohkoksi. Niin kuinka venyvää jos salaojitaa, sarkaojat unpeen kalkitus jne jos ois kylvännyt kauraa ensin?

 Ja oisko ollut joku yksi vuotinen virna taikka rairuoho, pysyis jotenkuten vihree ja kynnät sitten syysviljalle?

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 850
Kattos ne sarkaojien tukkiminen, kannattas kumminkin lyhyitä salaojan pätkiä vetää alarinteeseen vaikka niihin vanhoihin ojanpohjiin. Märkiä vuosia voi tulla. Oon ite "ojittanut" jonkun rinnelohkon ihan putkilla vanhojen ojien pohjaan, soran kanssa. En ole katunut. Harkitse tarkkaan.
Putket ei paljon maksa tässä vaiheessa jos ojat ovat jotenkin kunnolliset.