Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oletko kotiävy?  (Luettu 1259 kertaa)

Kuuno Pärri

  • Vieras
Oletko kotiävy?
Oletko tullut taloon vävynä vai oletko  ostanut tilan vanhemmiltasi?

Jos olet vävy (tai miniä) niin miten se vaikuttaa motivaatioosi tilan töissä ja asioiden hoidossa, ja  jos olet vävy, niin tuntuuko joskus, kuin olisit "palkollinen"?

Ja onko vastuuntunto  vähäisempi, jos on tullut vävyksi taloon, kuin jos jatkaisi omien vanhempien työtä?

Mielestäni tämä on aihe, josta on yllättävän vähän keskusteltu maaatalouspalstoilla ja lehdissä, johtuneeko siitä, että on yleisempää, että poika jatkaa tilanpitoa, kuin tytär, ja näin ollen näitä kotivävyjä on vähän, jolloin keskusteluakin on sen tiimoilta vähän.

Ja jatketaan vielä, jos  tulee tilalla vaikeuksia ja suhteessa ongelmia, niin ottaako vävy helpommin hatkat kuin miniä?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Oletko kotivävy?
Oletko tullut taloon vävynä vai oletko  ostanut tilan vanhemmiltasi?

Jos olet vävy (tai miniä) niin miten se vaikuttaa motivaatioosi tilan töissä ja asioiden hoidossa, ja  jos olet vävy, niin tuntuuko joskus, kuin olisit "palkollinen"?

Ja onko vastuuntunto  vähäisempi, jos on tullut vävyksi taloon, kuin jos jatkaisi omien vanhempien työtä?

Mielestäni tämä on aihe, josta on yllättävän vähän keskusteltu maaatalouspalstoilla ja lehdissä, johtuneeko siitä, että on yleisempää, että poika jatkaa tilanpitoa, kuin tytär, ja näin ollen näitä kotivävyjä on vähän, jolloin keskusteluakin on sen tiimoilta vähän.

Ja jatketaan vielä, jos  tulee tilalla vaikeuksia ja suhteessa ongelmia, niin ottaako vävy helpommin hatkat kuin miniä?

Olen vävy. Niin jos ei joku vielä sattumalta tienny.

Eipä se juuri ole vielä motivaatioon vaikuttanut, niin hoidan asiat kuin omani hoitaisin. Jonkun mielestä ehkä huonosti, joskus omastakin mielestä. Ei vaan ehdi kaikkea ihan viimisen päälle nyppiä, kun täytyy töissäkin käydä.
Palkolliselta olo ei tunnu, kun en saa palkkaa. Vastuuta täytyy molempien kantaa. Emäntä tosin hoiti tilaa yksinään pari vuotta ennen mun tuloa kuvioihin, joten ehkä hänen oli vaikeampi jakaa vastuuta suhteen alkuaikoina. Neljä vuotta nyt on yhdessä menty.
En osaa ihan kaikkia koukeroita eikä mulla oo alan koulutustakaan (niin kuin ei ole kyllä minkään muunkaan alan tutkintoa), mutta oon mielestäni innokas oppimaan. Ja kun ei oo pelkästään aikaisempien sukupolvien oppeja painolastina, niin tulee vähän uusiakin kuvioita joskus mietittyä. En tiä tykkääkö appiukko, mut ei oo ääneen moittinu :)

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Oletko kotiävy?
Itse en ole vävy, vaan sukutilallinen, mutta monia vävyjä tuntevana sanoisin että kaikkein kovimmat täppääjät on juuri noita vävyjä..
Useimmilla vissiin menestymisen paine ja näyttämisen halu ajaa eteenpäin vaimon isän silmien alla..
Moni on kyllä menestynyt hyvin, joten ei se "isänmaidossa" saatu oppi ole sitä ainoota oikeeta..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Oletko kotiävy?
En kumpaakaan, en ole saanut apuja tai maita vanhemmilta enkä appivanhemmilta, omilla tullaan toimeen ja elellään ....