Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe New Holland NEF-moottorin öljyt  (Luettu 1823 kertaa)

Niitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 149
New Holland NEF-moottorin öljyt
Puimurissa on 6,7-litrainen NEF jakajapumpulla, jonka öljyksi ohjekirja ohjeistaa 15W-40. Sellaista tavallista kaaviota, josta voi käyttölämpötilan mukaan valita viskositeetin, ei ole ollenkaan esitetty. Ohjekirjan tekijä ei ole varmaan nähnyt puimurin tapauksessa tarpeelliseksi.

Luokituksen puolesta voisi käyttää samaa öljyä sekä puimurissa että traktoreissa, mutta viskositeetti ei sovi. Kylmässä 15W-40 olisi varmaan liian paksua, ja traktoreissa onkin ollut 10W-30.

Onkohan tuossa moottorissa jokin todellinen tarve paksummalle öljylle, vai voisiko siinäkin käyttää 10W-30:a? Jonkin samalla moottorilla varustetun traktorin (TSA?) ohjekirjasta ehkä voisi löytyä enemmänkin viskositeettivaihtoehtoja.
Sinun menestyksesi on erikoisamme

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26445
  • vastustan
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
Puimurissa on 6,7-litrainen NEF jakajapumpulla, jonka öljyksi ohjekirja ohjeistaa 15W-40. Sellaista tavallista kaaviota, josta voi käyttölämpötilan mukaan valita viskositeetin, ei ole ollenkaan esitetty. Ohjekirjan tekijä ei ole varmaan nähnyt puimurin tapauksessa tarpeelliseksi.

Luokituksen puolesta voisi käyttää samaa öljyä sekä puimurissa että traktoreissa, mutta viskositeetti ei sovi. Kylmässä 15W-40 olisi varmaan liian paksua, ja traktoreissa onkin ollut 10W-30.

Onkohan tuossa moottorissa jokin todellinen tarve paksummalle öljylle, vai voisiko siinäkin käyttää 10W-30:a? Jonkin samalla moottorilla varustetun traktorin (TSA?) ohjekirjasta ehkä voisi löytyä enemmänkin viskositeettivaihtoehtoja.
näin maalaisjärjellä ajateltuna ei liene sexuaalista merkitystä  maamme olosuhteissa mutta löytyskö tuolta traktorin kuvan takaa apua :-\ :-\ :-\ :-\

https://neste.lubricantadvisor.com/fi
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8454
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
Kyllä SAE 30 öljy alkaa olemaan aika lirua helteellä kovassa rasituksessa. 15W pumpattavuuden raja-arvo on -25 astetta. Harvemmin puimuria kovassa pakkasessa käynnistetään. Osasynteettisiä on sitten 10W-40 öljyjä, eikä ne kauhean paljon kalliimpia ole.
Mystinen kesälaatumies

Niitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 149
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
10W-40 olisi tosiaan varmaan hyvä kompromissi. Traktorit tykkäsi kylmässä ja puimuri lämpimässä. Sitä ei traktorin ohjekirja tunne, mutta 15W-40 ja 10W-30 kyllä, joten 10W-40 lienee sopivaa.
Sinun menestyksesi on erikoisamme

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
eiks tuo ole nykytraktoreihin ihan suositeltua?     ite en ole havainnu paljon muuta..

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
Pistä vaan 15w-40 ja katso, että luokitus riittää NEFfille. Puimurin moottori käy yleensä aika lämpöisellä säällä. 10w-30 on liian ohutta.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
Kävin 20v sitten Teboilin öljyn jalostamolla ja olin paikallisessa auto tarvike myymälän öljyvastaava. En väitä että olen asiantuntija mutta siellä Teboilin varaston nurkassa oli monta erimerkkistä kannua joista ei pitänyt ottaa kuvia.  Siellä oli eri kone ja öljy valmistajien nimellä varustettuja purkkeja.

Jo silloin kävi selväksi että vanha viskositeeti määritys on vajaavainen määritelmä "oikealle" öljylle. Noin yllätyksenä minulle tuli se että puhdas öljy on täysin kirkasta ja siihen lisättävät aineet useasti tekevät siitä tuman sävyistä.

Minun pointtini on että pelkkä viskositeetti merkintä on aika huono määritelmä ollut jo kauan. Joissakin käyttökohteissa öljyn luokitukset ovat hyvin tärkeitä mutta asiaan kannattaa perehtyä.

Silloin Teboilin jalostamo oli ainoa paikka suomessa jossa oli kaikkia 27 eri aines osaa joista siihen aikaan niin perus kuin erikois kohteiden öljyt sekoitettiin. Siellä myös oli suomen ainoa kansainvälisesti hyväksytty öljylaboratorio.

En yritä myydä eikä ole tarve ostaa. Perä ja akseli öljyissä on luokitukset ja niihin kanntattaa kiinnittä hyvää huomiota. Mutta ihan kaikkea "oikeaa" tietoa kannatta hieman kyseen alaistaa. Minusta kuitenkin on halvempaa vaihtaa öljyt kuin moottori..

Ps. samoihin aikoihin oli työkaverit Mobilin koulutuksessa. Silloin myydyin artikkeli oli 5w-50 Rally-Formula. Edustaja konjamiini pullon juotuaan totesi että paska tuote mutta myy niin hyvin että minkä sille sitten voi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12275
  • Virolaista kiitos!
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt


Ps. samoihin aikoihin oli työkaverit Mobilin koulutuksessa. Silloin myydyin artikkeli oli 5w-50 Rally-Formula. Edustaja konjamiini pullon juotuaan totesi että paska tuote mutta myy niin hyvin että minkä sille sitten voi.
Pick-up täyttää kohta 25 vuotta ja olen käyttänyt tuota öljyä niin kauan kuin muistan. Toivottavasti ei motti hajoa, on ollut hyvä auto.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 48
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt


Ps. samoihin aikoihin oli työkaverit Mobilin koulutuksessa. Silloin myydyin artikkeli oli 5w-50 Rally-Formula. Edustaja konjamiini pullon juotuaan totesi että paska tuote mutta myy niin hyvin että minkä sille sitten voi.
Pick-up täyttää kohta 25 vuotta ja olen käyttänyt tuota öljyä niin kauan kuin muistan. Toivottavasti ei motti hajoa, on ollut hyvä auto.
:: :)
Minä täytän 46v ja olen käyttänyt Jaloviinaa ja päärynä siideriä. T5 Transporter on käyttänyt 15v aikakana paljon merkki öljyä (WV/Castrol) ja kaksi moottoria takuuseen. Niin minulla kuin autolla neliveto ja automaatti toimii..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: New Holland NEF-moottorin öljyt
taitaa olla ihan sama millasta ööliä on koneessa kuhan sen vaihtaa tarpeeks tihiään.    ite en ymmärrä nuita 3-40 tuhannen öölin vaihtovälejä...