ihmetyttää kun maan suurin kenttä pohjolassa ei pysty pitään kiitoteitä nykyaikana kunnossa et koneet pystyis lasekutumaan toisin kuin pienkenttä rovaniemellä osaa tehä hommat niin et jopa britti jumpot pääsee maahan ilman häikkää! eikö tuo yhtään siun selkänahasa tunnu? luulis ny es että sen verta tuntus ku keput moiseeen pystyy mut kokoomuslaiset ei!
En nyt sanoisi, että tuossa puoluepolitiikalla on mitään suurempaa tekemistä,
Sen sijaan matematiikalla saattaa olla tekemistä asian kanssa.
Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä. Juuri tarkistin niin tänään 16-17 25+ lähteviä ja 8 saapuvia lentoja, yhteensä 10+ lentoa per kiitotie. Rovaniemellä 18-19 oli kolme lähtevää ja ei yhtään saapuvaa, kiitoteitäkin on tosin vain yksi.
Pitäisi ottaa koko vuorokausi ja katsoa, mutta suhde on luultavasti tuota luokkaa, lentoja per kiitotie on vähintään kolminkertainen määrä.
Kiitotien pituus on noin 3.000 metriä ja lkeveys 60 metriä. Helsinki-Vantaan aurakalusto auraa kiitotien 10-15 minuutissa puhtaaksi rintamana edeten. Todennäköisesti Rovaniemellä vastaava.
Mitä noista luvuista voidaan päätellä? Sen, että Rovaniemellä onnistutaan todennäköisesti lähes koko ajan tarvittaessa auraamaan kiitotie lentojen välissä, auraus ei aiheuta viivästyksiä. Helsinki-Vantaalla taas kiitotien auraus välissä aiheuttaa kolmen lennon viivästymisen kun lentoja on koko ajan.
Mutta selitys ei löydy puoluepolitiikasta vaan matematiikasta.