Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tume nova combi  (Luettu 1943 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1191
Tume nova combi
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tume nova combi
Minusta noissa ei varsinaisia piileviä vikoja paljoa ole, kaikki näkee päälle jos katsoo

- tietysti lautasten kuluneisuus ja laakerit, uretaanikielekkeet ehjät ja tallella
- takapyörästön mahdollisesti vuotavat sylinterit ja renkaiden kunto
- takapyörien laakerit, vuosimallista riippuen
- etupyörien laakerit
- onko syvyydensäätövivut jumissa / liikkuuko pyörän 'varsi' vantaassa herkästi alas
- ruosteviat laatikoissa tai vantaistossa, vantaissa vaikea nähdä ellei tiedä mitä etsii
- syöttörihlat ehjiä, säädöt liikkuu
- sitkaimien murtopultit, onko pultinreiät miten jo niljantuneet
- hyvin paljon ajetuissa koneissa kasetin kunto ja ketjut, maapyörän laakerit...

Muuta ei ole tainnut tulla vastaan. Tietysti erilaisia yksittäisiä juttuja on joku aina onnistunut rikkomaan. Laakeri- ja tiivisteviat ovat edullisia korjata mutta teettävät vähän puuhatunteja. Alakerran korjauspaketti (kaikki lautasiin liittyvä) on lienee vähän päälle tonnin per työleveysmetri. Tuosta remontistakin tuli hankittua kokemusta...

Uudet koneet ovat kyllä aika suolaisia hinnaltaan, merkkiin katsomatta :-(

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1191
Vs: Tume nova combi
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tume nova combi
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.

Ainakaan lautasissa ei ole kuin sisemmän laakerin oma suoja.
Noiden kestossa tuntuu olevan selittämätöntä hajontaa. Meidän eka kone oli valmistajan alkupään koneita ja sillä oli lopussa ajettu ehkä vajaa 3000 ha. Ei ensimmäistäkään laakerivikaa lautasissa tai takapyörissä.  Joku sylinteri takana hiukan tihkui mutta niin vähän että ei sillekään mitään tehty, kunhan seurailtiin.

Paljon uudemmissa on ollut enemmän murheita niin laakereissa kuin hydrauliikassakin.

Meillä on nyt käytetty tuoreempi kone jolla ei ollut ajettu kai tuhattakaan ja lautasten laakereista osa oli täysin loppu; osa ruosteessa, osa kappaleina. Tiedä sitten onko sillä vedetty kahtakymppiä kivisillä mailla vai mikä lienee. Konehan oli ollut 'etelä-suomessa' aiemmin...

Niitä etupyörien laakereita on kyllä vanhempaan koneeseen mennyt tasaiseen tahtiin, muutama vaihdettu aina kauden alussa. Tosin ne uudetkaan eivät välttämättä ole olleet mitään huippulaatua vaan jotain mitä on tullut puoli muovikassillista johonkin ostettua.
Tumen omat varaosalaakerit näkyivät olevan NTN:ää.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Tume nova combi
Yksi mikä kertoo paljon myös, ei niin mukava homma.
Mutta ottaa rasvarässin mukaan, ja ryömii rasvaamaan  vannaskelkat.
Jos ei ole tehty rasvaputkia yläpuolelle.
Muuten olikin kattavasti kohdat kerrottu.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11679
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tume nova combi
Tarttis kylvölannotinta päivittää, joko tulen nova compi,  tai
Wädestaedin rapidi,  käytettyä hakusessa, uusien hinnat kun on
Pompsahtanut poskettomiksi.
Joka koneessa heikot kohdat, mitä tumen nova combissa kannattaa
Tarkistaa ensimmäisenä (piilevät viat!)  yleiskunnon näkee kyllä
Päällepäin.
Pääsääntöisesti muokatulle maalle kylvö,  perinteinen kyntö ja äestys.
Vantaisto kohtuullisen toimivan oloinen.
Mielestäni kaksi vaihtoehtoa.

1. Lantmannen/Hankkijan pihasta tarkalta isännältä tulleen hyvin pidetyn kamppeen. Siellä kaupan pihassa sitten konttailet koneen alla ja väistelet kuivunutta multaa, mitä rapisee vantaiden päältä, kun tarkka isäntä on ollut niin tarkka, ettei suotta hukkaa pesuvesiä vaihtoon menevään koneeseen. Plussaa se, että ei sitten tipu kylläkään rasvaakaan silmille.

2. Soittelet Tumelle ja kerrot minkälaista konetta ja millä varusteilla olet etsimässä. Myyjä ilmoittaa sitten sinulle, kun sopiva kone on löytynyt. Tumen porukka katsoo koneen läpi ja tekee sinulle arvion missä kunnossa kone on ja mitä ehkä kannattaisi laittaa. Sitten teet päätöksen, että laitatko itse vai ostatko niiltä koneen remontoinnin ja missä laajuudessa. Lopputuloksena on sitten sellainen kone, mistä oikeasti tiedät mitä on odotettavissa ja missä mennään.

Yksi kaverini osti parikymmentävuotta vanhan jyräcombin tuolla periaatteella ja on ollut kauppaan kovasti tyytyväinen. Ainoa miinus on ollut, että hieman harmitellut nuukuuttaan, että olisi kannattanut enemmän laitattaa uutta osaa tehtaalla, mutta menee näinkin.

Minusta ei niin kauhean vaikea valinta, mitä tehdä. :)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1191
Vs: Tume nova combi
Mites tumen nova compissa on laakerien suojaus,
Laakerin oma pölysuoja ( malliin junkkari), vaiko
Asiallisempi suojaus. ( vähintään stefa)
Rasvattavaa kyllä novacompissa riittää, ei sen puoleen, helpompi
Rasvata, kun aina laakerit vaihtaa.

Ainakaan lautasissa ei ole kuin sisemmän laakerin oma suoja.
Noiden kestossa tuntuu olevan selittämätöntä hajontaa. Meidän eka kone oli valmistajan alkupään koneita ja sillä oli lopussa ajettu ehkä vajaa 3000 ha. Ei ensimmäistäkään laakerivikaa lautasissa tai takapyörissä.  Joku sylinteri takana hiukan tihkui mutta niin vähän että ei sillekään mitään tehty, kunhan seurailtiin.

Paljon uudemmissa on ollut enemmän murheita niin laakereissa kuin hydrauliikassakin.

Meillä on nyt käytetty tuoreempi kone jolla ei ollut ajettu kai tuhattakaan ja lautasten laakereista osa oli täysin loppu; osa ruosteessa, osa kappaleina. Tiedä sitten onko sillä vedetty kahtakymppiä kivisillä mailla vai mikä lienee. Konehan oli ollut 'etelä-suomessa' aiemmin...

Niitä etupyörien laakereita on kyllä vanhempaan koneeseen mennyt tasaiseen tahtiin, muutama vaihdettu aina kauden alussa. Tosin ne uudetkaan eivät välttämättä ole olleet mitään huippulaatua vaan jotain mitä on tullut puoli muovikassillista johonkin ostettua.
Tumen omat   näkyivät olevan NTN:ää.

**** aika nolosti, jos ei perusrakennetta osata tehdä oikeaoppisesti
Kun vädestaedin rapidin  osalta kiekkojen laakerinavan suojaus.
Tää on niin perisuomalaista mäkitupalaisen  maatalouskonerakennetta.
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2900
Vs: Tume nova combi
Yks tuttu jolla nova combi, alkupään konetta uutena ostannu, mietti vaihtoa ihan tumen kanssa, tume kävi kattoo olemassa oleva konetta ja tarjosi myös se tehdaskunnostus olemassa olevalle koneelle ja oli huokea hinta vs vaihto uuteen. Oli renkaatkin uusittu, mitä tarkempaa mitä ne vaihtoi tai hinnat en muista, mutta tyytyväinen ratkaisuun oli

Rakkine

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1610
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Tume nova combi
^
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)

Keskittyisivät Suomessa rakentamaan kestäviä koneita, mutta ovat konepajoissa kovin ihastuneita näihin digisovelluksiin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3802
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tume nova combi
^
Ei niin hääviä, jos kesken kiivaimman kylvösesongin pitää
Koneen alla laakerijumppaa harrastaa.
Ei siinä auta isobus käyttöliittymä ja isompi käyttönäyttö ::)

Keskittyisivät Suomessa rakentamaan kestäviä koneita, mutta ovat konepajoissa kovin ihastuneita näihin digisovelluksiin.

Kesken sesongin ei ole tarvinnut vaihtoon ryhtyä jos on ennen sesonkia rasvauskierroksella viitsinyt kädellä pyöritellä osat läpi. Ja on niitä laakereita mennyt ja osia tippunut ulkolaisistakin maanmuokkausvehkeistä... Mun kommenteissa pitää huomioida että kyseessä on olleet joko melko iäkkäät tai sitten rujosti pidetyt koneet.

Minusta tuo rakenne on aika lähelle sitä että jos vuosittainen käyttömäärä on edes jonkinlainen ja koneesta pitää vähän huolta niin esim lautasten laakerit kestävät varmaan suurinpiirtein sen mitä lautasillakin ajaa ennen niiden loppuun kulumista ja silloin koko paketti on kuitenkin purettava.

Yksi ajaa koneen hehtaareilla mitattuna 'loppuun' muutamassa vuodessa kun vuosittainen ala on suuri; toinen taas toivoo sen kestävän 30 vuotta vähäisellä käytöllä. Varastointi ja pesut muodostavat silloin merkittävän tekijän verrattuna varsinaiseen kylvötyöhön. Sinne lautasten väliin ei varmaan kuitenkaan kannata painaa 200 bar pesurilla 30 kertaa.

Jos on mielenkiintoa ja aikaa peruskunnostukseen niin kyllä sillä jonkinlaisen työpalkan itselleen saa. Mikään unelmaduuni se homma ei ole, riittävä nostovehje ja sopivat työkalut kannattaa olla. Mm prässi (uusien pulttien painaminen uusiin lautasiin) ja kulmamallin iskevä mutterinväännin ovat suureksi iloksi. Yhdestä vanhasta laakerikupista tehtiin laakereille parempi ulosvetäjä ja muuta pientä. Mutta tosiaan tehtaalla laittavat myös jos siltä tuntuu.

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 748
Vs: Tume nova combi
Mä kun olen tässä tehtaan piipunvarjossa niin olen käyttänyt Tumen huoltoa, mulla tosin vanha sivupyörä kone… osat oli laitettuna aikoinaan halvempia kuin keskon tiskiltä.