Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Amazone Spraycontrol II A rikki, nopeussignaalin valo palaa koko ajan.  (Luettu 4393 kertaa)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Tähän vähän päivitystä. Spraycontrol on ihan ehjä ollut koko ajan  ;D

Purkki on tosiaan tehty niin, että tuo nopeussignaalin LED vilkkuu johonkin omaan tahtiinsa, eikä pulssien mukaan. Ja kun LED jää päälle, se ei sammu vaikka laite olisi ilman virtoja 2 viikkoa. Nyt kun sain oikean nopeusanturin ja siihen kuuluvan purkin, huomasin tuon vasta. Aika noloa, mutta enpä ole tuollaiseen laitteeseen ennemmin törmännyt, mikä ei palaudu alkutilanteeseen virtojen sammutuksen jälkeen. Kuvittelin sen siis olevan rikki, kun "inputin valo" paloi koko ajan.

Purkasin myös sen nopeusanturin boksin ja siellä ei ole todellakaan mitään älyä. Se ainut transistori mikä siellä on, on tarkoitettu ainoastaan nostolaitteen asentoanturin tiedon invertoimiseksi. Voi siis valita, onko kone työasennossa magneetin ollessa anturin edessä vai silloin kun se ei ole tunnistusetäisyydellä. Kaikkien muiden anturien signaalit menevät suoraan spraycontrollille. Anturit ovat NPN tyyppisiä, eli signaalijohto menee maihin aktiivisena. Koko purnukka on siis käytännössä antureiden virransyöttöboksi.

Nopeussignaalin saa siis simuloitua Spraycontrollin takaa löytyvän liittimen M (maa) ja C (kardaani nopeuspulssi) yhdistämällä, eikä mitään ollut mennyt rikki. Meinaan tuon nopeussignaalin itse ottaa tuosta Trimblen opastimelta 9 nastasta.




Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Tässä vielä se Trimblen osuus.

Liitin Deutsch DTM 12-pin naaras:
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=18896

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 368
Siinäpä hyvä kuvaus aiheesta. Varmaan hyödyllinen jos/kun samaa laitetta oli foorumilla aiemminkin ihmetelty tuloksetta.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Selvittelin vielä vähän tätä, koska tuntui tyhmältä viedä ajo-opastimen nopeussignaali sieltä Spraycontrollin takaliittimestä sisään ja sitten taas ruiskutustieto maalausta varten olisi pitänyt ottaa kytkinboksilta. Tuossa nostolaitemallissa on kuitenkin sama sähköboksi kuin hinattavassakin ruiskussa, joten sieltä löytyy myös paikka ruiskun omalle nopeusanturille. Signaali tulee tuohon kytkinboksin B6 (16) nastalle ja menee siitä läpi suoraan Spraycontrollille. Testasin signaaligeneraattorilla, niin toimiihan se nopeus sitäkin kautta, kun valitsee "km/h Sensor" arvoksi 3.

Tuon maalaustiedon tein releellä niin, että kun keskimmäiselle lohkolle menee sähköt, rele vetää ja kytkee tuon 3-napaisen liittimen 1 nastan maihin. Samaa johtoa pitkin opastimelta saa nyt myös menemään nopeustiedon, joten on paljon siistimpi asennus.

Tein nuo kuvat suoraan englanniksi, jos vaikka näistä hyötyisi muutkin kuin suomenkieltä osaavat.

Viimeksi muokattu: 16.08.22 - klo:15:04 kirjoittanut Jerry

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Sellainen pieni ongelma tuli vielä vastaan, että Trimblen opastimessa nopeussignaali annetaan muodossa Hz/kmh. Esimerkiksi asetuksella 20 Hz/kmh laitteesta tulee ulos 10 km/h nopeudella ajaessa 200Hz taajuutta.

Spraycontrolliin arvo annetaan taas Imp./100m arvona, minkä laskeminen ei ollutkaan ihan päässälaskua. Mutta sitten kun tajusi, että pitää vain laskea 100m ajamiseen kuluva aika sekunteina (1 km/h nopeudella sadan metrin aika on 360 sekuntia) ja sitten kertoo tuon ajan Trimbleen asetetulla taajuudella, saadaan oikea lukema.

Lopputuloksena kuitenkin:
imp./100m = 360 x Hz/kmh

Esimerkiksi jos Trimblen asetus on 20 Hz/kmh on Spraycontrollin Imp./100m asetus 7200.