Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Säilörehun korjuu  (Luettu 20347 kertaa)

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Säilörehun korjuu
Ja vettä vaan lykkää parasta aikaa :o
Oikeen lomittajan olin varannu muutamaksi päiväksi että saa sadetta pitää tuvassa (rehunteko loma piti 🤬olla)   Eikä kunnon poutaa ees lupaa lähi aikoina. Viljoillekin pitäs UITTAA kasvinsuojeluaineet jo kiireesti eikä tuu siitäkään mittää nyt :(

Joku tekee aaiiveellä jumalattomaan siiloon jumalattomalta alalta huolimatta vaikka vanhoja akkoja satais😎   :o   En tiiä hylkääkö se kun koittelee paalimiestä😭
AkkuPENSASLEIKKURI😬

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Säilörehun korjuu
Eiköhän kohta saada ainakin jotakin pois ja täällä ainakin hyvissä ajoin,päälle 74mm on kuun sademäärä tähän mennessä eli varsin normaali.Tuulet saisivat loppua.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Säilörehun korjuu
Ja vettä vaan lykkää parasta aikaa :o
Oikeen lomittajan olin varannu muutamaksi päiväksi että saa sadetta pitää tuvassa (rehunteko loma piti 🤬olla)   Eikä kunnon poutaa ees lupaa lähi aikoina. Viljoillekin pitäs UITTAA kasvinsuojeluaineet jo kiireesti eikä tuu siitäkään mittää nyt :(

Joku tekee aaiiveellä jumalattomaan siiloon jumalattomalta alalta huolimatta vaikka vanhoja akkoja satais😎   :o   En tiiä hylkääkö se kun koittelee paalimiestä😭

No tänään ei onneksi ole satanut, mutta maanantai aamuna suunnittelin rehun teon ja ruiskutukset tälle viikolle. Niin lomittajan oli varannut kans tälle viikolle 5päiväksi. Olis voinut perua edellisellä viikolla, mutta päätin "tehdä rehua" eli pitää lomaa. Sitten maanantain sade pilasi kaiken tai on silti rämmitty paalaajalla pari pientä lohkoa. Oras pelloilla ei oikein pysy mies pinnalla joten ruiskutukset saa hetkeksi jäädä. No nyt sais kait vaan huilia, mutta tuvas muu väki ollut tämän viikon koronas joten odottelen ensin sen saapumista omaan kroppaan niin täytyy silloin huilata. Eli kun poudat saapuu ja sais tehdä rehua / ruiskuttaa taidan potea koronaa :(

mooses

  • Vieras
Vs: Säilörehun korjuu
Ja vettä vaan lykkää parasta aikaa :o
Oikeen lomittajan olin varannu muutamaksi päiväksi että saa sadetta pitää tuvassa (rehunteko loma piti 🤬olla)   Eikä kunnon poutaa ees lupaa lähi aikoina. Viljoillekin pitäs UITTAA kasvinsuojeluaineet jo kiireesti eikä tuu siitäkään mittää nyt :(

Joku tekee aaiiveellä jumalattomaan siiloon jumalattomalta alalta huolimatta vaikka vanhoja akkoja satais😎   :o   En tiiä hylkääkö se kun koittelee paalimiestä😭

No tänään ei onneksi ole satanut, mutta maanantai aamuna suunnittelin rehun teon ja ruiskutukset tälle viikolle. Niin lomittajan oli varannut kans tälle viikolle 5päiväksi. Olis voinut perua edellisellä viikolla, mutta päätin "tehdä rehua" eli pitää lomaa. Sitten maanantain sade pilasi kaiken tai on silti rämmitty paalaajalla pari pientä lohkoa. Oras pelloilla ei oikein pysy mies pinnalla joten ruiskutukset saa hetkeksi jäädä. No nyt sais kait vaan huilia, mutta tuvas muu väki ollut tämän viikon koronas joten odottelen ensin sen saapumista omaan kroppaan niin täytyy silloin huilata. Eli kun poudat saapuu ja sais tehdä rehua / ruiskuttaa taidan potea koronaa :(

Taka vuosina kun mooseski sae viellä lommaa niin johtaja lomittaja sano nottaa ee mooses saa lomittajaa sillon kun mooses tekkee rehua Mitkä lienee nykysin noitten johtavien lomittajien jäörenjuoksut

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Säilörehun korjuu
taija nyt ihan nuorena tehä rehui...   itekii ku reilu 6 kymppinen.   mut näyttää et aika vanhoo rehua teköö ekan saton.   pellot märkiä,  nurmi maassa ja sateita lupaa...   ihan kuin 2012!

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Säilörehun korjuu
kuivaahan se on kun metsäpa-
lovaroitukset on päällänsä.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Säilörehun korjuu

No tänään ei onneksi ole satanut, mutta maanantai aamuna suunnittelin rehun teon ja ruiskutukset tälle viikolle. Niin lomittajan oli varannut kans tälle viikolle 5päiväksi. Olis voinut perua edellisellä viikolla, mutta päätin "tehdä rehua" eli pitää lomaa. Sitten maanantain sade pilasi kaiken tai on silti rämmitty paalaajalla pari pientä lohkoa. Oras pelloilla ei oikein pysy mies pinnalla joten ruiskutukset saa hetkeksi jäädä. No nyt sais kait vaan huilia, mutta tuvas muu väki ollut tämän viikon koronas joten odottelen ensin sen saapumista omaan kroppaan niin täytyy silloin huilata. Eli kun poudat saapuu ja sais tehdä rehua / ruiskuttaa taidan potea koronaa :(
[/quote]

Toivottavasti et saa. Itse sain 2 viikkoa sitten. Ensin nukuin la- illasta ma- puoliinpäiviin liki yhtä soittoa. Sen jälkeen melkein joka yö 10h, normaalisti näin alkukesä menee 5 tunnin unilla helposti. Ensimmäinen ulkoilu reissu oli navetalle ja takasin, matkaa 400 metriä yhteensä, muutaman kerran täytyi pysähtyä. Siis olen ihan suht hyväkuntoinen normaalisti. Ei jaksa eikä kiinnosta oikein tehdä vieläkään mitään. ( normaalin laiskuuden lisäksi). Kaikki 3 rokotusta olen ottanut. En ollut kovinkaan kipeä, vähän nuhaa ja yskää, mutta voimat aivan poissa.

mooses

  • Vieras
Vs: Säilörehun korjuu

No tänään ei onneksi ole satanut, mutta maanantai aamuna suunnittelin rehun teon ja ruiskutukset tälle viikolle. Niin lomittajan oli varannut kans tälle viikolle 5päiväksi. Olis voinut perua edellisellä viikolla, mutta päätin "tehdä rehua" eli pitää lomaa. Sitten maanantain sade pilasi kaiken tai on silti rämmitty paalaajalla pari pientä lohkoa. Oras pelloilla ei oikein pysy mies pinnalla joten ruiskutukset saa hetkeksi jäädä. No nyt sais kait vaan huilia, mutta tuvas muu väki ollut tämän viikon koronas joten odottelen ensin sen saapumista omaan kroppaan niin täytyy silloin huilata. Eli kun poudat saapuu ja sais tehdä rehua / ruiskuttaa taidan potea koronaa :(

Toivottavasti et saa. Itse sain 2 viikkoa sitten. Ensin nukuin la- illasta ma- puoliinpäiviin liki yhtä soittoa. Sen jälkeen melkein joka yö 10h, normaalisti näin alkukesä menee 5 tunnin unilla helposti. Ensimmäinen ulkoilu reissu oli navetalle ja takasin, matkaa 400 metriä yhteensä, muutaman kerran täytyi pysähtyä. Siis olen ihan suht hyväkuntoinen normaalisti. Ei jaksa eikä kiinnosta oikein tehdä vieläkään mitään. ( normaalin laiskuuden lisäksi). Kaikki 3 rokotusta olen ottanut. En ollut kovinkaan kipeä, vähän nuhaa ja yskää, mutta voimat aivan poissa.
[/quote]

Voin vain kuvitella miltä se tuntuu kun kaekki tua koettelemus sattuu yhtä aekaa Vaan noilla sirä on vaan mentävä Tsemppiä

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Säilörehun korjuu
Onneksi nämä hämäläisten kiireet on niin rauhallisia ja emolehmien rehunteolla ei ole just niin hätä. Pellot on vaan ruman näköisiä. Taitaa olla viimeinen luomuvuosi….

Juu lypsävien taikka loppukasvatus eläinten rehunteko onkin sitten totisempi juttu ja siinä täytyy ajoituksessa onnistua tai lompakossa näkyy.

Mulla meneekin sitten kesä rattoisasti kun yksin erilliskoneilla väännän sen 1200 paalia ja yritän kyttäillä niitä poutia. Kuivaa heinää mahdollisimman paljon tuosta määrästä. Viime kesänä onnistui hyvin, tehtiin yhdellä pöyhinnällä taikka pelkällä karhoituksella.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Säilörehun korjuu
Kävin ruiskimassa 7ha ohraa. Kaukaisimmat lohkot (10km tietä pitkin)  pois päivä järjestyksestä. Tuolla oli satanutkin maanantaina vaan reilu 20mm joten pellot kesti. Oras osaksi heikkoa ja olis kannattanut kysellä  jotain lehtilannosta. Mutta ajattelin iltasella että nyt vielä oon terve, joten jotain täytyy tehdä. Siellä olis mulla reilu 7ha heinääkin pystyssä. Pellot kestäsi varmasti hyvin, mutta huomennahan jo sataa ja käärijä kökkäläisellä on menoa huomenna ( kuten tänä iltanakin). Onneksi heinä ei hätyytä, mutta kyllä tuo korona pelko vaanii takaraivossa. Kait sitä olis pitänyt olla aina rätti naamalla kotona. No nyt nuo sairastavat ovat kopat naamalla mun nähdessään. Luulisin että vain silloin. Niin huomenna on lomittaja viimeisen päivän. Sunnuntaina totuus iskee päin naamaa . Yksi antibiootti lehmä yli vuoden tauon jälkeen.  3 tällä viikolla syntynyttä vasikkaa ja poikineiden erilleen lypsyä. Jotenkin ei oikein nappaisi. Muutaman päivän "lomalla" olon jälkeen polvetkin on olovana paremmassa kunnossa. Oon kyllä testaillut akan sähköpyörääkin  ;D Ja sijoitukset vs. investoinnit on iskenyt tällä viikolla taas päin näköä. Taaskaan en ikinä osta mitään huutokaupat.comista. Olkoot kuinka työkuntoinen tahansa.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Säilörehun korjuu
Mulla on kanssa yhdistelmäpaalaimesta tarjous lyötynä ja mokoma pysynyt korkeimpana🫣🫣

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Säilörehun korjuu
ja kun noita juttuja lukee ni oikein ihmottelee kuin esim. eemeli hokee et eteläänki pitää saaha karvankasvattamoja.   kun työ sillä on yhtä taistelua.      onneks itellä niin mikrokokoa ettei harmita mut nuo isommat paikat onkii helisemässä.   saha puoltaa muut vastustaa!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Säilörehun korjuu
Mulla on kanssa yhdistelmäpaalaimesta tarjous lyötynä ja mokoma pysynyt korkeimpana🫣🫣

Se viimeinen tarjous vasta ratkaisee, jos sekään  ;D No yhdistelmäpaalain on jo nykyaikaa, mutta itte sorruin talvella erilliskäärimen hankintaan. Omallani (vanhalla) ei ole kääritty puoliakaan tuon lukemasta. Tosin empä mä tuon lukemaa edes tiennyt. Sinällään yksilöllinen tarina. Huusin tuota aika lailla tasan vuosi sitten korkeimpaan tarjoukseen. Silloin ei hyväksytty. Saman lainen meni viikon päästä toisaallla. Taisin luvata saman ja jäi korkeimmaksi. Sitten iski ostokrapula, mutta kone hävisi muutenkin listoilta ja tarjouksen hyväksymisestä ei tullut tietoa. Muutaman päivän päästä soitin palveluun ja ihmettelin, mutta onneksi oli krapula niin vedin tarjoukseni pois, koska siihen oli mahdollisuus.

Syksyllä tämä ostamani oli pari kertaa taas tarjolla . Hinta oli hieman alhaisemmalla lähdöllä kuin kesällä tarjoamani. Niillä kerroilla ei tarjouksia. Sitten talvella lähtö jo reilusti alempi. Mutta jokuhan sen halusi (minä en). Mutta koska oli la ilta ja sopivasti halu kiusata ainutta ostajaa, kone jäikin minulle  ::) No nyt luultavasti mekaaniset  viat on paikallistettu ( ja kait korjattukin)  ja lokiiikkaa ymmärretty edes vähän. Mutta taitaa tämä sesonki mennä vanhalla ja opetella tuolla sitten jotain hömpän pömppää käärien. Ihan turha ostos, mutta kun katseli koneen pyyntihintaa liikkeessä niin luulin koneen olevan hyvä ( niin kait liikekin). No ainakin se oli halvempi mullekin kuin viime kesänä. Näköjään kyllä käärimien hinnat on tippuneet rajusti viime aikoina ja järkevää käytettyä yksittäis paalaajaa ei taida löytyä enää mistään , jos tarvittis. Paalarit kait lähtee puolaan ja automaatti käärimet ei. Ajatuksena oli lähinnä rakentaa welgerin perään "juna". Mutta kyllähän welgerin akselisto on jo muutenkin kursittu hitsillä kasaan , joten tuskin se edes kestäisi ja muutenkaan ohjekirja ei ainakaan näytä vaihtoehtoa miten se sinne ratustettais. Kaikki muut sen aikaiset merkit oli kait kuvattuna.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Säilörehun korjuu
Onneksi nämä hämäläisten kiireet on niin rauhallisia ja emolehmien rehunteolla ei ole just niin hätä. Pellot on vaan ruman näköisiä. Taitaa olla viimeinen luomuvuosi….

Juu lypsävien taikka loppukasvatus eläinten rehunteko onkin sitten totisempi juttu ja siinä täytyy ajoituksessa onnistua tai lompakossa näkyy.

Mulla meneekin sitten kesä rattoisasti kun yksin erilliskoneilla väännän sen 1200 paalia ja yritän kyttäillä niitä poutia. Kuivaa heinää mahdollisimman paljon tuosta määrästä. Viime kesänä onnistui hyvin, tehtiin yhdellä pöyhinnällä taikka pelkällä karhoituksella.
Mistä moinen ajatus?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Säilörehun korjuu
viime perjantaina alkoi tosiaan 150ha korjuu, tiistaina satoi kun oli saatu rehut peittoon, mutta ei niin paljon että olisi haitannut lietteen ajoa ke-perjantai, parhaimmillaan kulki kolmella kärryllä + rekalla. Ja nyt sataa kivasti.