Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kauralaidun  (Luettu 867 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10005
Vs: Kauralaidun
Ohrasta oon tehnyt rehua ja äkkiä sanoen parhaiten lypsättävää rehua.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1713
Vs: Kauralaidun
Joku on mennyt mönkään Evp.n naapurin touhuissa. Ei se syy siinä rehukasvissa ole.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Kauralaidun
nooo, nyt kun teköö ni ei kait paljon harmia ole kun on niiiiin pitkä aika puintiin.     en ihan usko että tuo moista mitä evp mainihti johtais...  lie moinen tehty liian myöhään..

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3781
Vs: Kauralaidun
kantturoitten pettämistä kaurankorsista tehdyn  säilörehun syöttö. ehkä ennen korrenkasvua se vois olla syötävää,ei sen jälkeen. Ja jos oletus että sitte kun on jyvä maitiasteen lopuilla,se ei korsiintunenna enää maistu. Kokemusta on asiasta. PS naapuri teki ohrasta tähkälletulovaiheessa säilistä, ei ihan kaikki mutta osa kutturoista meinasi kuolla johonkin pötsin satakerran ym jumitukseen.
Piti valman arkistoissa käyvä,vihantaviljaohrasäilis,vähän keltasta korjuuvaiheessa.D-arvo 687,tavotealueeksi valio anto 660-680.Kaikki muuten tavotealueen ylärajoilla,mutta sulamaton kuitu oli jo ylikin.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3537
Vs: Kauralaidun
Nii, en tiedä muuta kun sen että vihneestä johtuva pötsin häiriö. Eli pötsin liike on tärkee sen toimimiselle ja kun lakkaa liikkumasta tulee onglma. Näin kävi.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10005
Vs: Kauralaidun
Sen ohran mitä olen paaleihin paalannut, niin olen paalannut oikeastaan niittutuoreena. Ajatuksena se , että kuivuessa korresta tulee pahnaa ja tuoreena myös vihne pehmenee. Ja kait se jyväkin pysyy paremmin tuoreessa kiinni, vaikka varisee sitä jos myöhään tekee rehuksi. Tarkoituksella olen tehnyt pian tähkälle tulon jälkeen, mutta yhtenä vuonna "pääsato" olisi ollut jo puitavaa, mutta jälkiversot täysin vihantia. Syötetty on nekin ja kukaan ei kuollut. Ohraa tuntuu liittyvän ihme letaali ajatusoireyhtymä, jonka mukaan ohra on tappava rehuraaka-aine. Mistä lie saanut sellaisen maineen. Toisaalta uskotaan sitä ufoihinkin, joten miksi ei ohran tappavaan vaikutukseen. Hoitokeinojakin tietysti on, mutta kannattaako nyt noihin resursseja tuhlata.

Kauran rehukokeilut on lapsuusajan muisteloita. Kelasilppurilla tai tarkkuussilppurilla tehtyä auma rehua, joka lämpeni / pilaantui viimeistään syöttövaiheessa. Tämänkin jälkeen joku tuttu teki paaleihin ja sanoi niiden täysin epäonnistuneen. Yhden kerran olen naapurille paalannut ja käärinyt ja ainakaan se ei moittinut silti säilymistä tai muutakaan. Tosin taisi syöttää ne telineessä laitumella.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Kauralaidun
ite tein nuita viljarehuja kait hieman liian aikaseen mutta hyin kelpas ja säilyikin hyin...    en tehny enää kun jyvä alkoi kovettua..   eikä tullut siksi tappiota..               maitoisena jyvä kesti hyin jopa pöytälle asti..

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3781
Vs: Kauralaidun
Nii, en tiedä muuta kun sen että vihneestä johtuva pötsin häiriö. Eli pötsin liike on tärkee sen toimimiselle ja kun lakkaa liikkumasta tulee onglma. Näin kävi.
Tai juoksutusmahasta johtuvaa,mutta kuten olen todennut tämä on suomioppineille elleille hepreaa...

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 799
Vs: Kauralaidun
Jos paljon kauraa niin lypsääkö äpyli si suoraan kaura"maitoo"... Nim Kehäkolomosen sisäpuolelta.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66698
Vs: Kauralaidun
heh,   oivalsit jujun.   ja kahvimaitoa saahaan kun syötetään kahvipurua lehmille..     kevytmaito jääny itellekii arvotukseksi.   syöttääkö sit noille styroksia?