Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peräöljyn vaihtoa  (Luettu 11178 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Peräöljyn vaihtoa
Pitäis vaihtaa rakvaattoriin öljyt perään ja kirja suosittelee yleisöljyä. Onko järkeä/syytä laittaa esim. donax 10w30 tai vastaavaa. Ajattelisi tuollaisen tarkoitukseen suunnitellun öljyn olevan kuitenkin parempaa ::)

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Yleisöljyjä ei saa käyttää mihinkään >:( >:(

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Yleisöljy on hyvää esim. turpeeseen imeytettynä, jos nimittäin on liikaa ja liian kuivaa turvetta, loppusijoitusta taas en osaa sanoa.
Mutta mihinkään keksintöön, johon sitä pitäisi täyttöaukon kautta laittaa,ei koskaan.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Jos vaihteisto on ZF 7000-sarjalainen on aina käytettävä yleisöljyä. Pikavaihdepakat ottavat liian ärhäkästi kiinni muilla öljyillä.
Ko vaihteistoa löytyy ainakin Deutz, Case CS, Fendt ja S-Valtra traktoreista.
Mystinen kesälaatumies

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Peräöljyn vaihtoa
verkujahan nuo on... eikä siis mitään uudempia kun on tuollaiset öljysuositukset. 3070 ja 4255 nuo isommat ja pari pienempää/vanhempaa lisäksi.

Kyllähän tuo yleisöljy on tosiaan juuri sitä mitä nimikin sanoo. Voi käyttää muttei hyvää mihinkään. Miksi moottoriin laittaa öljyä jossa on kitkaominaisuuksia ???

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Kyllä mää nyt vähän olen eri mieltä tuon yleisöljyn huonoudesta. Viimeiset kymmenen vuotta olen käyttänyt vain yleisöljyä joka paikassa jossa luokitus riittää. Nytkin on tontilla viisi traktoria, kaivuri, puimuri + autot ja muut pakolliset.

Ainut paikka missä ei ole yleisöljyä on kaivurin ja puimurin hydrauliikka ja paalaimen keskusvoitelu. Ajotunteja traktoreissa on 100 ja 12000h väliltä. Yhtäkään remonttia ei ole öljyn takia tehty.

Päinvastoin luulen että muutama remontti on vältetty kun joka paikassa on sama öljy, kuskeja monenlaisia ja sitä mukaa huolellisuutta eri tasoisia. Kerran kun joku ajatuksissaan tai laiskuuttaan laittaa "lähimmästä" tynnyristä hydrauliöljyä moottoriin niin se on siinä.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Kyllähän tuota donax td:tä suositellaan fergujen perään, huoltomies sanoi olevan ihan yleisesti käytössä. Ihan uudempiinkin ainakin 6400 sarjassa käytetään, meilläkin. Etukuormainkoneeseen olen kyllä laittanut lisäksi x1-r lisäainetta, kaveri niin kehui ja ylisti, että piti sitten laittaa....

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Kyllä mää nyt vähän olen eri mieltä tuon yleisöljyn huonoudesta. Viimeiset kymmenen vuotta olen käyttänyt vain yleisöljyä joka paikassa jossa luokitus riittää. Nytkin on tontilla viisi traktoria, kaivuri, puimuri + autot ja muut pakolliset.

Ainut paikka missä ei ole yleisöljyä on kaivurin ja puimurin hydrauliikka ja paalaimen keskusvoitelu. Ajotunteja traktoreissa on 100 ja 12000h väliltä. Yhtäkään remonttia ei ole öljyn takia tehty.

Päinvastoin luulen että muutama remontti on vältetty kun joka paikassa on sama öljy, kuskeja monenlaisia ja sitä mukaa huolellisuutta eri tasoisia. Kerran kun joku ajatuksissaan tai laiskuuttaan laittaa "lähimmästä" tynnyristä hydrauliöljyä moottoriin niin se on siinä.
Liekö sekään moottorin surma jos hydrauliikkaöljyä lisää, en usko. Ite näkisin yleisöljyn joutuvan kovimpaan testiin hydraulisten kytkimien kanssa. Yleisöljyä olen aina käyttänyt minäkin, hydrauliikkaöljyä silloin jos on saanut hyvää öljyä halvalla ja vaihteistoöljyä olen ostanut vain satunnaiskäyttöön. 85w-140 öljyä kun laittaa äänekkäämpään vaihteistoon niin vähäsen hiljenee.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Kelpaa se universal teräketjuöljyksi.
Perään Donax tai esson
torque fluid.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Peräöljyn vaihtoa
No ainakin tästä asiasta ollaan montaa mieltä. Onhan tuolla yleisöljyllä puolensa, mutta kyllä ainakin moottori on sellainen paikka mihin sitä ei kovin mielellään laita. On se melekosen notkiaa kun moottori on kunnolla kuumana vedätyksestä. Kesäksi laitan 15w40 vaikka sitä ei suositellakaan kirjasessa. Samoin puimureissa 15w40 öljyt moottorissa. Loppui öljyn kulutus kun vaihtoi jäykemmän tavaran moottoreihin. Talvella kun on vähemmän ajoa on moottoreissa käytetty sitten 10w30.
Jännä juttu sinänsä että 10w30 universaalin jähmepiste on yleensä -39 astetta ja 10w30 moottoriöljyillä noin -30 astetta ::)

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Kunnollinen ohjekirja neuvoo, mitä viskositettia ja mitä laatuluokkaa öljyn pitää olla. Luokat täyttäviä voi käyttää annetuilla ohjeilla.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Moottoriin ei kannata muuta laittaa kun synteettistä tavaraa!Itellä käytössä Shel Rimula Ultra 10-40,on varmasti hyvä tavara ja kohtuu hintasta vieläpä! :-*
Perään laitetaan Shel Donax TD 5-30.
Moottoriin laitoin vielä X1R lisä-aineen,saa nähä minkä tekee.

Näillä eväillä pitäis pelittää! :)
AkkuPENSASLEIKKURI😬

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Moottoreissa (jontuissa) täyssyntsat Mobil Delvac 1 5w-40 öljyt.. vaihto 2 kertaa/vuosi n. 400-500h..
Vanhoissa massikoissa välttää rimula X:t  ::)

Peräöljyt on jontikan omat, mutta siirryn takasin Shellin Donaxiin (5w-30),koska...

Pikku-Jonnuun tuli viime vuonna (keväällä) noi jontikan omat peräöljyt, sitä ennen oli uudesta lähtien donaxit (vaihto n. kerran vuoteen/ 1000h).. Suunnanvaihto (mek.) ja vaihteiden vaihtaminen alkoi takkuamaan selvästi, selvä ero aikaisempaan  talvi-donaxiiin.. Nyt on muutaman viikon taas perässä talvi-donaxit ja huomattavasti jouheampaa on vaihteiston toiminta..

Isompaan jonttuun saattaa toi donax olla kesäajaksi liian notkeaa, näissä kun se perä käy melko kuumana >:(


Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Peräöljyt on jontikan omat, mutta siirryn takasin Shellin Donaxiin (5w-30),koska...

Jontikan omat öljyt ovat myös Shellin tekemiä. Mulla on moottoreissa JD Torq-Gard 10w-30 ja perissä Hy-Gard 10w-30. Edellinen 6610 SE ei toiminut Donaxilla, vaan hydrauliikan kanssa oli koko ajan takkua. Sitten kun perään vaihdettiin Hy-Gard, niin ongelmat loppuivat. Eli juuri päinvastaiset kokemukset...
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Peräöljyn vaihtoa
Peräöljyt on jontikan omat, mutta siirryn takasin Shellin Donaxiin (5w-30),koska...

Jontikan omat öljyt ovat myös Shellin tekemiä. Mulla on moottoreissa JD Torq-Gard 10w-30 ja perissä Hy-Gard 10w-30. Edellinen 6610 SE ei toiminut Donaxilla, vaan hydrauliikan kanssa oli koko ajan takkua. Sitten kun perään vaihdettiin Hy-Gard, niin ongelmat loppuivat. Eli juuri päinvastaiset kokemukset...

Joo, samasta "tehtaasta" ovat... mut toi donax on talvilaatu perus hy-Gaardi on enempi kesäöljy..
Voi olla noin "aitojen" Jonnujen kanssa, tässä makarooniversiossa JD:tä ei ole kuin logo ja moottori.. Perä ei lämpene samallaviisiin kuin 6020-sarjassa..



Viimeksi muokattu: 18.04.09 - klo:20:08 kirjoittanut Agronautti