Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kylvökoneiden painot  (Luettu 3724 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1203
Vs: Kylvökoneiden painot
Millaisella traktorilla käytännössä liikkuu 3 tai 4 m
Rapidi, on pellolla rinnemaita ja penkkoja. Siis ilman etumuokkainta.
Liikkuuko 165 hv neloskoneella

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6988
Vs: Kylvökoneiden painot
Mää hengästyin jo tarinan puolivälissä, mut eniveis, kaikkee se ihminen jaksaa laskea.  :o

 ;D ;D

Tiiätkö, ku puhelinta päivän plarailee kylväessä ja höpöttelee kaverien kanssa, ja kun ei muutakaan tekemistä kuin käydä täyttämässä kone ja opastaa kone päisteestä seuraavalle vedolle.  Niin kummasti alkaa kaiken näköistä mietiskelemään :D Ja ei noita tarttenut laskea, kaikki näkyy traktorin laskemana ilman omaa päänvaivaa :)   Varsinkin kun ihmettelee kuinka joku saa tuollaisen malmikasan liikkumaan pellolla pyhällä hengellä, mutta se on savimaahisilla erilaista kuin rikollisilla multamailla...

Viimeksi muokattu: 31.05.22 - klo:18:47 kirjoittanut ijasja2

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1372
Vs: Kylvökoneiden painot
Ja parraat o laahavantaal kylvetyis jämptisti, eikös juu.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8543
Vs: Kylvökoneiden painot
Tuossa kylällä yksi isäntä kylvää 3metrin takapyöräkoneella ilman paripyöriä, näyttää traktori painuvan enemmän kuin kylvökone.
Mulla 3metrin cerex ja traktorissa levikkeet edessä ja takana, ei suurempia ongelmia. Jos ajaa oikein märkään nurkkaan täydellä koneella niin kaarteessa loppuu traktorista pito ja menee hinaushommiksi mutta tolkku päässä kun ajelee niin hyvin kulkee.

Ilman paripyöriä määkin olen tilkkuni kylvänyt. Ja toki multavassa tai sairaan syväätte äjästetyssä traktorin raide on melko syvässä. Tuloo raiteen kohdat oraalle ennen muuta konetta ... pyöränvälijyrä on toki haaveissa, mutta tuskin ikinä sellaista hommaan , enkä ainakaan paripyöriä :)

Rakkine

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1677
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Kylvökoneiden painot
Katelin tuollasen horssin kylvöjälkeä ja orastumista. Ei siinä mitään tekemistä ollut kylvökoneen ja vetotraktorin painolla, ylen tasaine orastuminen on ollut ja satotaso myös toista luokkaa kuin noilla hinattavilla laahavannas/ kiekkokoneilla. Eli tuskinpa tuo sen enempi tiivistää. paino jakaantuu leveälle kylvimestä ja paripyörät vetokoneessa ei ole se eka juttu joka tiivistää maata. Eiköhän se 2 metrinen nostolaitejuko verkun 12 tuumasilla renkailla ole sejoa on se pahin tillustaja kylvöllä.
Se syvälle kohdistuvan kuormituksen kannalta olennainen akselipaino vaan ei katoa yhtään mihinkään vaikka laitettaisiin kuinka leveää rengasta alle.
Tää on vähän semmoinen oravanpyörä, tommonen pikkuferku yhdistelmä nykyaikaisilla renkailla olisi pellon kannalta asiallinen, semmosen kokonaispaino jää pienemmäksi kuin ison kylvöyhdistelmän akselipaino mutta siinä tulee taas vastaan työsaavutuksen realiteetit.
Ihan vapaasti voi jättää pikkufergujen  unelmoinnit pois.Linttaamiseksi se menee.

Kyllä maiden tiivistymisongelmat on kasvaneet suorassa suhteessa koneiden suuretumisen kanssa.  Se yhdessä yksipuolisen viljeykierron kanssa, ja paripyöriäkin  on kuitenkin käytetty peltotraktoreissa yleisesti jo 1970-luvulta lähtien.
Kyllä se on massa, joka maat tiivistää, lisäksi varsinkin isommilla tiloilla ei ole aikaa odotella maiden riittävää kuivumista.
Ei 1960-luvulla, pikkufergujen aikakaudella, tunnettu tiivistymisongelmia.
Tulevaisuudessa yötä päivää pelloilla pörräävät peltorobotit ovat ratkaisu tähän, ei koneiden jatkuva suurentaminen ja  renkaiden leventäminen.
Siirtyminen traktoreista peltorobotteihin tulee olemaan samanlainen vallankumous kuin hevosista traktoreihin siirtyminen oli.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8050
Vs: Kylvökoneiden painot
Tiivistymät oli pahimmillaan kun 165 Fergulla kylvettiin ilman paripyöriä 2,5 m Jukolla. Sitten pari vuotta muokattiin 955 Natikalla ilman paripyöriä kapealla äkeellä. On siinä 18,4R38 renkaat takana. Maat alkoivat kuntoutua kun Natikkaan hankittiin paripyörät ja ojitukseen lisättiin imu joka väliin.
Mystinen kesälaatumies

MKH

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 120
Vs: Kylvökoneiden painot
Millaisella traktorilla käytännössä liikkuu 3 tai 4 m
Rapidi, on pellolla rinnemaita ja penkkoja. Siis ilman etumuokkainta.

Liikkuuko 165 hv neloskoneella
Liikkuu. 3 m liikkuu 6550 valtrallakin ihan hyvin, ellei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 230
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Kylvökoneiden painot


Kyllä maiden tiivistymisongelmat on kasvaneet suorassa suhteessa koneiden suuretumisen kanssa.  Se yhdessä yksipuolisen viljeykierron kanssa, ja paripyöriäkin  on kuitenkin käytetty peltotraktoreissa yleisesti jo 1970-luvulta lähtien.
Kyllä se on massa, joka maat tiivistää, lisäksi varsinkin isommilla tiloilla ei ole aikaa odotella maiden riittävää kuivumista.
Ei 1960-luvulla, pikkufergujen aikakaudella, tunnettu tiivistymisongelmia.
Tulevaisuudessa yötä päivää pelloilla pörräävät peltorobotit ovat ratkaisu tähän, ei koneiden jatkuva suurentaminen ja  renkaiden leventäminen.
Siirtyminen traktoreista peltorobotteihin tulee olemaan samanlainen vallankumous kuin hevosista traktoreihin siirtyminen oli.
[/quote]

Maltan tuskin odottaa, kylvöaikaan 24/7 valmiudessa kun robotteihin pukkaa erroria ja vikakoodia. Ei muuta kuin läppärin kanssa selvittelemään keskellä yötä mikä masentaa :o

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 60116
Vs: Kylvökoneiden painot
se sampo oli liian aikasin liikkeellä' ja ite ihmetelly miksei konevalmistajat ole yhtään kehittänny itekulkevia kun vain nuita lasikuitulevyjä muotoilemaan panostanu;  vrt valtra .        luulis olevan helppoa laittaa kone kulkemaan ilman kuskia kun se nytkin vain kissaviteoviihtykkeenä kopissa monella yhistelmällä.   luulis olevan helppoa kehittää konenäkö tms.   joka huomioisi asiat kuin laittaa kopin kaikki härpäkkeet matkustajan näpelöintiin..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11750
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kylvökoneiden painot
Millaisella traktorilla käytännössä liikkuu 3 tai 4 m
Rapidi, on pellolla rinnemaita ja penkkoja. Siis ilman etumuokkainta.

Liikkuuko 165 hv neloskoneella
Liikkuu. 3 m liikkuu 6550 valtrallakin ihan hyvin, ellei nyt mitään älyttömiä mäkiä ole.
Minä vedän 120hv din Valtralla, kylvönopeus siinä 8km/h nurkilla. Menee kyllä joka paikassa ja mäessä. Välillä kun on pehmeitä paikkoja tms. niin täytän vain yhden apulantasäkin kerrallaan, pysyy kevyempänä. Täysillä tankeilla painon kyllä huomaa. Nelimetrinen on sitten ilmeisesti sellainen, että hevosvoimia täytyy olla reilusti edessä, pistää vastaan kuin pieni kylä. Niin ja toivottu ajonopeus tietysti vaikuttaa myös. Moni haluaa ajaa sillä 15km/h, niin sitten täytyy olla tammassa potkua, että sinne päästään.