Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri  (Luettu 6268 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kuormituksessa luistava pakka saattaa pitää sellaista voimakasta 'nurinaa', varsinkin pienillä kierroksilla. Useimmiten luistaa ihan ääneti. Äänen kyllä tunnistaa ja se vihlaisee ikävästi lompakon seudulla. Tyypillisesti tuon saattaa kuulla terveessäkin koneessa ylikuormittamalla nelivedon pakkaa etukuormaajalla puskemalla ja nostamalla. Ääntä kannattaa kuitenkin välttää..

Oma kokemus luistavan pakan löytämisestä oli kun maksimitehoa käytettäessä vauhti alkoi pudota mutta moottorin kierrokset ei. Helppohan tuo oli kokeilla ja toistaa: ao. vaihteella kaasu pohjassa ajaessa vaan jarrua niin että  vauhti putoaa. Jos moottori ei nöyrry vauhdin mukanan samasssa suhteessa niin silloinhan luistaa.

Jos luisto johtuu liian alhaisesta pakan paineesta pienillä kierroksilla niin voi kokeilla jarruttamista niilläkin. Tai kokeilla liikkelle lähtöä jarrua vastaan kuten edellä jo neuvottiin. Pitäisi koneen sammua nopeasti; jos jää luistamaan niin asiahan on selvä.
Vaihdehan testissä on sitten se jonka epäilee luistavan :-)

Pahasti ja pitkään työssä luistellut näkyy myös öljyssä, siitä tulee tummaa ja ylikuumentuneen tuoksuista.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kepistä vaikka H1 ja jarrut pohjaan ja kytkin ylös.
Sit eri pikavaihteilla ja myös eteen ja taakse.

Koska myös suunnanvaihdin kannattaa testata.



Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kiitos neuvoista. Näillä neuvoilla uskalsin lyödä kättä päälle ja ostaa :) Kait kevät ja ison voiman tunne sekoitti pään..

Ajelin värkillä jonkun verran ja testaten myös noita pikavaihdeautomaatteja. Aika erikoinen ajaa kun vaihtelee ilman kuormaa miten haluaa.
2:s ohjelma taisi olla 1600-2000 välillä ja tuota ykköstä ei kuulemma saa edes säädettyä.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Tuo ykkösautomatiikka voisi alkaa toimia paremmin jos teetättää/tekee pakoille jonkinmoisen kalibroinnin? Omassa hitech3 Valtrassa tuo ykkösautomaatti toimii kuin ajatus, vaihtaa pehmeästi, huomaamattomasti ja nopeasti. Kuorman kanssa ja ilman.

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Onnea hankinnan johdosta. 8)

Jallu Kolu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
Kiitos. Ajeltu nyt pari ekaa tuntia ja vaikuttaa sovitulle. Kokeilin tuota vaihdon ohjelmointia ja tulin tulokseen että ei ainakaan maantieajossa tuota automaattia tarvitse. Tuntuu että vaihtaa aina yhden vaihteen turhaan. Tai sitten en osaa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Valtra t191 Hitech voimansiirto ja läppäri
N 111 mulla ykkösautomaatti melkein aina päällä. Vaihtaa lähes aina juuri silloin kun olisin itsekin vaihtanut. Ykkönen muistaakseni haistelee myös kuormitusta kierrosten lisäksi. Ohjelmoitava kakkonen vaihtaa pelkästään kierrosten mukaan. Mulla on sinne ohjelmoitu tosi alhaiset kierrokset ja olen käyttänyt jurtin harauksessa. Päisteessä kun helppaa kaasun niin vaihtaa pienempään ja sitten rivillä hurhuttaa heti vähän pienemmillä kierroksilla.
Mystinen kesälaatumies