Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peräkärryn renkaat  (Luettu 2454 kertaa)

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Peräkärryn renkaat
Maanajokärryyn suunnittelin uusia leveämpiä renkaita. Nykyiset ihan liian pienet, leveät kuorma-auton sinkkupyörät. Mittailin kuinka isoja renkaita tuohon alle mahtuisi, harmillisesti 22,5 vannekoon kumeilla menee niin senttipeliksi etteivät taida sopia kohtuudella. 17 tuumaisella vanteella joutuisi siis etsimään rattaat, mutta leveimmät löytämäni ovat 500 milliset. Onko kukaan löytänyt leveämpänä näitä "tuhtikoon" renkaita? Ja meinaavatko pomputtaa, nykyisten renkaiden etu on se että tiellä tulee perässä kuin juna. Toki noilla 500 millisilläkin saa jo vähän kelluvuutta lisää ja voisivat maasto-oloissa karkeakuvioisina vaikka pyöriäkkin, toisin kuin nuo kuorma-autonkumit.

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Peräkärryn renkaat
Nokialla on ainakin ollut 700/35r22.5 joka pitäisi sopia samoin 560/45r22.5 pitäisi mennä kuorin renkaan paikalle

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Peräkärryn renkaat
Nokialla on ainakin ollut 700/35r22.5 joka pitäisi sopia samoin 560/45r22.5 pitäisi mennä kuorin renkaan paikalle

Ei ne vaan sovi, 2 senttiä liian korkeat ;D  Nykyiset kuorkin rattaat on tosiaan 19,5 vanteella olevat, mitä ainakin jossain laveteissa yms. matalissa kärryissä on. Huomattavasti matalammat verrattuna normaaliin 22.5 tuumaseen kuorkin rattaaseen. 600 millisiä tosiaan haaveilin, joutunee 500 millisiin tyytymään, kun 600 milliset on kaikki 22.5 vanteella. Vaan onko noissa missään 13-tonnisissa vaunuissa isompia renkaita kuin 500 milliset? Kantavatko riittävästi, jos ei nyt ihan vesimärässä mudassa ajele?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Peräkärryn renkaat
Ottavatko isommmat lavaan kiinni telin keinuessa? Olisiko mahdollista rajoittaa keinuliikettä hitusen? Vai ottavatko jo keinuakseliin?
Jos lavaan  niin laittaa telirungon ja kärryn rungon väliin rotipalaa  - mikäli  telirunko on pulteilla kiinni niin silloin ei ole paha rasti hiukan korottaa.

Riittävä leveys nyt on vähän suhteellinen juttu. En viissatasia nyt hirveästi kehuisi jos oikeita kuormia ajetaan... mutta kauneus on katsojan silmissä.
Olen joskun ajanut maata sun muuta 12 t kärryllä jossa oli 500 renkaat enkä sitä yhdistelmää nyt hirveästi kehuisi pinnalla pysymisen suhteen. Onhan se parempi ,kuin 400 renkailla, toki. Vaikuttaa paljon mitä tyhjä kärry painaa ja kuinka suuri osa ajosta on tuollaista kriittistä olosuhdetta. Haastavimmissa olosuhteissa ajettiin suosiolla reilusti kevyemmillä lasteilla.
 Ainakin turvemaalla 500 on alamittainen kuivallakin kelillä jos mennään liki kymppitonnin kuormiin. Mun 120-130 hl Tuhti hieman pallomallin 500 renkailla jättää viljakuormalla multavampaan peltoon selvät pysyvät urat. Kulkeehan se mutta ei mene sukkasillaan vaan on vuoden 'jäljen jättäjä'. Paljon massiivisempi Isompi kärry suoraprofiilisilla seiskasatasilla kulkee selvästi pienemmällä painumalla . Eihän tuo ole ihmekään, 4 x 700 vastaa jo melkein kolmemetristä yhtenäistä kantavaa rullaa.

Syvältä tiivistyminen on sitten taas ihan toinen juttu...

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Peräkärryn renkaat
Juu tuota en ottanut huomioon että kuorin renkaat voi olla pienemmät kuin 22.5

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Peräkärryn renkaat
Mistähän maailman nurkasta nämä yleiset rengasstandarditkin syntyvät?
Miksiköhän tuo vannemitta esim on juuri 22,5" eikä vaikka 21 tai 23? Ja useat muut renkaat taas ovat tasatuumille. Sen nyt ymmärtää että automaailman vetäjässä 'tois puol Atlanttia' on menty tuumilla.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Peräkärryn renkaat
Ottavatko isommmat lavaan kiinni telin keinuessa? Olisiko mahdollista rajoittaa keinuliikettä hitusen? Vai ottavatko jo keinuakseliin?
Jos lavaan  niin laittaa telirungon ja kärryn rungon väliin rotipalaa  - mikäli  telirunko on pulteilla kiinni niin silloin ei ole paha rasti hiukan korottaa.

Ei ne todennäköisesti lavaan ota kiinni, se ongelma on helposti korjattavissa. Ottavat mittausteni mukaan nimittäin kiinni toisiinsa, se on vähän vaikeampi saada korjattua. Yllättävän lyhyt näyttää olevan akseliväli viron poikien tuotteessa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Peräkärryn renkaat
Se on vähän hankalampi juttu sitten se :-(
Tietysti sitä keinua VOI hiukan jatkaa jos telin viitsii purkaa, käytettävissä on hyvä saha ja sopivaa lisämateriaalia. Ja osaa hitsata sen yhä suoraksi.
Tulee samalla hiipivä teli jos etupuolta hiukan jatkaa .
Homman järkevyyteen en osaa ottaa kantaa. Rahaa hommaan ei paljoa mene mutta pientä puuhaa riittänee päiväksi.

Mä jouduin yhteen teliin vaihtamaan navan kun entinen vääntyi laakerien kohdalta.
Palkin jatkaminen olisi ollut helppo duuni veraattuna tuon hyvin vahvasti tuetun navan korvaamiseen uudella.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Peräkärryn renkaat
Eihän tuo jatkaminen ihme homma ole, jos helposti vaan purkaantuu ;D
pessimisti ei pety!

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Peräkärryn renkaat
Se on vähän hankalampi juttu sitten se :-(
Tietysti sitä keinua VOI hiukan jatkaa jos telin viitsii purkaa, käytettävissä on hyvä saha ja sopivaa lisämateriaalia. Ja osaa hitsata sen yhä suoraksi.
Tulee samalla hiipivä teli jos etupuolta hiukan jatkaa .
Homman järkevyyteen en osaa ottaa kantaa. Rahaa hommaan ei paljoa mene mutta pientä puuhaa riittänee päiväksi.

Mä jouduin yhteen teliin vaihtamaan navan kun entinen vääntyi laakerien kohdalta.
Palkin jatkaminen olisi ollut helppo duuni veraattuna tuon hyvin vahvasti tuetun navan korvaamiseen uudella.

Ei ole mitään kivoja hommia nuo napojen vaihtamiset. Telin jatkamista kannattavammaksi voi hyvin äkkiä tulla koko telin tekeminen uudestaan OIKEASTA raudasta. Sen verran hupi kuitenkin loppupelissä on. Sitten olisi varmaan ikuinen kärry omiin ajoihin. Samaan remonttiin sitten toisellekkin akselille jarrulliset navat. Onpa tuossa kevättöissä aikaa pohdiskella eri vaihtoehtoja uuden kärryn, telien rakennuksen ja rengasvaihtoehtojen välillä.