Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtun kytkin  (Luettu 3515 kertaa)

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Valtun kytkin
6400 Mezzo Valmetin kytkin poljin ei nouse itsellään ylös. Nappikytkimellä jää kanssa jumiin. Vähän matkaa nousee ja sitten jää jumiin poljin. Varpaalla kun ronkkasee niin poljin ponkaisee ylös. Mistä löytyisi vika, onko hyviä ideoita? Vika alkoi eilen kerrasta, ilman siis ennakko varoitusta.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8531
Vs: Valtun kytkin
Ittellä oli aikoinaan samanlainen vika. Huollossa pelitti aina täydellisesti ja sitä keinahdus joustakin säädeltiin. Ja aina vaiva uusiutui . Sen takia kait polkuumen takaa  repesi se katkaisin joka katkaisee vedon pikavaihteilta kytkintä painettaessa, koska sen polkuun piti lipsauttaa jalan alta jo melko alhaalla, jolloin se sitten nousi kunnolla. Niin tämä oli taustan selostusta ... Vika korjaantui kytkin sylinterin vaihdolla. Onko tuo nyt sitten nimeltään työ vai pää, en tiedä mutta siellä hytissä helvetin *****maisessa paikassa näköjään. En tokikaan yrittänyt noloona itte vaihtaa, mutta se näytti *****maiselta :)

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Jotain tälläistä arvelin olevan. Nesteet oli pöntössä kyllä vielä, mutta jospa on kulunut muuten. Vaijerivälitteisessä 6600 oli samanlainen vika ja siihen vaihdettiin koko vivusto ja hintaa oli pari tonnia🤬🤬

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8531
Vs: Valtun kytkin
Jotain tälläistä arvelin olevan. Nesteet oli pöntössä kyllä vielä, mutta jospa on kulunut muuten. Vaijerivälitteisessä 6600 oli samanlainen vika ja siihen vaihdettiin koko vivusto ja hintaa oli pari tonnia🤬🤬

Kyllä mullakin nestettä oli kipossa vaikka vaiva oli päällä varmaan ainakin pari vuotta. Jostakin netin syövereistä tuon vian löysin ja sen huollolle esittelin. Toki huoltokin oli joskus siihen törmännyt,  mutta ei se mikään yleinen vaiva pitänyt olla. Näinhän se on aina mun vehkeis, ei koskaan ennen kellään  ;D

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Näin muistelin että sulla oli tällainen ongelma. Toi mun konehan on se City-linkku, 6400 pohjainen. Voi ollakin vähän isompi remontti kun siinä kytkimen päällä on hydrauliikkalohko ja ”muutama” letku. Enpä taida itse koskea, korkeintaan pesen ja ajan johonkin korjaamolle. Toivottavasti saa ajan pajalle nopeasti kun kohta pitäisi lantapattereita tuolla pelloilla tonkia.

Jospa löytyisi sille pellinpalalle paikka mikä joskus, pari tuhatta tuntia sitten tippui sieltä polkimen yläosasta. Eikö sullakin ollut sellainen pellinpala lattialla?

Viimeksi muokattu: 15.04.22 - klo:21:12 kirjoittanut Paalimies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8531
Vs: Valtun kytkin
Näin muistelin että sulla oli tällainen ongelma. Toi mun konehan on se City-linkku, 6400 pohjainen. Voi ollakin vähän isompi remontti kun siinä kytkimen päällä on hydrauliikkalohko ja ”muutama” letku. Enpä taida itse koskea, korkeintaan pesen ja ajan johonkin korjaamolle. Toivottavasti saa ajan pajalle nopeasti kun kohta pitäisi lantapattereita tuolla pelloilla tonkia.

Jospa löytyisi sille pellinpalalle paikka mikä joskus, pari tuhatta tuntia sitten tippui sieltä polkimen yläosasta. Eikö sullakin ollut sellainen pellinpala lattialla?

Joo oli. Tai se jäi aluksi jotenkin sinne polkuusen alle jumiin ja piti rassata irti, että kytkin poljin painui pohjaan. Kauan se kytkin oli vänkärin penkin alla irrallaan säilytyksessä, kun näytti että ei sitä vaan saa sinne hitsattua paikoilleen. Luulen että se irtosi sen takia että poljin piti aina lipsauttaa että poljin nousi ylös saakka. Huolto suurensi alkuperäistä luukkua ja sai sen sinne hitsattua paikoilleen. Nyt en edes uskalla katsoa onko se pysynyt. Sen kytkimen tarve ei kyllä ikinä edes selvinnyt mulle. Ei vaikka se on istutettu takaisin, niin ei muutosta toiminnassa. Mutta enää ei tarvitse isovarpaalla poljinta nostaa eikä huomata , ettö se perhana on jäänyt taas puolimatkaan. Siis sen sylinterin vaihdon jälkeen, olis vaan pitänyt tajuta se heti vaihdattaa.

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Kuivat nivelet oli siellä polkimessa, vian ilmettyä voitelin sinne suuntaan oikein reilusti ja tänään huoltomiehen ohjeistamana piti ruveta säätään kevennysjousta niin vika oli korjaantunut.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8531
Vs: Valtun kytkin
Kuivat nivelet oli siellä polkimessa, vian ilmettyä voitelin sinne suuntaan oikein reilusti ja tänään huoltomiehen ohjeistamana piti ruveta säätään kevennysjousta niin vika oli korjaantunut.

Hyvä jotta vika löytyi. Omassa ei rasvaus eikä säätö auttanut. Hiukka kyllä ihmetytti se sylinteri, koska ei kuulemma yleensä ... ja tunteja taisi olla jotain 4000 tai saattoi olla jopa alle ongelman alettua. Toisaalta jarru sylinterit oli vaihdettu jo kaikki tuohon aikaan. Joten sinällään kait ihan samaa "laatua".

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Joo noin jarrusylinterit onkin mielenkiintoinen. Tällä kyseisellä koneella oon ajanut 5000 tuntia samoilla sylintereillä, tämä on talven päivittäin ajossa. Sitten nämä jotka seisovat talven niin parin vuoden välein tarttee tiivisteet tai sylinterit vaihtaa. Pitäisi kai joka päivä käydä polkemassa jarrua. Ja sama ongelma ollut vaikka kuinka kauan. Onkohan nyky Valtroissa sama ongelma?

Viimeksi muokattu: 20.04.22 - klo:06:21 kirjoittanut Paalimies

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
No rasvaus auttoi 8 kuukautta. Kuinkas sitä ponnahdusjousta säädetään?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8531
Vs: Valtun kytkin
No rasvaus auttoi 8 kuukautta. Kuinkas sitä ponnahdusjousta säädetään?

En kyllä yhtään muista  ;D Taisi huolto sitä ruuvata, mutta mun tapaukses siitä ei ollut apua. Ja vaikka se sylkky vaihdettiin , niin ei sitä jousta palautettu. Joten sinällään kait ihan "merkityksetön" säätö.

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Taidan käydä hakemassa purkupojilta uuden sylinterin aamulla kun on läjä Fiatin osia siellä odottamassa ja houkutella jonkun sepän vaihtamaan sylinterin. Siihen malliin sataa lunta että auraamaan tarttee huomenna mennä…

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1201
Vs: Valtun kytkin
6400 Mezzo Valmetin kytkin poljin ei nouse itsellään ylös. Nappikytkimellä jää kanssa jumiin. Vähän matkaa nousee ja sitten jää jumiin poljin. Varpaalla kun ronkkasee niin poljin ponkaisee ylös. Mistä löytyisi vika, onko hyviä ideoita? Vika alkoi eilen kerrasta, ilman siis ennakko varoitusta.

Yks vikamahdollisuus on se nappikytkinlohko ohjaamon ulkopuolella
Etuseinässä, ne solendoidiventtiilit, kelat ja karat, kara saattaa jumia
Osin auki asentoon >>>> yleensä kytkin luistaa

Jarru ja kytkineste kannattaa vaihtaa kyllä vuosittain, aina on ollut mustaa
Paskaa, vaikka vuosittain vaihtaa,  vettyy, ja kerää pölyä itseensä

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8045
Vs: Valtun kytkin
Säätyykö vapaaliike itsestään? 05-sarjaissa jos on liikaa vapaaliikettä ei nouse kevennysjousen ohi.
Mystinen kesälaatumies

Paalimies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 840
Vs: Valtun kytkin
Eilen rasvaisin mekanismin perusteellisesti ja irroitin polkimen pultit siitä tangosta joka menee sylinterille ja rasvasin sisältä myös sen nivelen. Valohoito auttoi…. Ilmeisesti kulumaa melko paljon siinä mekanismissa, kun menee jumiin 500 tunnin välein. En muista edellisissä koneissa olleen tuota ongelmaa, toki oli niissä tuntejakin 10000 h vähemmän kuin tuossa.