Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe caseih puma 145 kuormaajan kauhankäännön pätkintä  (Luettu 2608 kertaa)

suonsaari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
hei case/ New Holland tietäjät!   etukuormaajan kauhankääntö rupesi itsestään pysähtelemään kauhaa kääntäessä kumpaankin suuntaan. pysähtyy ja jatkaa liikettä ainoastaan vipua käyttämällä keski asennossa, nosto toimii normaalisti. kuormaaja on Quicke 6s. olisiko jollakulla ollut samaa vikaa olisin kiitollinen avusta!

lahenvainio

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 154
Sähkövialta kuulostaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
ja kato sen maatto!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Nämä maat ovat joskus aika sarvipäitä.
Eräässä kaivinkoneessa jälkiasennettu kauhankallistaja lakkasi aina satunnaisesti pelittämästä toiseen suuntaan, ja alkoi taas hetken päästä pelata. Yleensä lämpimänä oikkuili.

Etsin vikaa hetken jos toisenkin. Syytettiin nappuloita, kaapelia, liittimiä, jopa takertelevaa karaa. Vianhaku oli hankalaa kun vika ei yleensä ikinä ilmennyt silloin kun sitä yritti paikallistaa.
Lopulta selvisi että ao. mg-venttilin kela oli maatettu ilman maajohtoa, kelan keskeltä rungostaan. Ja tuohon vastaava otsapinta itse venttiilissä oli juuri ja juuri havaittavasti  hapettunut. Paikka oli vähän sellainen että ei sinne hyvin nähnyt.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
maa onkelma on miuta ainakii kiusannu monasti ja nuo hapettumat on tosi kivoja..  maalilla on kiva ominaisuus kulkeutua just sinne minne ei luulis.    kuten maaruuvin alle.               nytkin vallussa hupsu vika; sulakepesille tuloo täys virta mutta ulkopistokkeelle ei tule kuin 2-5 volttia..   ei toimi parkit ei vilkut ulkovaloissa ja omat valot sentäs toimii lokareissa..

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 270
hei case/ New Holland tietäjät!   etukuormaajan kauhankääntö rupesi itsestään pysähtelemään kauhaa kääntäessä kumpaankin suuntaan. pysähtyy ja jatkaa liikettä ainoastaan vipua käyttämällä keski asennossa, nosto toimii normaalisti. kuormaaja on Quicke 6s. olisiko jollakulla ollut samaa vikaa olisin kiitollinen avusta!

Moi. Kahden kuiken/triman kuormaajan kanssa taistelevana voin kertoa että venttiililohkon kyljessä olevista sähkökeloista on kauhankäännön kela kaput. Ja tietenkin valettu se muovikuori täyteen sellasta paskaa että ei ammattilaiset suostu purkamaan ja yrittämään korjaamista. Olikohan tän hetkinen hinta jotain reilu tonnin verran euroja. Itsellä toisessa kuormaajassa 6000h ajossa kaksi nosto/lasku liikkeen kelaa vaihdettu ja toisen kohdalla kelaa postiteltu ympäri suomea jos joku suostuisi korjaamaan tai edes tutkimaan missä vika mutta ei löytynyt tekijää

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Onko tämä nyt siis traktorin oma venttiili? Vai kuormaimen mukana tullut joku uusi keksintö?

Ennen niin tavallisessa erillisessä Walvoilin ek-venttiilissä oli ihan normaalit ja käden käänteessä vaihdettavat kelat.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 270
Onko tämä nyt siis traktorin oma venttiili? Vai kuormaimen mukana tullut joku uusi keksintö?

Ennen niin tavallisessa erillisessä Walvoilin ek-venttiilissä oli ihan normaalit ja käden käänteessä vaihdettavat kelat.

Kuormaajan mukana tuleva lohko

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65293
kiva.  ja ei tietty voi vaihtaa toiseen vastaavaan ja varaosa maksaa maltaita.          tuossa just pajalla ettivä johonki verkuun korvaavaa osaa ku ei alkuperäistä vo saatavilla.  ei ehkä enää tehastakaan....

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Kuormaajan mukana tuleva lohko

Luultavasti se ei ole pelkkä 'kela' vaan jokin ns. mekatroniikkaohjain.
Voi sisältä esim väylä- tai analogivastaanottimen, askelmoottorin tai servon tms ohjaimineen sekä paikka-anturin ja takaisinkytkennän karan asennosta. Ja tietysti sen varsinaisen karaa liikuttavan mekaniikan.
Selittäisi tuota hintapuolta. Nykyisin pyritään käyttämään tuollaisia älykkäämpiä systeemejä perinteisen propokelan ja vahvistimen asemasta. Ovat ikäviä ja kalliita varaosina jos ja kun niihin jokin ikärappeutuma iskee :-(

Etuna noissa on mm. se että kun väylältä tulee käsky 'avaa 37%' niin se tekee tarkalleen sen mitä käsketään. Asento ei ole vähän sinne päin vaan täsmällen juuri haluttu. Jos jostain syystä kara ei ole tarkalleen siellä missä pitäisi niin systeemi pyrkii korjaamaan niin kauan että on. Jos ei sittenkään niin sitten äly lyö hanskat tiskiin ja tuuppaa erroria tauluun.. jonkun tuollaisen säätöyksikön tarkkuus oli 0,02 mm eli aika tarkkoja pelejä ne on.

Joissain Massikoissa voi sähköohjattuja karoja liikuttaa takaa lohkon syrjästä myös käsin, mekaanisesti vivulla. Jos kuitenkin karat on valittu aktiivisiksi sen älyn ohjaukseen niin paikan päältä käsin vääntäessä äly pistää tietysti sen mielestä aiheetonta liikettä pontevasti vastaan ja sitten menee 'mä en ala enää mitään' -tilaan kun kara käy asennossa jossa se ei älyn mielestä pidä olla. Saa sitten vähän aikaa kuittailla ja 'lepytellä' sitä älyä että se taas suostuu ottamaan jatkossa hallintavastuun...

suonsaari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
kuormaajassa ei ole venttiilipöytää traktorin oma kysymyksessä. etsitään.....

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vika löytynee joko siitä sähköisestä joystickistä tai sitten siitä venttiilin karaa liikuttavasta ihmeestä; todennäköisimmin tuosta ihmeestä :-(
Miten on liittimet siellä lohkon puolella?
Paljon vähemmän todennäköisesti välillä mahdollisesti olevasta boksista tai kaapeleista.
Aika monessa koneeessa on nykyään näitä hydrauliikan sähkölohkovikoja. Omani tuntuu olevan poikkeus, kop kop kop...

Voiko sitä tikkua ohjelmoida ohjaamaan jotain muuta toimintoa - sillä saisi selville kummassa päässä johtoa vika makaa. Jos vika siirtyy niin voi syyttää tikkua (tai jotain siihen liittyvää ohjainta).

Jos homma ei ole selkeä niin melkein tarvii tietävän huoltomiehen ja/tai jonkin testivehkeen paikalle. Ei näitä päältä katsomalla löydä.
Tai sitten Stigin: puumaa mä metsästän...