Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peltotuet 2023-2027  (Luettu 128682 kertaa)

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2317
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Peltotuet 2023-2027
Lannoitteiden kustannustuki haettu, 10 minuutin nettihommalla pari tonttua "tienattu"
Kiitos tästä  kepulle, vaikka niitä en kevään ek-vaaleissa  äänestänytkään.

Viimeksi muokattu: 01.06.23 - klo:18:25 kirjoittanut Rakkine

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Peltotuet 2023-2027
Eikö opastin ratinpyörittäjällä täytä ehtoja ? Normaalin pelkän opastimen täyttämättömyyden määkin ymmärrän  ;D
Traktori tai työkone, joka on varustettu vähintään sellaisella ajoautomatiikalla, joka valitsee ja säilyttää ajolinjan ilman kuljettajaa.
Ympäristökorvausen toimenpide listalla tuolla lailla lukee, eli kai sen pitää osata valita linja päisteessä ilman kuljettajaa.

Mä kun oon tietämätöön , niin eikö ratinpyörittäjällä varustettu opastin toimi noin ? Vai pitääkö sitä "opastaa" opastukselle? Joku tuubi filmi vois tuon selvittää ilman täällä huuteluakin, mutta en jaksa kaivella, kun en taida laittaa tuollaasia vehkeitä. Mutta uteliaana silti kyselen :)
Sen mitä ite noita nähny niin näytöllä näkyy ajolinjat viivoina, ajat jollekin linjalle ja painat nappia niin automaatti ottaa koneen hallintaan.
Sitä en tiedä miten kehittyneitä laitteita on olemassa tänä päivänä.

Mitä xxtua🤨
Mulla Trimble ja ruiskussa lohkoautomatiikka, eikö se nyt täytäkkään ehtoja? noin se mulle viime syksynä markkinoitiin. Kai sitä nyt xxtana jokainen osaa rattia kääntää 😳 mikäs tukiehto se nyt voi olla. 🤦

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Peltotuet 2023-2027
Eikö opastin ratinpyörittäjällä täytä ehtoja ? Normaalin pelkän opastimen täyttämättömyyden määkin ymmärrän  ;D
Traktori tai työkone, joka on varustettu vähintään sellaisella ajoautomatiikalla, joka valitsee ja säilyttää ajolinjan ilman kuljettajaa.
Ympäristökorvausen toimenpide listalla tuolla lailla lukee, eli kai sen pitää osata valita linja päisteessä ilman kuljettajaa.

Mä kun oon tietämätöön , niin eikö ratinpyörittäjällä varustettu opastin toimi noin ? Vai pitääkö sitä "opastaa" opastukselle? Joku tuubi filmi vois tuon selvittää ilman täällä huuteluakin, mutta en jaksa kaivella, kun en taida laittaa tuollaasia vehkeitä. Mutta uteliaana silti kyselen :)
Sen mitä ite noita nähny niin näytöllä näkyy ajolinjat viivoina, ajat jollekin linjalle ja painat nappia niin automaatti ottaa koneen hallintaan.
Sitä en tiedä miten kehittyneitä laitteita on olemassa tänä päivänä.

Mitä xxtua🤨
Mulla Trimble ja ruiskussa lohkoautomatiikka, eikö se nyt täytäkkään ehtoja? noin se mulle viime syksynä markkinoitiin. Kai sitä nyt xxtana jokainen osaa rattia kääntää 😳 mikäs tukiehto se nyt voi olla. 🤦
Niin se ruiskun lohkoautomatiikka oli ihan omanaan kaiketi kelpaava.
Ja automaattiohjaus kelpaa pelkästään sellaisenaan kun on oikeanlainen.
Nää kopioitu ruokaviraston sivuilta.

Täsmäviljelymenetelmiä ovat:

Paikkakohtaiseen kuvantamiseen perustuva automatiikka, joka mahdollistaa tuotantopanosten sijoittamisen ja levittämisen peltoon paikkakohtaisesti. Kuvantaminen voidaan toteuttaa satelliitilla, ilmakuvalla, reaaliaikaisella sensorilla, kameralla tai pellon vyöhykekartoituksella.

Kasvinsuojeluruiskun tai lannoitteenlevittimen lohkoautomatiikka, jonka avulla voidaan estää kasvinsuojeluaineen tai lannoitteen päällekkäinen ruiskutus tai levitys kasvustoon.

Optiikkaa hyödyntävä hara rikkakasvien mekaanisessa torjunnassa.

Paikkatietoon perustuva leikkuupuimurin tai ajosilppurin satotasomittaus.

Traktori tai työkone, joka on varustettu vähintään sellaisella ajoautomatiikalla, joka valitsee ja säilyttää ajolinjan ilman kuljettajaa. Tässä menetelmässä urakoitsijan traktori tai työkone ei riitä täyttämään ehtoa. Hallinnassasi oleva laite kelpaa täyttämään ehdon (esim. leasing-sopimuslaite tai yhteisomistuksessa oleva laite).

Mikkiss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Peltotuet 2023-2027
Ympissä tuo valinnaisten toimenpiteiden kasvintuhooja sovellus, missään ei taideta kertoa millainen sovellus käy. Basfilla on xarvio scouting, mutta käykö tarkastajalle, onkin eri juttu. Muuten voisi olla helppo tapa toteuttaa tukiehtoja. Onko joku perillä tästä asiasta?

Itse ainakin ajattelin xarviota käyttää. Ihan hyödyllisen oloinen jopa ja ennen kaikkea ilmainen  :D

Toimiikos muilla scouting vielä?
Nyt kun sitä kohta tarvittais niin appi ei enää toimi  >:(

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Peltotuet 2023-2027
joo aina vain päivitetään sivuja...

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1948
Vs: Peltotuet 2023-2027
Melko sekavaa on, itse latasin rapsiapin, en kyl tie mite sitä käytetään. Ilmeisesti havaintoja voi laittaa sin ja sieltä näkee kartalta si mis on ötököi. Riittääkö se ku käy laittamas sin ötökkähavainnon?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Peltotuet 2023-2027
Melko sekavaa on, itse latasin rapsiapin, en kyl tie mite sitä käytetään. Ilmeisesti havaintoja voi laittaa sin ja sieltä näkee kartalta si mis on ötököi. Riittääkö se ku käy laittamas sin ötökkähavainnon?

Eli kun olet tehnyt sinne jonkun muutoksen, kaappaat androidilla ruudusta kuvan, esim.  painamalla virta- ja volyymi alas - näppäimiä yhtaikaa. Kuva menee galleriaan. Tallettelet sitten kotikoneelle. Lukekaskas sama juttu, lisäät sinne omia havaintoja. Tietokoneen ruudulta saa kaappauksen alt-printscr - nappäimillä ja liität vaikka Paint-ohjelmaan.

-SS-

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1948
Vs: Peltotuet 2023-2027
Eli ottaa  kuvakaappauksen omasta havainnosta.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Peltotuet 2023-2027
Ympissä tuo valinnaisten toimenpiteiden kasvintuhooja sovellus, missään ei taideta kertoa millainen sovellus käy. Basfilla on xarvio scouting, mutta käykö tarkastajalle, onkin eri juttu. Muuten voisi olla helppo tapa toteuttaa tukiehtoja. Onko joku perillä tästä asiasta?

Itse ainakin ajattelin xarviota käyttää. Ihan hyödyllisen oloinen jopa ja ennen kaikkea ilmainen  :D

Toimiikos muilla scouting vielä?
Nyt kun sitä kohta tarvittais niin appi ei enää toimi  >:(
Latasin ja joskus aikoja sitte, joku aika sitte yritin tehdä tiliä niin ei pääse alkua pidemmälle.
Mä aattelin ottaa sen pari maanäytettä ja mennä niillä tän ekan vuoden, kattelee sovelluksia sitte ens vuonna jos tulee jotain järkeä tähän touhuun.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Peltotuet 2023-2027
Melko sekavaa on, itse latasin rapsiapin, en kyl tie mite sitä käytetään. Ilmeisesti havaintoja voi laittaa sin ja sieltä näkee kartalta si mis on ötököi. Riittääkö se ku käy laittamas sin ötökkähavainnon?
Eikös siel mainita et sovelluksen käyttö pitää dokumentoida ja sovellusta pitää käyttää koko kasvukauden ajan.
Vähän tulkinnan varasta tässäkin mikä on riittävä käyttömäärä.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Peltotuet 2023-2027
Kukahan nämä toimenpiteet on taas keksiny, lähes kaikilla toimilla taas vaan tarjotaan rahastuksen paikka muille toimijoille ja ohjaillaan tukirahoja pois viljelijöiltä. Varmaan sen koulutuksenkin järjestää joku proagria ja toimenpiteet kun on valittu niin ilmoitetaan että sekin maksaa taas jonkun satasen.
Vähän niinkun se neuvorahakin,  10000€ /tila rahan siirtoa proagrialle. Aika härskiä hommaa, tuntikorvaus oli max 75€ et aika kauan saa se neuvoja istua neuvomassa tolla rahalla.
Sais edes laittaa ne töihin sen rahan eteen eikä vaan neuvomaan, aina sitä jotain hommia keksis jos vaan alv pitää maksaa niin vois vähän turhempiakin töitä teettää.

Mikkiss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Peltotuet 2023-2027
Toi xarvio vaikutti ainoalta järkevältä noist appeist, ku siit ois voinu olla oikeastikin hyötyä ja sovellus oli selvästi tehty aika isolla budjetilla. Ehkä siitä tulee hetken päästä maksullinen versio, kun huomasivat rahastuksen paikan  8)

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1463
Vs: Peltotuet 2023-2027
Ympissä tuo valinnaisten toimenpiteiden kasvintuhooja sovellus, missään ei taideta kertoa millainen sovellus käy. Basfilla on xarvio scouting, mutta käykö tarkastajalle, onkin eri juttu. Muuten voisi olla helppo tapa toteuttaa tukiehtoja. Onko joku perillä tästä asiasta?

Itse ainakin ajattelin xarviota käyttää. Ihan hyödyllisen oloinen jopa ja ennen kaikkea ilmainen  :D

Toimiikos muilla scouting vielä?
Nyt kun sitä kohta tarvittais niin appi ei enää toimi  >:(

Päämies eli Basf on poistanut Suomen osalta tuon äpin käytöstä. Poroagrian henkilöltä tätä kysyin toissapäivänä,oli jo ennen  kysellyt asiasta Suomen Basfin edustajalta. Sieltä oli sanottu että heillekin ilmoitus oli tullut yllätyksenä ja ilman sen kummempia selityksiä.

Paikallisella lantamannenilla vielä esitteitä jaossa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Peltotuet 2023-2027
Eikö opastin ratinpyörittäjällä täytä ehtoja ? Normaalin pelkän opastimen täyttämättömyyden määkin ymmärrän  ;D
Traktori tai työkone, joka on varustettu vähintään sellaisella ajoautomatiikalla, joka valitsee ja säilyttää ajolinjan ilman kuljettajaa.
Ympäristökorvausen toimenpide listalla tuolla lailla lukee, eli kai sen pitää osata valita linja päisteessä ilman kuljettajaa.

Mä kun oon tietämätöön , niin eikö ratinpyörittäjällä varustettu opastin toimi noin ? Vai pitääkö sitä "opastaa" opastukselle? Joku tuubi filmi vois tuon selvittää ilman täällä huuteluakin, mutta en jaksa kaivella, kun en taida laittaa tuollaasia vehkeitä. Mutta uteliaana silti kyselen :)
Sen mitä ite noita nähny niin näytöllä näkyy ajolinjat viivoina, ajat jollekin linjalle ja painat nappia niin automaatti ottaa koneen hallintaan.
Sitä en tiedä miten kehittyneitä laitteita on olemassa tänä päivänä.

Mitä xxtua🤨
Mulla Trimble ja ruiskussa lohkoautomatiikka, eikö se nyt täytäkkään ehtoja? noin se mulle viime syksynä markkinoitiin. Kai sitä nyt xxtana jokainen osaa rattia kääntää 😳 mikäs tukiehto se nyt voi olla. 🤦

Tottakai automaattiohjaus on tukikelpoinen, pyörittää rattia sitten moottori tai ihan koneen sisäisesti rakennettu järjestelmä kääntelee etupyöriä. Kaikki järjestelmät ossaa uralle kunhan on sinnepäin ohjattu, täyttää siis vaatimuksen hakea ura ja pysyä siellä. Päisteautomatiikkakin useissa koneissa, mutta kuinka moni sitä käyttää? Mm. ruiskuttaessa täysin hyödytön, kun ei kone osaa osua päistekierrokselle nätisti. Tai osaa, mutta pitää ohjelmoida reilu hidastus ja oikeat ennakot sentilleen "sisäpäisteeseen" jne.. Äestys, kylvö jne. käyttökelpoisia jos haluaa käyttää, mutta ei niissäkään ole suuri vaivaa nostaa napista kone ylös ja kurvata suunnilleen jollekin uralle, antaa koneen hakea ura kohdalleen ja laskea kone oikeaan aikaan. Tuo päisteautomatiikan vaatimus päistekäännöksineen on jonkun asiasta ymmärtämättömän ihmettelyä? Ruiskun ohjaamiseen riittää aikaa kun ei tartte ohjauksesta välittää, mutta suurella todennäköisyydellä sekin on lohkoautomaatiolla ettei päisteessä tarvi tehdä muuta kuin vaihtaa uraa traktorin rattia pyöritellen, kone hoitaa muuten ohjauksen ja ruiskun lohkot päälle/pois. Omassa käytössä ollut ko. järjestelmät osittain noin 15 vuotta, ja kaikki nää useita vuosia. Väitän että maksanut monta kertaa itsensä, pelkästään päälekkäisajon loppumisena kokonaan. Puhumattakaan omasta jaksamisesta. Nää mitään tukea tarvis, ihan hölmöä hommaa, mutta otetaan raksi talteen ku tarjolla :-X Pieneen käyttöön kalliita, isommassa tarpeessa säästää rahaa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

markopolo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Peltotuet 2023-2027
Nyt oli tullut lista Ruokaviraston sivuille sovelluksista:

Ympäristökorvauksen valinnaiseen tilakohtaiseen toimenpiteeseen kelpaavia sovelluksia ja ohjelmia on listattu alle. Listaa voidaan päivittää tarpeen mukaan. Viljelijällä tulee olla viljelyksessä sitä kasvia, joiden kasvitauti- ja tuhoojatilannetta käytössä olevalla sovelluksella voidaan seurata.

LukeKasKas
RapsiApp
Minun Maatilani- WisuEnnuste
AgAssist
Cordulus Farm
Xarvio scouting
Agriportal
Listaa päivitetty viimeksi 1.6.2023
https://www.ruokavirasto.fi/tuet/maatalous/peltotuet/ymparistokorvaus/ymparistokorvauksen-sitoumusehdot/ymparistokorvauksen-sitoumusehdot-2023/#kasvintuhoojien-ja-kasvitautien-seuranta--ja-tunnistussovellukset--toimenpiteeseen-kelpaavia-sovelluksia