Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peltotuet 2023-2027  (Luettu 128185 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19932
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Peltotuet 2023-2027
Viljelykiertovaatimus ei johdu kerääjäkasvitoimenpiteestä. 2023 on lyhytaikainen poikkeus olemassa, jos ei valitse kyseistä kerääjätoimenpidettä.

Viljelykiertovaatimusta joutuu 2024 alkaen soveltamaan joka tapauksessa, eli kannattanee kerätä tuet pois heti alussa, voi olla, että kerääjäkasveista ei irtoa muutamaa kymppiä enempää myöhempinä vuosina.

Viljelykiertovaatimus ei nyt edes ole mikään mörkö, ainakaan nimimerkille "Ruisrypsimohralvehnä" ?

-SS-

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 342
Vs: Peltotuet 2023-2027
Viljelykiertovaatimus ei johdu kerääjäkasvitoimenpiteestä. 2023 on lyhytaikainen poikkeus olemassa, jos ei valitse kyseistä kerääjätoimenpidettä.

Viljelykiertovaatimusta joutuu 2024 alkaen soveltamaan joka tapauksessa, eli kannattanee kerätä tuet pois heti alussa, voi olla, että kerääjäkasveista ei irtoa muutamaa kymppiä enempää myöhempinä vuosina.

Viljelykiertovaatimus ei nyt edes ole mikään mörkö, ainakaan nimimerkille "Ruisrypsimohralvehnä" ?

-SS-

Tää viljelykiertovaatimus "pakottaa" ottaan yhden lajin lisää viljelykseen, ja samalla heikentää täysien rekkakuormien myyntiä ostajille. Toivottavasti tämä 33 prosentin viljelykiertovaatimus poistuu kesken ohjelmakauden oman mahdottomuuden takia. Ihmettelen, mitä hyötyä ympäristölle siitä on :) vai onko sen tarkoitus vain hankaloittaa oikeiden viljelijöiden tavoitteita tuottaa ruokaa Suomalaisille. Kyllä me tiedetään kuinka tärkeä on vaihtaa kasvia, ei me siihen mitään pakkoa tarvita. Olikohan jo sankition määrä tiedossa, jos sitä ei pysty vuosittain toteuttaa. Niinvois vähän laskea mitä sen kanssa tekee.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9731
Vs: Peltotuet 2023-2027
^
Eihän tuo 33% vaatimus ole kuin ensimmäisenä vuonna. Näin minä olen ymmärtänyt , mutta toki ei mikään ihme jos olen ymmärtänyt väärin  ;D Sitten samaa kasvia saa olla peräkkäin korkeintaan kolme vuotta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5885
Vs: Peltotuet 2023-2027
^
Eihän tuo 33% vaatimus ole kuin ensimmäisenä vuonna. Näin minä olen ymmärtänyt , mutta toki ei mikään ihme jos olen ymmärtänyt väärin  ;D Sitten samaa kasvia saa olla peräkkäin korkeintaan kolme vuotta.
Ei kun kyllä se on ihan joka vuosi. Eikä auta yhtään vaikka olis ollut 50% pinta-alasta nurmella ja kylväiset ne kaikki viljalle joudut silti vaihtamaan 33%:lla edellisen vuoden yksivuotisten kasvien alasta kasvia.
Ihan hanurista koko viljelykiertovaatimus, sinänsä en kasvivuorotusta vastusta mulla on jo valmiiksi huomattavasti keskimääräistä kasvitilaa monipuolisempi kierto, mutta tällainen kaavamainen suhteellisen suurella osuudella pinta-alasta tapahtuva pakko on hankala.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9731
Vs: Peltotuet 2023-2027
^
Eihän tuo 33% vaatimus ole kuin ensimmäisenä vuonna. Näin minä olen ymmärtänyt , mutta toki ei mikään ihme jos olen ymmärtänyt väärin  ;D Sitten samaa kasvia saa olla peräkkäin korkeintaan kolme vuotta.
Ei kun kyllä se on ihan joka vuosi. Eikä auta yhtään vaikka olis ollut 50% pinta-alasta nurmella ja kylväiset ne kaikki viljalle joudut silti vaihtamaan 33%:lla edellisen vuoden yksivuotisten kasvien alasta kasvia.
Ihan hanurista koko viljelykiertovaatimus, sinänsä en kasvivuorotusta vastusta mulla on jo valmiiksi huomattavasti keskimääräistä kasvitilaa monipuolisempi kierto, mutta tällainen kaavamainen suhteellisen suurella osuudella pinta-alasta tapahtuva pakko on hankala.

Joo väärässä olin - googlasin kirjoitukseni jälkeen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Peltotuet 2023-2027
Eiks toi kierto nyt helppo toteuttaa jos viljelee tänä vuonna ohraa ja ens vuonna kauraa. Eri asia jos haluaa viljellä joka vuosi vaik vehnää..  ::)

Itse ajattelen et auttaa pienempiä tiloja kun ei ole vuosittaista kolmen kasvin vaatimusta vaan voi vuosittain pitää samaa kasvia kunhan se on seuraavana vuonna eri kasvia..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19932
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Peltotuet 2023-2027
Onhan tämä viljelykierto jopa helpompi kuin vanha kolmen kasvin vaatimus !

Varaa ne 33% ns. kiertolohkoksi ja jättää 67% kolmeksi vuodeksi odottamaan neljännen vuoden kokotilan rypsiä. Vaihtolohkolla voi kokeilla välikasviakin. Helpoin on pintalevitetty ruis. Seuraavana vuonna sitten pintalevitetty apila/syysvehnä/öljykasvi.

Ehdollisuuden oppaassa taulukossa 12 on kyllä tarkkuutta vaativa esimerkki. Välikasvi käy kaikkina muina vuosina eli 1. 2. ja 3. vuoden kierron katkojaksi, mutta ei 4. vuoden välikasvi kelpaa, eli kesällä kasvussa oleva kasvi ei neljäntenä vuotena vaihdu syksyllä kylvetyllä välikasvilla !

-SS-

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 342
Vs: Peltotuet 2023-2027
Onhan tämä viljelykierto jopa helpompi kuin vanha kolmen kasvin vaatimus !

Varaa ne 33% ns. kiertolohkoksi ja jättää 67% kolmeksi vuodeksi odottamaan neljännen vuoden kokotilan rypsiä. Vaihtolohkolla voi kokeilla välikasviakin. Helpoin on pintalevitetty ruis. Seuraavana vuonna sitten pintalevitetty apila/syysvehnä/öljykasvi.

Ehdollisuuden oppaassa taulukossa 12 on kyllä tarkkuutta vaativa esimerkki. Välikasvi käy kaikkina muina vuosina eli 1. 2. ja 3. vuoden kierron katkojaksi, mutta ei 4. vuoden välikasvi kelpaa, eli kesällä kasvussa oleva kasvi ei neljäntenä vuotena vaihdu syksyllä kylvetyllä välikasvilla !

-SS-

Kiitos SS tuosta hyvästä vinkistä, sillä pääsee 5 vuotta eteenpäin. Harmillinen tilanne on se että tämmöinen tukiehto tulee vasta nyt tietoon. Jos asia olisi ollut vaikka vaan vuosi sitten tiedossa niin olisin laittanut rukiin toiseen paikkaan..Niin olisin päässyt kylvään ja ilmoittaan kerääjäkasvin. Samoin viljelysopimukset olisi voinut tehdä toisella tavalla. Tämä on yksi esimerkki siitä kuinka pitkäjänteistä hommaa tää viljely on..Vielä kun saisi tiedon, paljonko se tukimäärä prosentteina putoaa tämän vuoden maksatuksen osalta, vai odotellaanko tässä mahdollista katovuotta ja kerrotaan se vasta sitten. Mun tulkintani on , kun kelit on tota luokkaa toukouun 3. päivä ja lannoitteet on maksanut ton mitä on maksanut ja viljasta saa sen mitä saa, niin onhan tässä hyvät mahdollisuudet katovuodeksi.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19932
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Peltotuet 2023-2027
Välikasvi on kyllä parasta mitä tukihallinto on pitkään aikaan keksinyt. Nyt voin taas avata lähes 30 vuotta kestäneen rukiinviljelyputken ja hukata traktorinkuormallisen tuota ongelmajäteruista ensi elokuulla peltoon. Syysmuokkaus - jos syksy on kohtuullinen - ja ainakin kasvipeitteisyys toteutuvat samalla kertaa, viljelykierto nollaantuu. Jos jaksaa, voi jatkaa osan kasvustosta sadoksi asti. Rukiin sadon kunnollinen tuotto tulee TOS-siemenestä.

Ruis on todella helppo lopettaa keväällä, koska on niin herkkä glyfosaatille. Öljykasveilla ei tarvita välttämättä edes glyfosaattia, koska Targa et al poistaa syysviljan tehokkaasti.

-SS-

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Peltotuet 2023-2027
Vipu auki, mutta tietenkin se tukiarvio puuttuu. Tuota olis voinut käyttää helppona excelin korvikkeena.

Kasmet

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 119
Vs: Peltotuet 2023-2027
Vipu auki, mutta tietenkin se tukiarvio puuttuu. Tuota olis voinut käyttää helppona excelin korvikkeena.

On ollut auki jo to 3.5 lähtien ja loppuviikosta tulikin laitettua hakemus aika pitkälle valmiiksi. Viime vuoden kasvulohkojen geometriaa ei tunnistanut, joten niiden uudelleenrajaamista en vielä ehtinyt tehdä.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Peltotuet 2023-2027
Viherlannoitus nurmet tulee edelis vuodet mukaan laskettua tuleville vuosille. Vähän auki jäi mulle nyt nää satokasvi vuoro , ei ongelma mulle, mutta laskeeko ne edelis vuoden pohjaksi jo nyt vai onko nollaus nyt?

Siis jos vehnää ollut jo siinä lohkossa tarpeeksi vuosia takaperin, voiko nyt laitaa vehnää?

Viimeksi muokattu: 08.05.23 - klo:12:21 kirjoittanut klapikasa

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 332
Vs: Peltotuet 2023-2027
Viherlannoitus nurmet tulee edelis vuodet mukaan laskettua tuleville vuosille. Vähän auki jäi mulle nyt nää satokasvi vuoro , ei ongelma mulle, mutta laskeeko ne edelis vuoden pohjaksi jo nyt vai onko nollaus nyt?

Siis jos vehnää ollut jo siinä lohkossa tarpeeksi vuosia takaperin, voiko nyt laitaa vehnää?
Jos laitat kerääjäkasvia johonkin niin silloin sinulla alkaa viljelykierto jo tänä vuonna eli verrataan viime vuoteen yksivuotisten kasvien osalta. Jos et niin viljelykierto alkaa vasta 2024 ja silloin verrataan tähän vuoteen.
Jos on vanhoja viherlannoitusnurmia niin nehän kelpasi vain jos kylvetty oliko se nyt neljällä kasvilla.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2299
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Peltotuet 2023-2027
Koskeeko nää viljelykierrot ja peräkkäisvuosisäännöt myös hömppäheiniä, kuten luonnonhoitopeltoja?

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Peltotuet 2023-2027
Viherlannoitus nurmet tulee edelis vuodet mukaan laskettua tuleville vuosille. Vähän auki jäi mulle nyt nää satokasvi vuoro , ei ongelma mulle, mutta laskeeko ne edelis vuoden pohjaksi jo nyt vai onko nollaus nyt?

Siis jos vehnää ollut jo siinä lohkossa tarpeeksi vuosia takaperin, voiko nyt laitaa vehnää?
Jos laitat kerääjäkasvia johonkin niin silloin sinulla alkaa viljelykierto jo tänä vuonna eli verrataan viime vuoteen yksivuotisten kasvien osalta. Jos et niin viljelykierto alkaa vasta 2024 ja silloin verrataan tähän vuoteen.
Jos on vanhoja viherlannoitusnurmia niin nehän kelpasi vain jos kylvetty oliko se nyt neljällä kasvilla.

Kyll tää tästä, Pitäis varmaan kirjautua vipuun ja klikkaa ympäriinsä ennen kuin ryhtyy kylvää tosisaan.

Pölyttäjien ravintokasviksi rypsi, saiko niitä ruiskuttaa just ötököitä vastaan? Hieman ristiriitaa?