Ns. terveystarkastuksen kautta tulevat mahdollisuudet tuotantoon sidottuun tukeen oli MTK:n maito- ja nautavaliokunnan mukaan tarkoitus suunnata AB-alueelle niin että kohtuuton tukiero olisi kaventunut AB/C-alueiden välillä.
Elikkäs rautalangasta; se mahdollisuus minkä Suomi sai maksaa tuotantoon sidottuja tukia oli tarkoitus suunnata nimenomaan etelän maidolle ja naudalle. Tukitasoa siis olisi selvästi korotettu. Tämä taas olisi tarkoittanut että tätä samaista tukea olisi leikattu C-alueelta, mutta se olisi paikattu 142-tuesta missä oli maksuvaltuutta maksaa enemmän kun on maksettu.
Nyt kun Huittinen ja LSO saivat aikaan C-alueen maksuvaltuuden leikkauksen tämä mahdollisuus meni, eikä enää ikinä palaa. Nyt siis terveystarkastuksen varoja jaetaan koko maahan. Alunperin oli tarkoitus suunnata ne nimenomaan AB-alueelle.
Kuulostaa herra Svoinutin tapaukselta. Oletkos kuullut asiasta? Kun olis voinut olla jotakin. Nyt kun etelän tuottajaliitotkin olivat ilmeisesti takana tuossa jutussa niin onko käynyt mielessä mikä olisi voinut olla syynä? Olisiko mahtaa syynä ollut aika huonot kokemukset aikaisemmista tällaisista järjestelyistä? Joissa pääsääntöisesti ab-alue on saanut takkiinsa ja c-alue porskuttanut? Luottamuspula liian suuri? MTKn sisällä on ollut liikaa c-painotteista edunvalvontaa mikä on 141-ratkaisun yhteydessä huomattiin?
Eipä ole herra Svoinutin tapaus tuttu, voin tosin kuvitella. Kerro lisää.
Tuosta edellisestä vielä. Etelän tuottajaliitot eivät ole olleet käsittääkseni mukana Huittisten/LSO-touhuissa. Tavoite on MTK:n sisällä ollut selvä.
Jos AB on järjestön sisällä saanut turpaan, siihen en ota kantaa. Tukipolitiikka ja järjestöpolitiikka on eri asia.