Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas paalain  (Luettu 2433 kertaa)

Jaakko734

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Claas paalain
Jaksaako Valtran 800 01vm pyörittää claas 255 uniwrappia ja minkö laisia lerkuja ja tulee kiinni rattoriin ja montako? Ja jos ei jaksa niin mikä olis paras pelkkä paalain claassilta ja mikä käärijä (käärijän merkillä ei väliä) ja montako letkua tulee käärijästä rattoriin.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 686
Vs: Claas paalain
Kaipa noissa paalikoneissa/käärijöissä on vain paine ja paluuletkut. Koneissa sittten omat ventiilit jotka hoitaa eri toiminnot.
Luulisi valametin jaksavan pyörittää, ainakin tyhjänä jos laakerit ei kovin juntturassa.
Joku 120 hv olisi syytä olla tasamaalla.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Claas paalain
Miksi sen pitää olla Claas... ei liene niitä kaikkein parhaita merkkejä, varsinkaan vanhana. Näistä ihan uusista malleista en sano mitään.
Kysyn tätä yhden vanhemman 255 Nordicin kokemuksella.

120 hv lienee aika tiukilla tuon kanssa. Hellepäivänä pitää olla syyläri puhdas.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Claas paalain
mikä noissa claaseissa vikana?   itellä jo toinen ja perusvehe..   millä tehään vaan paaleja.  ei kait nuo ihan ikuisia sentäs..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9601
Vs: Claas paalain
mikä noissa claaseissa vikana?   itellä jo toinen ja perusvehe..   millä tehään vaan paaleja.  ei kait nuo ihan ikuisia sentäs..

No kyllähän se 46RC ainakin oli äärettömän heikko laakereiltaan. Muutenhan se oli ihan muka mytynvääntäjä. Pieniä keveitä paaleja tipahteli tuhka tiheään. Tosin omassa oli joku oli nostanut kammiopaineita, joten se paaliportti ei todellakaan auennut. Se kait sen koneen sitten lopuksi söikin, mutta en kaipaa noita muistoja. Enkä sitä olkipaalien tai muidenkin keveiden paalien rytkytystä, kun paalaaja ei halunnut luovuttaa sisältöään. Toki minäkin "kehuin" niin kauan kun ei paremmasta ollut kokemusta. Ensimmäinen oli loppuun ajettu Welger 200MC ja sillä ajo oli ihan täyttä tuskaa, joten 46 sitä kokemusta vastaan oli todella mahtava. Mutta molemmathan noi ovat merkkiensä alkupäästä ...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Claas paalain
ite vaihtoin vanhasta 46sta nuo poskikupit ja miulla ei yhtään onkelmaa pehkupaalienkaa kans.   ja rehupaaleja tullu tehtyä et jopa paalipiikin poikki saanu kuormatessa...   lie toista tonnia tuolla painoa.   ainakii fiun keula tosi kevyt kilvellä kotia hakiessa.     mut kiva kun muillakii merkeillä pyyhkiii!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Claas paalain
Omia havaintoja pellolla (ei oma paalain)

- useita laakerivikoja
- telojen ketjupyörät joko niin tiukassa että remontissa ei millään irti
- tai kiila löystyy ajossa itsestään irti, ketjupyörä pyörii akselilla ja syö akselin poikki. 2 kertaa.
- remontit muutenkin tympeitä rakenteiden vuoksi
- paalin pudotusramppi vaati hitsuuta
- koneen kyljessä piilossa oleva sähköinen ohjausboksi sökähti, ei halpa
- teloja alkoi hajota
- jokin muu voimansiirtovika jota en nyt tähän tarkkaan muista

Kone kuitenkin ollut suhteellisen vähällä käytöllä, ei mikään urakkauunon vehje.
Paalattu esikuivattua, kuivaa heinää ja ruokohelpeä. Olkia hyvin vähän.
Ei jäänyt kovin luotettavaa kuvaa. Tämä siis 255 Nordic muistaakseni.
Positiivista se että minimimäärä antureita ja sähköä, hirvittää ajatus vastaavsta kombikoneesta.
Ja sinänsä itse paalaamisessa ei juuri ollut isompia ongelmia jos kone vaan pysyi yhtenä kappaleena.
Paalit pyörivät, verkko toimi ja paalit tulivat vielä uloskin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9601
Vs: Claas paalain
ite vaihtoin vanhasta 46sta nuo poskikupit ja miulla ei yhtään onkelmaa pehkupaalienkaa kans.   ja rehupaaleja tullu tehtyä et jopa paalipiikin poikki saanu kuormatessa...   lie toista tonnia tuolla painoa.   ainakii fiun keula tosi kevyt kilvellä kotia hakiessa.     mut kiva kun muillakii merkeillä pyyhkiii!

Mulla oli kirjoitusvirhe tuolla omassa kirjoituksessa. Siellä piti olla mukava mytyn vääntäjä. Mutta on kyllä sunkin kirjoituksessa , jos noi painaa toista tonnia. Tosin siis mun kone ei avannut porttia nostetun paineen takia, joten koko ei kasvanut. Vaikka olisi ajanut räikkää vasten portti ei raottunut. Mittari kait tuli aina ajettua lähes pohjaan. Mutta en mä sitä paalin kokoa moiti vaan alimitoitettuja laakereita ja toki samalla tuota metsajussin kertomaa rattaiden kiinnitystä. Laakeri remppassa meinas joskus olla ylipääsemättömiä ongelmia vaikka ammattilaiset niitä teki. Tosin siitä irtoavasta rattaastakin on kokemusta. Toki toi olis mulla varmaan vieläkin, jos ei olisi aikoinaan hajonnut ennalta arvaamattomasti. Ja samanlaistakin silloin etsin, mutta onneksi ei vastaan tullut ja Welgerin kehitys oli 200 mennyt mielestäni harppauksen eteenpäin 235 malliin. Tosin en tietenkään sitä silloin vielä tiennyt, mutta nyt tiedän.