Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MT tänään 20. 8. Sivu 6  (Luettu 11217 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: MT tänään 20. 8. Sivu 6
Aikainen ruiskutus nimenomaan ei ole hyvä, koska rikkasiemenpankki maassa on niin valtava, että glyfokäsittelyn jälkeenkin itää siemenistä uusia rikkoja. Olen tämän pannut merkille siitä, kun olen vl- tai lh-pellon  glyfottanut keskikesällä, tarkoituksena myöhemmin kyntää ja kylvää syysviljalle. Niin vain rikkaa puskee sen jälkeen kun kasvusto  on muuttunut ruskeaksi.  Myös syysglyfotus liian aikaisin saa aikaan juolavehnän kasvua ruiskituksen jälkeenkin.

Kyllä se noin taitaa olla. Nyt pitää antaa juolan tuuhettua vielä kerran ohransängessä ja laittaa maksimiannos. Nuo murskausniitot olen tehnyt juurikin "oppikirjan" mukaan.  Kasvusto on ollut läpitunkematonta virnaa ja apilaa, mutta juola ja kestorikkakasvit kyllä paikkansa löytävät sielläkin. Ainakin tietämilläni luomupelloilla oli yhtä paljon ohdaketta kevätviljassa kuin viljakasvia. Italian raiheinässä muuten saattaa olla osa juolansiementä, epäilen. Monet käyttävät alkukesän rehevöittämiseen ja kerääjäkasviksi italoheinää, koska siemen on edullista. Voi olla, että tulee loppuviimeksi kalliiksi, kun juola palaa pelloille.

Varsinkin syysohralle juolavehnä ja heinät ovat tuhoksi.

-SS-
Outo homma, mutta en voi kiistää. Ihmettelen, että vaikka kynnetään, niin lyö läpi. Olisiko kuitenkin niin, että on edellisten vuosien siemenpankkia jäljellä ja rikat lähtevät siitä liikkeelle. Tätähän tämä kynnöstä luopunut luomuporukka juuri perustelee, että ei halua kyntää, koska se kaivaa aina esille sitä vanhaa siemenpankkia. Haluavat puhdistaa pintamaan ja pitää sen kunnossa.

Voi olla noinkin, kynnön korvaajaa olen tässä itsekin etsinyt mutta ei ole vielä löytynyt.
Jotain tuollaista kai pitäisi vielä kokeilla, nyt kun on kiekkokylvökonekin
https://youtu.be/HYIBUUbOQ40