Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe olipa koneviestissä..  (Luettu 2854 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
olipa koneviestissä..
hyä juttu nuoresta kossista joka laittoi ite oman mettä traktorin.         natikka ei vain ihan paras vaihtoehto tuohon voimalähteeks..      mut hyä tuosta kehitellä eteenpäin...     pian saattaa olla taas yks malli lisää markkinoille...

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2523
  • Etelä-Karjala
Vs: olipa koneviestissä..
Näinköhän. Tuon jos kehittelee ns. valmiiksi tuotteeksi niin maksaa paljon. Ja jos yksittäiskappaleita tehdään vanhoista raktoreista, niin markkina on aika pieni. Kun ei siitä ilmainen tule silloinkaan. Täysmittaisessa ammattikäytössä tuollaiset vehkeet ei kestävyyden suhteen menesty, tämän on mm. Valmet kokeillut jo 60-luvulla
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: olipa koneviestissä..
Näinköhän. Tuon jos kehittelee ns. valmiiksi tuotteeksi niin maksaa paljon. Ja jos yksittäiskappaleita tehdään vanhoista raktoreista, niin markkina on aika pieni. Kun ei siitä ilmainen tule silloinkaan. Täysmittaisessa ammattikäytössä tuollaiset vehkeet ei kestävyyden suhteen menesty, tämän on mm. Valmet kokeillut jo 60-luvulla

En ole lukenut artikkelia mutta arvaan...
Juu ja kaupallisessa valmistuksessa ja myynnissä tulee vastaan nämä turvallisuusvaatimukset (ROPS/FOPS/melu jne) tyyppihyväksyntineen ja niiden kalliit testaukset, päästövaatimukset ja vaikka mitkä. Palkkakuskia kun ei saa enää ihan mihin tahansa koirankoppiin laittaa.

Oikotietä onneen ei oikein ole kuin omatarvepuuhasteluun rakennellessa.  Ja sellaista myydessä on parempi sanoa 'myydään osiksi' niin ei joudu vielä vastuuseen jos joku tumpelo onnistuu itsensä liiskaamaan kun ei se ohjaamon lasi kestänytkään pölkyllä huitaisua....

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: olipa koneviestissä..
juuu,   mut sattaapa tehä kaverille jonkin proton jos nätisti pyytää..   mut olis moisille kuitenkin käyttöä kun nuo valmiit pienkoneet on ihan tolkuttomissa hinnoissa just tuon työltäsuojelun takia..        kuitenkin tarvetta olis..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1574
Vs: olipa koneviestissä..
Itse ajattelen että tuosta sällistä olisi korjaamaan koneita, on tekemisen halu ja taito. Tietysti pystyy rakentamaan uuttakin, mutta kulut yksinkappalein myyntiin on hurjat. Tuskin tuon projektin tarkoituksena on uutta Ponssea saada luotua, siis vastaavaa valmistusta. Eiköhän markkina ole sen verran täynnä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: olipa koneviestissä..
juuu,   mut sattaapa tehä kaverille jonkin proton jos nätisti pyytää..   mut olis moisille kuitenkin käyttöä kun nuo valmiit pienkoneet on ihan tolkuttomissa hinnoissa just tuon työltäsuojelun takia..        kuitenkin tarvetta olis..

Hintaahan niillä on.. liikaa.

Viime keväänä kävin Alstorin koeajamassa. Kyllähän se ohjaamokin saa jo jonkinlainen olla, ainakin minä olen vanhemmiten tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi että en kylmässä, epäergonomisessa ja kovan metelin keskellä jaksa päiviä viihtyä. Alstor oli kopista sellainen riittävän askeettinen, ihmeen tilava, lämmin, ei mitään lelumaista turhaa ja kaikki mitä on toimii jämäkästi. Iqan nosturiohjaus näytöllä. Näppärä ajaa miten päin vaan, ratista tai tikuista. Oikein hyvä näkyvyys lähellekin.

Yllättävän pätevän oloinen vekotin, siis koko huomioiden. Eihän se nyt Ponsse eikä JD ole. En mä maastokelpoisuuden rajoja uskaltanut hakea kun ei ollut oma kone mutta mukavasti tuo tuntui kiipeävän. Lunta ei ollut enää paljoa silloin keväällä. Vajaan tukkikuorman keräilin metsurin jäljiltä.
Mulla tuli ehkä eniten vastaan nosturin pienuus - ei voimassa vaan ulottuvudessa. Mä teen usein energiapuukasaa tien puolelta ojan yli ja pitkillä roippeilla tarvitaan sekä nostokorkeutta että ulottuvuutta. Kasa kun saisi kuivumisen kannalta olla mahdollisimman korkea ja lyhyt eikä matala ja pitkä. 3-4 m on hyvä korkeus mutta sellaista ei pikkupilkillä tehdä ojan yli. 8-9 metriä on juuri passeli ulottuvuudeksi tuossa puuhassa. Hakkuusta mokomalla ei mulla ole näkemystä.

Täytyy sanoa että kotimatkalla kyllä ihan tosissani konetta mietin. Käyttökuluthan mokomassa ovat luokkaa 'olemattomat' ja uutena ei isompia remppojakaan ihan heti pitäisi tulla.

Vähän järeämpi olisi vaikka Jarcrac... sitä en ole itse kokeillut. Terriä kävin myös katsomassa mutta en ajanut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: olipa koneviestissä..
niinpä.    ite en nuihin ole etes uskaltanu koppiin nousta...  kuume saattais tulla...    mut on se kiva kun nuita pieniäkin koneita kehitellään... kun kerran materiaalia on jo saatavilla.    toista oli silloin kun ponssea kokosivat.              ja tuo sälli ei kait ihan ekana ole sormi suussa kun joku vehe leviää..   hyää kehitystä miusta.   

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3131
Vs: olipa koneviestissä..
onhan noita. Noi kranman jutut, nehän kuunteli mitä asiakaat halusi, ja on se kranman 620 aika kone, suht askeettinen vailla elektroniikaa ja varustelutaso miten haluut. Ja sekin hinta kurissa, pinei, ja pieni moottori, violä toistaisekis halvempi kun kw pysyy alempana.

https://www.youtube.com/watch?v=xe7oX_HhzqA&t=943s&pp=ygULa3Jhbm1hbiA2MjA%3D
https://www.youtube.com/watch?v=hijtnyGYP4w&t Toisessa harvenuksessa.

Viimeksi muokattu: 18.12.23 - klo:19:23 kirjoittanut klapikasa

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
Vs: olipa koneviestissä..
yhtään valtun mettäsovellusta en enää tietä tälläseutuin..    viimeisin myi omansa ku jäi eläkkeelle jo 2019 ..    harmi,   ois ihan hyä ollu harvennuksille.