Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuorotteluvapaa  (Luettu 3487 kertaa)

Mv 2004

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vuorotteluvapaa
Onko sivutoimisilla maanviljelijöillä kokemuksia vuorotteluvapaan saamisesta päätoimisesta palkkatyöstä. Millä kriteerein viranomaiset/kassa voi evätä vuorotteluvapaakorvauksen perustuen päätäimiseen yrittäjyyteen. Toisin sanoen milloin maatalousyrittäjyys katsotaan päätoimiseksi ja milloin sivutoimiseksi?

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Vuorotteluvapaa
Kai ne kattoo vähän sitäkin, kumman eläkejärjestelmän piiriin kuulut.

Mv 2004

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: Vuorotteluvapaa
Eikös sitä kaikki olla Myelin piirissä jos vaan muutamakin hehtaari peltoa on? Myös palkkatyöstä eläkettä karttuu.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Vuorotteluvapaa
Jos edes osa-aikaista yritystoimintaa, niin aikalailla vaikeeta on osoittaa ettei se yritystoiminta työllistä sua tuntiakaan vuorotteluvapaan aikana. Vaimoki joutu selittään ummet ja lammet, vaikka koko maatalous yksin mun nimissä ja tuloakaaan ei jaettu parina edellisenä vuonna vaimolle verotuksessa ollenkaan.

appu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: Vuorotteluvapaa
Jos on päätoimisen palkkatyön ohella sivutoimisesti harjoittanut maataloutta tähän asti, niin maatalouden harjoittaminen ei ole este vuoroteluvapaan saamiseen. Joskin maatalouden verotettava tulo (ehkä) voi vaikuttaa vuorottelukorvauksen määrään. Asia selviää soittamalla omaan liittoon tai työvoimatoimistoon.   

Karjankasvattaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 155
Vs: Vuorotteluvapaa
Yritys toiminta ei saa laajeta vuorotteluvapaan aikana!
eli maataloudessa ei saa tulla enempää tuloja kuin edellisvuosina.
ja tulorajat myös huomioitava.
Itse olen ollut 1996 vuorotteluvapaalla ja emäntä 2000 luvulla.