Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hytti/turvakaari  (Luettu 6500 kertaa)

JäyhäJököttäjä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Vs: Hytti/turvakaari
On otettava huomioon, että 1980- ja 1990-luvun hiljaiset ohjaamot ovat ajan kuluessa saattaneet menettää huomattavasti lujuuttaan kaatumista ja muita kolhuja vastaan.

Briteissä tutkittiin 1960-1970-luvun neliöputkesta tehtyjä räminäkoppeja, ja havaitiin, että ne kestivät vielä hyvin kaatumisen. Sitten testiin otettiin mm. SG2, Ford Sekura, IH XL, MF 690 - ja alkoi tapahtua. Vanha 1970-luvun alun neliöputkihäkki Ford 5000:ssa oli verrokki, ja kaikkien yllätykseksi kesti testit hyvin.

Testi:

https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr251.pdf

-SS-

Hmm.

Kaukaa haettu nuo kaatumiset ja kolhut. Itselläkin kohta 50 traktoriajovuotta takana, koskaan en ole traktoria kaatanut tai kolhinut niin, että se olisi vaikuttanut jotenkin hyttiin. En tiedä naapureillakaan noin käyneen. Vaikka metsäajoakin ollut.

 Lähipiirissäkin eli naapurissa tiedossa vain yksi isompi damage, kun vanha isäntä ei jaksanut enää metässä kävellä vaan piti päästä traktorilla ihan kaadettavan puun viereen. Liian pieni kaatokolo, puu kaatui konepellille.

Kaadettuja ja /tai pahasti hytistään kolhittuja traktoreita on prosentuaalisesti niin vähän, että tuollaisilla testeillä voi vaikka pyyhkiä perseensä.

Niin. Tiedä häntä sitten.

Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.

Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.

Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hytti/turvakaari

Niin. Tiedä häntä sitten.

Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.

Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.

Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.

Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella  joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.

Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.

Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin  talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Hytti/turvakaari

Niin. Tiedä häntä sitten.

Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.

Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.

Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.

Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella  joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.

Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.

Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin  talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.

Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa  >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hytti/turvakaari

Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa  >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .

Ja Deutzeissa sai etulasin heinähommissa auki.

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: Hytti/turvakaari
Olisipa noihin ekohin tasalattiaisiin hytteihin
keksitty laittaa ohjaamojouset. Olisi monta
selkäsairautta jäänyt tulematta.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Hytti/turvakaari

Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa  >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .

Ja Deutzeissa sai etulasin heinähommissa auki.
Joissakin massikoissa sen sai raolleen ja fiiat 780 oli kaasujouset et sen sai kokonaan aukia .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19933
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Hytti/turvakaari
Turvakaarettomien traktorien aiheuttamia tapaturmia erilaisten puristumisten ja kaatumisten takia oli vielä 1960-luvulla 5-10 kpl vuodessa. Kyllä turvaohjaamolla riskiä on saatu vähennetyksi, varsinkin kun tilalle on tullut puutarhatraktorien ja mönkijöiden alle jäämisiä ja jopa hengen menetyksiä. Päältä katsellen kevyt kone kun tulee päälle jossakin muutenkin hankalassa paikassa, voi olla, että ei heti tapa, mutta puristaa vähitellen hengen pois.

Työterveyslaitoksen kirjastosta voi tutustua näihin vanhempiin tilastoihin, myös tapausselostuksia löytyy.

-SS-

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26082
  • vastustan
Vs: Hytti/turvakaari

Niin. Tiedä häntä sitten.

Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.

Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.

Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.

Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella  joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.

Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.

Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin  talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.
kyllähän joku 590 verkunki ovi voi olka raskaskin avattava jos kuski on ottanut osumaa ja  kone on kylkysellään ja takalasiakin vasten on jotain... :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Hytti/turvakaari
Nyt viidentoista aktiivivuoden aikana etukuormaimen kanssa kaksi kertaa kyljelleen kaataneena pidän turvaohjaamoa kyllä aika hienona juttuna. Vaikka avomalli kylällä cruisailussa kauniina kesäpäivänä onkin hienoa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: Hytti/turvakaari
mutta se seläntakan oleva turvakaari on hyä paikka laittaa net ledit ja majakat ja ne kajarit.       avomalli niiin alaston.