Tarpeeksi vauhtia niin pysyy pinnalla. Moottorikelkkakin kulkee järvessä veden pinnalla...
Jäällä liikkumiseen on ihan taulukko nopeuksien suhteen,jään paksuus vaikuttaa asiaan.
Juuri tuo vasta aalto kyseessä,jos ei muuten niin rantaan tulessa pettää kun aalto nostaa jäätä.
Eli rauhallisesti tai urku auki,tosin rantautuminen kahtasataa voi olla haasteellista.
Tämä on yks hyvä esimerkki siitä, miten massan liike-energia vaikuttaa. Tätä aaltoahan pyritään hallitsemaan siltasäännöllä ja akselisijoituksilla.
Mutta edelleen tämä energiakysymys. Jos ajettava pinta olisi niin ideaalinen, että se ei antaisi periksi millään muodoin. Silloin ei tarvittaisi siltasääntöäkään. Mutta kun ei ole.
Jos kävelee suolla ja pysyy pinnalla, niin koko pitäjä ei sitä huomaa. Mutta jos vaikka 20tn liikkuu suolla ja pysyy pinnalla, sen tärinän erottaa puista aika kaukaakin. Nyt sen siltasäännön saa taas tähän, kun nostaa sen pinnalla pysyvän 20tn:n massan etenemisnopeutta. Ennen pitkään siitä tulee sukellusvene.
Nyt kun tie kohtaa sen massan, niin ensimmäisenä siihen kohdistuu etupyörät. Ja sitä kautta koko paskan liike-energia. Ja tämän energian vuoksi kohtaaminen on aika vihainen tapahtuma. Voisi arvailla, että tämä aaltoliike, mikä syntyy massan painovoimasta, muokkautuu tämän liike-energian vuoksi jollakin lailla. Perustuuko se ns. seisovan aallon suhteen rikkomiseen vai mihinkä.
Sinänsä mielenkiintoinen aihe, koska isojen koneiden aiheuttamat tiivistymät pelloilla ja isojen autojen aiheuttamat tievauriot ovat tosiasioita. Vaikka olisi kuinka isot renkaat ja vaikka kuinka monta akselia. Jostain se johtuu, mutta mistä.