Lentoveroksi esim. 50% lipun hinnasta niin lentäminen vähenisi. Jotka oikeasti joutuu lentäen menemään niin kyllä sen voi maksaa.
Tämä lentovero vaikka vähän pienempikin pitäis sitten käyttää
lentokoneiden tekniseen kehittämiseen eli vähemmän kerosiinia taivaalle.
Verotus ohjauskeinona. Kuten olette huomanneet, melkein kaikkeen kulutukseen löytyy nykyiseltä hallitukselta verotukseen liittyvä esitys. Miksi? Koska verotuksen ja sitä seuraavan hinnannousun ennustettavuus on hyvin tiedossa. Veron korottaminen maltillisesti ei vähennä kulutusta, mutta lisää verotuloa. Jos vero olisi 50%, niin lentäminen oikeasti vähenisi, samalla verotulo vähenisi, halutaanko sitä? Kun lentoverosta alkoi keskustelu, niin jopa vihreät poliitikot olivat huolestuneita Suomen Aasian kauttakulkuliikenteestä ja vaativat sen jättämistä veron ulkopuolelle. Verohan ohjaisi lennot kiertämään Hki-Vantaan kentän.
EU:n sisäiset lennot ovat jo päästökaupan piirissä, joten tällä sektorilla ei olisi muuta tehtävissä, kuin vaikuttaa maan sisäiseen liikenteeseen. Kansainvälisessä liikenteessä alkaa päästöjen kompensointijärjestelmä. Ohjauskeinoista lisätietoa:
https://www.finavia.fi/fi/lentoliikenne-ja-ilmastoMuiden ohjauskeinojen käyttö. Voitaisiin kieltää, rajoittaa, luvanvaraistaa, kiintiöidä... mitä tahansa, joilla oikeasti päästöt vähenisivät. Mutta kun lentäminen vähenisi, niin vähenisivät myös äänestäjät, he siirtyisivät äänestämään niitä, jotka lupaavat poistaa rajoitukset.
Varma tie on siis median, kansalisaktiivisuuden, kansalaisaloitteiden, ympäristöjärjestöjen kautta tehdä luksuselämästä häpellistä. Mutta juuri niin häpeällistä, ettei kukaan luovu lentämisestä, vaan maksaa itsensä iloisena pois syyllisyydentunnosta... ja matka jatkuu