Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköautojen tulevaisuus Suomessa. Sähköautot liikenne- ja ilmastopolitiikan näk  (Luettu 1222 kertaa)

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Tässä on tyhjentävä juttu korvaamaan "Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?"
Voimme rauhassa odotella, koska sähköauto on meidän lasten lapsille.
Valtioneuvoston julkaisema 10 vuotta vanha strategia sähköautoiluun. Siinä on Suomi osuus !
Nils-Olof Nylundin selvityksessä on tarkastelu sähköautoja osana suomalaista liikennejärjestelmää, ilmastopolitiikkaa ja liikennepolitiikkaa. Sähköautojen todellinen tuleminen on mitä todennäköisimmin alkanut. Kehitys on aluksi hidasta, eikä sähköautoista vielä ole apua vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Tilanne muuttunee merkittävästi vuoteen 2030 ja varsinkin vuoteen 2050 mentäessä.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
7.5.2Huurteenpoisto
Sähköautot eivät tuota riittävästi hukkalämpöä kuten polttomoottoriset autot, joten huur-teenpoisto ja matkustamon lämmönsäätö on järjestettävä joko sähköisillä vastuksilla tai erillisellä  polttoainekäyttöisellä  lämmittimellä.  Ajoneuvon  huurteen-  ja  sumunpoistojär-jestelmän  vaatimukset  ovat  määritelty  direktiiveillä  EY  661/2009  (EY  661/2009)  ja  EY  672/2010.

Viimeksi muokattu: 16.02.20 - klo:08:20 kirjoittanut eju

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Ajotekniikka ei sähköautossa paljoa hukkalämpöä tee. Polttomoottorin häviöthän ovat lähes kaikki lämpöhäviöitä, suurin osa jäähdyttimen kautta ja loput pakokaasujen ja moottorin ulkopintojen mukana.

Mutta tekniikan mahdollisuudet ovat  hiukan kehittyneet sitten vuoden 2011 :-)
Nopeammin lähtee sähköpirssistä huurteet kuin kummastakaan vanhasta bensa-autostani - ja siis ilman polttoainelämmitintä. Siellä on vastukset + lämpöpumppu.
Varmaan autokohtaisia eroja löytyy, kuten löytyy perinteisissäkin kulkimissa.

Onhan niitä vastuksia lisätty jo pieniin dieselautoihinkin - kun pienen ja pihin koneen hukkalämpö ei yksinkertaisesti riitä. Ja isommisakin, kuten Bemu ja Audi...