• Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 21094 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8084
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Nestemäinen polttoaine voidaan luoda synteettisesti. Suomi voisi käyttää uusiutuvaa biomassaa tähän. Ja jos bensan sijasta ajettaisiin alkomahoolilla, niin erikoisen hankala tilanne on valmis. Millä kerätä verorahoja, jos kaikki tislaa polttoaineen itse kuusen alla? Ja jos käytetään biomassapolttoainetta, tarkoittaa se rahan siirtoa maanomistajille ja sitäkautta usein maajusseille eli kehäkolmosen ulkopuolelle.

Vihervasemmisto on uskomattoman sairasta porukkaa pääkaupunkiseudulla. Jokaisen kannattaa mennä sinne ja hiukan kuunnella niiden puheita. Ne ovat nimittäin niin yksioikoisia, mitä tulee kehä kolmosen ulkopuoliseen elämään. Tässä tapauksessa se kirottu ja parjattu NSDAPpikin olisi inhimillisempi.

Menette vaan johonkin aalto-opistoon käymään tai opiskelemaan, niin saatte aika hyvän käsityksen.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuosta aalosta tulimieleen notta heidän oman ilmoituksen mukaan
” Arvostettu QS Ranking listasi Aallon maailman 9. parhaaksi nuoreksi yliopistoksi.

QS-ranking listasi Aallon sijalle 140 maailmassa ”

Tarkistin jostain muusta lähteestä josta tulos oli jotain sijalla 400, huonompiakin löytyy esim University of Somalia

Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:12:56 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8084
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mut se Aalto. Kaveri joka suunnitteli epäkäytännöllisiä ja helvetin kalliilla ylläpidettäviä oudon näköisiä taloja.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
"Kannattaisi opetella kansakoulumatematiikka ennen kuin alkaa yliopistoväkeä mollaamaan olan takaa. On se painava akku ongelma, laski miten tahansa mutta turhaa hukata uskottavuutta koko jutulta heikon laskutaidon takia.
Vinkkinä mieti paljonko energiaa tarvitaan akusta versus bensatankista jos halutaan vaikapa kWh:lla autoa liikkeelle."
Sorry, traktorikuski, ei täällä pärjää kansakoulumatematiikalla ! Onko sinulla jotakin faktaa muuta kuin: "Minusta tuntuu." Nää on isojen poikien juuttuja, ei pikkupoikien. Jätä tää foorumi isälle, aikuisille.
Esimerkiksi 8 Twh ! Katsos kun se auton capiini pitää lämmittää talvella ja kesällä jäähdyttää.
Jos pihassa on sähköauto ja polttomoottoriauto ja naisväki joutuu valinnan eteen, pyykinpesukone/kuivausrumpu vai sähköauto.
Kumpi lähtee sähköauto vai vaatehuollon paketti ?

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8187
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Juu, kyllä sähköä maailmalla tuotetaan. 
 
Japani sijoittaa hiilivoimaan. Maa aikoo rakentaa 22 uutta hiilivoimalaitosta seuraavan viiden vuoden aikana.  ;D


Mun mielestä on virhe sitoutua pelkästään yhteen vaihtoehtoon. Kaupunkeihin sopii puhdas sähkö, jos lataus on helposti järjestettävissä ja ajomatkat lyhyitä.
 
Maaseudulle ja pidempiä matkoja ajaville sopiva olisi nykyaikainen pienikulutuksinen diesel, johon sekoitettaisiin bio-dieseliä sitä mukaa kun valmistusta saadaan lisättyä.

 Myös hybridi-diesel/sähkö voisi olla vaihtoehto. Liikkeellelähtö, sekä ensimmäiset kilometrit akun voimalla, ne suurimmat hetkelliset päästöt tulevat kuitenkin siinä kylmällä autolla liikkeellelähdössä, kaupunkiajossa ja pihalla/parkkipaikalla vekslailussa.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4441
  • Savo savolaisille!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa. Viidenkymmenen litran tankkiin mahtuu energiaa 430 kWh ja tämän energiavaraston massa on vajaat 40 kg. Jos polttoaineen kulutus on viisi litraa sadalla kilometrillä, tankillisella pääsee 1000 kilometriä. Litiumakkuihin mahtuu energiaa 150–200 Wh/kg. Tankkiin mahtunut 430 kWh energiamäärä vaatisi yli kaksi tonnia litiumakkuja.
Pääkaupunkiseutu 1,2 milj., Turun seutu 0,5 milj., Tampereen seutu 0,5 milj.
Jos päästöistä ollaan huolissaan, niin joukkoliikenne kiskoille.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne taitaa olla hyvä.
Turun idiootit luopui ratikoista, mutta joutuvat "pian" rakentamaan uusiksi tän verkon.
Tampere on tehnyt hyvän päätöksen. Ratikkaverkko tulossa.
Noin 3 milj. henkilöautoa suomessa.
Joka tapauksessa lapsellinen yliopistoväki on se porukka, joilla ei ole jalat maassa sähköautojen suhteen.
Henkinen taso samalla tasolla, kuin he ostavat töpselistä ainoastaan vihreätä sähköä.
Tarkastellaan Saksaa, miten 47 milj. autoa uusitaan sähköautoksi ja väkiluvun ollessa 83 milj.
Italia 60 milj. asukasta. Tarve sähköautoille 30 milj.
USA 330 milj. asukasta. Tarve sähköautoille 100 milj.
No niin ja sit se erittäin tärkeä sähköverkko ja sähkön tuotantolaitokset. Mistä otetaan se sähkö kaikille
sähköautoille. Pääkaupunkiseutu, Turku, Tampere; sähön siirtoon tarvitaan rautatiekiskosto !
Mutta hei, pojat ja tytöt ! Sähköä saadaan töpselistä.
Luja usko on viherkansalla, että lähitulevaisuudessa, löytyy teknologia, jossa akkuilla aurataan pellot ja tiet.
Elikkä 100 kg:n akulla ajettaisiin 1000 km:iä. Luja täytyy uskon olla, presidenttiä myöten ?
"Ikiliikkuja" se on !

Suomessa ajetaan henkilöautoilla n. 40 000 milj. km vuodessa. 0.2 kWh/km kulutuksella tämä tekisi ~8 TWh sähköenergiaa, mikä vastaa ~10% nykyisestä sähkönkulutuksesta. Eli ei mikään mahdoton määrä.
Jaa, ettei enempää vain 8Twh.  Entäs pakut kuorma autot lähiliikenne ja kantaako maatalous kortensa kekoon, sähkömoottorillako silputtua AIV tä einarin hiilensidonta lehmät syö?

Entäs paljonko tuo 8 twh on käytännössä, se on Loviisan molempien yksiköiden yhteinen vuosituotanto sillä edellytyksellä jottei tule huolto/ korjaus seisokkeja.

Entä autojen sähkön kulutus,  muistaakseni teslan mitattu ( TM )kulutus on noin 27 kwh/ 100 km, mallia en muista.

Tuli vielä mileen notta >
Loviisan nykyisten reaktorien käyttöluvat ovat voimassa vuoteen 2027 ja 2030 saakka, entäs sen jälekeen, sähkökulutus kun nousee.

Henkilöautot tuottavat yli puolet Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöistä, joten siitä lienee helpoin aloittaa päästövähennykset.   Raskaalle kalustolle diesel on viellä hyvän aikaa käytännöllisin vaihtoehto.

https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/perustietoa_liikenteesta/liikenteen_paastot_ja_energiankulutus

Onko 8 Twh paljon vain vähän? 5 Twh menee jo vuosittaisen vaihtelun piikkiin, eli ensimmäiset 10 000 tai 100 000 henkilöautoa ei juuri erottuisi sähkönkulutustilastoissa.  https://findikaattori.fi/fi/21

 Tesla Model S P85D, kulutus 17,7 kWh/100 km, eli vähemmän kuin laskin tuossa aiemmin. Ja kyseessä on kuitenkin iso urheiluauto, eikä mikään normikuluttajan kauppakassi.
https://www.apu.fi/artikkelit/nama-sahkoautot-kuluttavat-eniten-sahkoa-tesla-model-s-peranpitajana
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18977
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
"Kannattaisi opetella kansakoulumatematiikka ennen kuin alkaa yliopistoväkeä mollaamaan olan takaa. On se painava akku ongelma, laski miten tahansa mutta turhaa hukata uskottavuutta koko jutulta heikon laskutaidon takia.
Vinkkinä mieti paljonko energiaa tarvitaan akusta versus bensatankista jos halutaan vaikapa kWh:lla autoa liikkeelle."
Sorry, traktorikuski, ei täällä pärjää kansakoulumatematiikalla ! Onko sinulla jotakin faktaa muuta kuin: "Minusta tuntuu." Nää on isojen poikien juuttuja, ei pikkupoikien. Jätä tää foorumi isälle, aikuisille.
Esimerkiksi 8 Twh ! Katsos kun se auton capiini pitää lämmittää talvella ja kesällä jäähdyttää.
Jos pihassa on sähköauto ja polttomoottoriauto ja naisväki joutuu valinnan eteen, pyykinpesukone/kuivausrumpu vai sähköauto.
Kumpi lähtee sähköauto vai vaatehuollon paketti ?
Ei minkään tarvii lähteä , noita käytetään eriaikaan .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

eju

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sorkkis: "Ei minkään tarvii lähteä , noita käytetään eriaikaan."
Nyt sinun laskelmas petti. Kokonaisvuosikulutus. Elikkä systeemi pitää kyetä tuottamaan vuotuinen teho ?
Otetaan esimerkiksi vesivoimalaitos. Lasketaan vettä silloin kun on tarvis.
Sun systeemis vie kaksinkertaisen vesimäärän. Oletko sinä rosmo eli vapaamatkustaja ? Meillähän on kansanryhmiä, joilla on aina käsi toisten taskussa !
Jos sähköä aletaan varastoimaan suolakaivoksiin, niin sama juttu. Mistäs otat sähköä autoosi, ku akat on käyttänyt
sähköt pyykkihuoltoon.

Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:14:26 kirjoittanut eju

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa. Viidenkymmenen litran tankkiin mahtuu energiaa 430 kWh ja tämän energiavaraston massa on vajaat 40 kg.

Tässä pitää sitten muistaa se että polttomoottorilla tuosta saadaan akselille hyödyksi tyypillisesti ehkä 40-45%. Polttomoottorin hyötysuhde ei ole kummoinen, parhailla dieseleillä lähestytään kai 5o prosenttia. Sähkömoottorin hyötuhde on tyypillisesti >90%.
Ironista kyllä parhaat hyötysuhteet taitavat olla todella suurilla dieseleillä, siellä kymmenien tuhansien kilowattien hidaskäyntisillä koneilla.

Mitä akun painoon tulee niin vastaavasti sähköautosta jää pois osa moottorista (samantehoinen sähkömoottori on yleensä  kevyempi kuin polttomoottori apulaitteineen), vaihteisto, polttoainetankki, pakoputkisto ja muuta vastaavaa sälää, jäähdytyskin on kevyempi . Eli akun tuoma lisäpaino ei ole yhtä kuin akun paino vaan merkittävästi vähemmän. Suhde riippuu akun kosta ja vastaavasti sen korvatun polttomoottorin koosta ja massasta.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18977
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Sorkkis: "Ei minkään tarvii lähteä , noita käytetään eriaikaan."
Nyt sinun laskelmas petti. Kokonaisvuosikulutus. Elikkä systeemi pitää kyetä tuottamaan vuotuinen teho ?
Otetaan esimerkiksi vesivoimalaitos. Lasketaan vettä silloin kun on tarvis.
Sun systeemis vie kaksinkertaisen vesimäärän. Oletko sinä rosmo eli vapaamatkustaja ? Meillähän on kansanryhmiä, joilla on aina käsi toisten taskussa !
Jos sähköä aletaan varastoimaan suolakaivoksiin, niin sama juttu. Mistäs otat sähköä autoosi, ku akat on käyttänyt
sähköt pyykkihuoltoon.

Salossa käytetään paljon aurinko energiaa . Osaksi Kataisen myyntihomman vuoksi eli periaatteesakin ettei siirmaksuja tarvii maksaa , paitsi sähköverkkoon myydessä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa. Viidenkymmenen litran tankkiin mahtuu energiaa 430 kWh ja tämän energiavaraston massa on vajaat 40 kg. Jos polttoaineen kulutus on viisi litraa sadalla kilometrillä, tankillisella pääsee 1000 kilometriä. Litiumakkuihin mahtuu energiaa 150–200 Wh/kg. Tankkiin mahtunut 430 kWh energiamäärä vaatisi yli kaksi tonnia litiumakkuja.
Pääkaupunkiseutu 1,2 milj., Turun seutu 0,5 milj., Tampereen seutu 0,5 milj.
Jos päästöistä ollaan huolissaan, niin joukkoliikenne kiskoille.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne taitaa olla hyvä.
Turun idiootit luopui ratikoista, mutta joutuvat "pian" rakentamaan uusiksi tän verkon.
Tampere on tehnyt hyvän päätöksen. Ratikkaverkko tulossa.
Noin 3 milj. henkilöautoa suomessa.
Joka tapauksessa lapsellinen yliopistoväki on se porukka, joilla ei ole jalat maassa sähköautojen suhteen.
Henkinen taso samalla tasolla, kuin he ostavat töpselistä ainoastaan vihreätä sähköä.
Tarkastellaan Saksaa, miten 47 milj. autoa uusitaan sähköautoksi ja väkiluvun ollessa 83 milj.
Italia 60 milj. asukasta. Tarve sähköautoille 30 milj.
USA 330 milj. asukasta. Tarve sähköautoille 100 milj.
No niin ja sit se erittäin tärkeä sähköverkko ja sähkön tuotantolaitokset. Mistä otetaan se sähkö kaikille
sähköautoille. Pääkaupunkiseutu, Turku, Tampere; sähön siirtoon tarvitaan rautatiekiskosto !
Mutta hei, pojat ja tytöt ! Sähköä saadaan töpselistä.
Luja usko on viherkansalla, että lähitulevaisuudessa, löytyy teknologia, jossa akkuilla aurataan pellot ja tiet.
Elikkä 100 kg:n akulla ajettaisiin 1000 km:iä. Luja täytyy uskon olla, presidenttiä myöten ?
"Ikiliikkuja" se on !

Suomessa ajetaan henkilöautoilla n. 40 000 milj. km vuodessa. 0.2 kWh/km kulutuksella tämä tekisi ~8 TWh sähköenergiaa, mikä vastaa ~10% nykyisestä sähkönkulutuksesta. Eli ei mikään mahdoton määrä.
Jaa, ettei enempää vain 8Twh.  Entäs pakut kuorma autot lähiliikenne ja kantaako maatalous kortensa kekoon, sähkömoottorillako silputtua AIV tä einarin hiilensidonta lehmät syö?

Entäs paljonko tuo 8 twh on käytännössä, se on Loviisan molempien yksiköiden yhteinen vuosituotanto sillä edellytyksellä jottei tule huolto/ korjaus seisokkeja.

Entä autojen sähkön kulutus,  muistaakseni teslan mitattu ( TM )kulutus on noin 27 kwh/ 100 km, mallia en muista.

Tuli vielä mileen notta >
Loviisan nykyisten reaktorien käyttöluvat ovat voimassa vuoteen 2027 ja 2030 saakka, entäs sen jälekeen, sähkökulutus kun nousee.

Henkilöautot tuottavat yli puolet Suomen liikenteen hiilidioksidipäästöistä, joten siitä lienee helpoin aloittaa päästövähennykset.   Raskaalle kalustolle diesel on viellä hyvän aikaa käytännöllisin vaihtoehto.
Juu, sähköautot lisääntyy se on varmaa, mutta myös muut käyttövoimat on pakko pitää käytössä, raskaat ajoneuvot tuottaa muuten merkittävän määrän päästöistä jotain alle 20% ja jos ne pysäytetään niin ei voida e

https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/perustietoa_liikenteesta/liikenteen_paastot_ja_energiankulutus

Juu, sähköautot lisääntyy se on varmaa, mutta myös muut käyttövoimat on pakko pitää käytössä, raskaat ajoneuvot tuottaa muuten merkittävän määrän päästöistä jotain alle 20% ja jos ne pysäytetään niin ei voida edes pakolaisia ruokkia.

Onko 8 Twh paljon vain vähän? 5 Twh menee jo vuosittaisen vaihtelun piikkiin, eli ensimmäiset 10 000 tai 100 000 henkilöautoa ei juuri erottuisi sähkönkulutustilastoissa.  https://findikaattori.fi/fi/21

Lämmitykseen tarvittava energia tosiaan vaihtelee suomessa, luulen kuitenkin notta liikenteen kulutus pysyy aika vakaana vuodesta toiseen joten eipäs lasketa sitä tähän mukaan, säätövoimaa kun tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

 Tesla Model S P85D, kulutus 17,7 kWh/100 km, eli vähemmän kuin laskin tuossa aiemmin. Ja kyseessä on kuitenkin iso urheiluauto, eikä mikään normikuluttajan kauppakassi.
https://www.apu.fi/artikkelit/nama-des pakolaisia ruokkia.sahkoautot-kuluttavat-eniten-sahkoa-tesla-model-s-peranpitajana
https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-sahkoauton-toimintamatka-ei-riipu-vain-akun-tai-auton-koosta-talvivertailun-kulutusmittauksissa-yllattavia-tuloksia/


Vertailussa oli mukana kuusi sähköautoa:

BMW i3 120 Ah Charged Edition
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style
Jaguar I-Pace SE
Kia e-Niro Business Premium
Nissan Leaf Tekna
Tesla Model S 100D

Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:15:55 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8713
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Juu, kyllä sähköä maailmalla tuotetaan. 
 
Japani sijoittaa hiilivoimaan. Maa aikoo rakentaa 22 uutta hiilivoimalaitosta seuraavan viiden vuoden aikana.  ;D


Mun mielestä on virhe sitoutua pelkästään yhteen vaihtoehtoon. Kaupunkeihin sopii puhdas sähkö, jos lataus on helposti järjestettävissä ja ajomatkat lyhyitä.
 
Maaseudulle ja pidempiä matkoja ajaville sopiva olisi nykyaikainen pienikulutuksinen diesel, johon sekoitettaisiin bio-dieseliä sitä mukaa kun valmistusta saadaan lisättyä.

 Myös hybridi-diesel/sähkö voisi olla vaihtoehto. Liikkeellelähtö, sekä ensimmäiset kilometrit akun voimalla, ne suurimmat hetkelliset päästöt tulevat kuitenkin siinä kylmällä autolla liikkeellelähdössä, kaupunkiajossa ja pihalla/parkkipaikalla vekslailussa.
Juu, juurikin näin, palstan aristokraatti kiteytti asiat oikealle uskottavalle tasolle.

Tuohon hybdiri autoon lisäisin notta auton on oltava ns pistokehybridi muuten ei vehkeestä ole mitään hyötyä. Wv uusinta Golfin esitettä kun lukee niin hybridi oli kallein kuluttavin ja suuri päästöisin.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18977
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon .

Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Jos lähdetään siitä että

- öljyä etsitään
- porataan
- kuljetetaan
- jalostetaan
- jaetaan

ja otetaan huomioon

- poraustekniikan / -lauttojen
- tankkerien
- jalostamojen
- jakeluasemien ym infran

rakentaminen ja niiden käyttämä energia niin luultavasti ollaan aika suurissa lukemissa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18977
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Paljonko tarvitaan öljyä et raakaöljy saadaan tähän maahan ? Oma vastaukseni et paljon .

Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Jos lähdetään siitä että

- öljyä etsitään
- porataan
- kuljetetaan
- jalostetaan
- jaetaan

ja otetaan huomioon

- poraustekniikan / -lauttojen
- tankkerien
- jalostamojen
- jakeluasemien ym infran

rakentaminen ja niiden käyttämä energia niin luultavasti ollaan aika suurissa lukemissa.
Jep .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .