Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 77233 kertaa)

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4224
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Mirai taidettiin jo mainita
https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto/puhtaampaa-ilmaa/polttokennoautot.json

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-toyota-mirai-vedyssa-on-tulevaisuus/
" Toyota uskoo, että vety on energiavarastona akkua parempi. Hyvää: päästöttömyys, äänettömyys. Huonoa: vedyn saatavuus, tavaratila, hervoton ohjaus."
"Mirai maksaa Saksassa noin 60 000 euroa, kilpailijoiden mukaan tällä hinnalla polttokennoautoa ei pysty tekemään. Isoa tappiota Toyota tuskin tekee, autoja on valmistunut nyt 5300, suurin osa on myyty Japaniin ja Kaliforniaan. Tuotantoa aiotaan kasvattaa 30 000 autoon vuodessa, "

Akkuyhtiöt eivät varmaan haluakaan mitään vetyautoja liikenteeseen. Se olisi se oikea ratkaisu autoilun tulevaisuuteen. Tai sitten peruspolttoaine pitäisi tehdä synteettisesti uusiutuvasta hiilikierrosta. Kaikkea voi tehdä, jos vaan haluttaisiin. Mutta niinkuin monessa muussakin asiassa, ilmastotalkoissa ratkaisee raha ja vallitsevan rahan voima.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.

https://www.is.fi/autot/art-2000006325759.html

”Toyotan ja Hyundain viimeisin arvio polttokennoautojen hintakehityksestä on, että vuonna 2025 niiden hinnat ovat jo alemmat kuin samankokoisten polttomoottoriautojen. Jos tämä tulee toteutumaan, on selvää, että polttokennoautot yleistyvät tuon hetken jälkeen nopeasti.

Toyotan akkusähköautojen kehitystyö, varsinkin uuden ns. solid state -akkutyypin suhteen, on kokenut viime aikoina merkittäviä takaiskuja. Tämä sopisi yhteen polttokennoautojen lupaavalta vaikuttavan kehityksen kanssa ”
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.

En usko. Vaikka vetyauton saisi puoleen hintaan mitä toiset autot, mutta polttoainetta olisi saatavana vain muutamasta paikasta, niin moniko ostaisi? Sitäpaitsi vetykäyttöisen sähköauton valmistus tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin puhtaan akkuauton tai ladattavan hybridin.

Kun halutaan muuttaa ylijäämäsähkö toiseen muotoon on vety yksi vaihtoehto. Luulen kuitenkin, että näin tuotetun vedyn käyttö tulee keskittymään voimalaitoksiin ja mahdollisesti raskaaseen liikenteeseen jolloin terminaalien yhteyteen voidaan rakentaa vetyasemia. Siis harvoja asemia suurilla volyymeilla. Ei kaikkialle ripoteltuja pikku huoltoasemia, kuten fossiilisilla nykyään. Sähköauton latauspisteitä taas on jo kaikkialla, kaikilla on käytössään vähintään 10A pistorasia.

Sitä, millainen akku on tulevaisuuden autossa, en uskalla arvailla, kehitys on nopeaa ja uusia tekniikoita pukkaa esiin tutkijoiden kammioista. Esim. hra David Brownin ( huomaa perinteikäs nimi !) , espoolaisen firman uusi akku on valmistettu suolasta, hiilestä, rikistä ja hiekasta. Kuori taas yleisistä ja edullisista metalleista.  Näitä raaka-aineita on helposti ja määrättömästi saatavilla.   http://www.broadbit.com

Vahvasti näyttää, että akkujen hinta ja koko sekä paino jatkavat edelleen laskuaan mutta kapasiteetti kasvaa ja akut pystytään valmistamaan yhä helpommin saatavilla olevista raaka-aineista.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Lyijyakun kierrätystä; https://www.youtube.com/watch?v=sbRvXulcKAU

2h töitä ja 35$ hintaa.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.

En usko. Vaikka vetyauton saisi puoleen hintaan mitä toiset autot, mutta polttoainetta olisi saatavana vain muutamasta paikasta, niin moniko ostaisi? Sitäpaitsi vetykäyttöisen sähköauton valmistus tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin puhtaan akkuauton tai ladattavan hybridin.

Kun halutaan muuttaa ylijäämäsähkö toiseen muotoon on vety yksi vaihtoehto. Luulen kuitenkin, että näin tuotetun vedyn käyttö tulee keskittymään voimalaitoksiin ja mahdollisesti raskaaseen liikenteeseen jolloin terminaalien yhteyteen voidaan rakentaa vetyasemia. Siis harvoja asemia suurilla volyymeilla. Ei kaikkialle ripoteltuja pikku huoltoasemia, kuten fossiilisilla nykyään. Sähköauton latauspisteitä taas on jo kaikkialla, kaikilla on käytössään vähintään 10A pistorasia.

Sitä, millainen akku on tulevaisuuden autossa, en uskalla arvailla, kehitys on nopeaa ja uusia tekniikoita pukkaa esiin tutkijoiden kammioista. Esim. hra David Brownin ( huomaa perinteikäs nimi !) , espoolaisen firman uusi akku on valmistettu suolasta, hiilestä, rikistä ja hiekasta. Kuori taas yleisistä ja edullisista metalleista.  Näitä raaka-aineita on helposti ja määrättömästi saatavilla.   http://www.broadbit.com

Vahvasti näyttää, että akkujen hinta ja koko sekä paino jatkavat edelleen laskuaan mutta kapasiteetti kasvaa ja akut pystytään valmistamaan yhä helpommin saatavilla olevista raaka-aineista.
Tuo suola akku ei näillä näkymin korista auton perää kokonsa ja painonsa takia. Juu pistorasioita on, mutta onko paljon tai pitkälle ajavalla aikaa odotella akun tankkausta? Toyota ja Hundai on akuissa mukana ja niin myös polttokennoissa ei kai ne turhaan polta rahaa tutkimukseen ellei voittoa ole luvassa.

Uusi tekniikka hakee rataansa, muistuu mieleen vhs video joka voitti kisan vaikka philipsillä oli parempi siten tuli cd, bluray, flasmuisti, pilvi, suoratoisto netissä jne kuka muistaa tai käyttää enää vhs tallennusta.

Tavalliset pulliaiset ostaa ja ottaa käyttöön jonkun liikkumis välineen suurissa määrin halvalla hinnalla ja sillä sitten mennään, ei se uskosta ole kiinni.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Kiinan päästö ovat siis lisääntyneet vuodesta 2018, per capita toki kiinan päästöt ovat alhaiset, on sillä enemmän väkeä kuin euroopassa ja USAssa  yhteensä.

Kiinan päästöt eivät ole per capita mitenkään alhaiset. Jos talvi jatkuu samanlaisena kuin tähänkin asti ja helsingin hiilivoiman käyttö jää vähäiseksi, kiinan päästöt / capita voiva olla yli suomen päästöjen / capita jo tänä vuonna (2020).

Tuo päästö per capita voi johtaa silloin hiukan harhaan, jos maassa suuri osa työvoimasta valmistaa elintasomaiden kuluttajille ja yrityksille tarvikkeita ja palveluja, sekä maassa itsessään kaivetaan hiiltä, öljyä ja kaivannaisia niiden tuotteiden valmistamiseen. Pikkuriikkisten öljyvaltioiden päästöt per capita ovat valtaisat, vaikka se öljy käytännössä poltetaan muissa maissa.

Jos Kiina-Suomi vertailussa otetaan huomioon viennin osuus, kiinan tilanne pahenee entisestään. Suomessa viennin osuus BKT:stä on noin 38%, Kiinan 19%. Eli suomen vienti on suhteessa tuplat kiinaan verrattuna. Kun suomen bkt/asukas on luokkaa 40.000 ja kiinan 10.000, niin siihen vielä suhteuttuna suomen vienti/asukas on noin kahdeksankertainen. Ja vielä vastaväitteiden teilaamiseksi kummassakin maassa vienti ja tuonti ovat suunnilleen tasapainossa.

Öljyvaltioiden päästöt eivät ole suuret siksi että siellä pumpataan öljyä (pumppaaminen sinänsä ei vie erityisesti energiaa) vaan siksi että esim juomaveden tislaaminen merivedestä vaatii älyttömästi energiaa joka tuotetaan fossilisilla. Merkittävistä öljyvaltioista Norjan päästöt ovat suunnilleen muiden pohjoismaiden tasolla.

Öljynjalostuksen suhteen taas suomessakin on erittäin merkittävä laitos, porvoon jalostamo on ollut pitkään suomen suurin yksittäinen vientiteollisuuslaitos ohittaen metsäteollisuuden yksiköt, ja porvoon jalostamon satama on tonneissa mitattuna reilusti suomen suurin, 21 miljoonaa tonnia, seuraavina kaukana perässä kotka+hamina 15 ja helsinki 14.5.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.

En usko. Vaikka vetyauton saisi puoleen hintaan mitä toiset autot, mutta polttoainetta olisi saatavana vain muutamasta paikasta, niin moniko ostaisi? Sitäpaitsi vetykäyttöisen sähköauton valmistus tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin puhtaan akkuauton tai ladattavan hybridin.

Kun halutaan muuttaa ylijäämäsähkö toiseen muotoon on vety yksi vaihtoehto. Luulen kuitenkin, että näin tuotetun vedyn käyttö tulee keskittymään voimalaitoksiin ja mahdollisesti raskaaseen liikenteeseen jolloin terminaalien yhteyteen voidaan rakentaa vetyasemia. Siis harvoja asemia suurilla volyymeilla. Ei kaikkialle ripoteltuja pikku huoltoasemia, kuten fossiilisilla nykyään.
Uusi tekniikka hakee rataansa, muistuu mieleen vhs video joka voitti kisan vaikka philipsillä oli parempi siten tuli cd, bluray, flasmuisti, pilvi, suoratoisto netissä jne kuka muistaa tai käyttää enää vhs tallennusta.

Tavalliset pulliaiset ostaa ja ottaa käyttöön jonkun liikkumis välineen suurissa määrin halvalla hinnalla ja sillä sitten mennään, ei se uskosta ole kiinni.

Juu. Vähän aikaa oli vhs-videonauhureita - kunnes vielä uudempi tekniikka tuli ja teki ne tarpeettomiksi. Polttomoottoriautolle on käymässä hyvin nopeasti samoin mutta korvaaja tuskin on vetyauto.

Mistä tavallinen pulliainen voi ostaa halvan vetyauton ? Missä sen voi tankata ?

Jos haluaa verrata sähköautoon niin hinnat-alkaen-mallin pitäisi maksaa 15000€ (Seat Mii) ja tankkausasemiakin pitäisi olla  vähintään joka kaupungissa. Onko näin?

Koska vetyauto vaatii saman sähkövoimalinjan kuin akkusähköautokin ja akun, joskin ehkä vain puolikkaan suuruisen,  sekä sen lisäksi polttokennon, vetysäiliön ja oman ohjaus- ja tankkaustekniikan plus hälytysjärjestelmät. Missä se halpuus piilee?

Jos sähköllä tehdään vetyä, kuljetellaan sitä tankkausasemille, tankataan autoon ja muutetaan taas sähköksi, niin missä siinä on järki, kun saman sähkön voisi jo alunperin syöttää verkkoon ja käyttää vaikka sähköauton lataukseen. Kaikissa vaiheissa on joku hyötysuhde ja kannattavuuden lasku.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4676
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Mistä tavallinen pulliainen voi ostaa halvan vetyauton ? Missä sen voi tankata ?

Jos haluaa verrata sähköautoon niin hinnat-alkaen-mallin pitäisi maksaa 15000€ (Seat Mii) ja tankkausasemiakin pitäisi olla  vähintään joka kaupungissa. Onko näin?

Koska vetyauto vaatii saman sähkövoimalinjan kuin akkusähköautokin ja akun, joskin ehkä vain puolikkaan suuruisen,  sekä sen lisäksi polttokennon, vetysäiliön ja oman ohjaus- ja tankkaustekniikan plus hälytysjärjestelmät. Missä se halpuus piilee?

Jos sähköllä tehdään vetyä, kuljetellaan sitä tankkausasemille, tankataan autoon ja muutetaan taas sähköksi, niin missä siinä on järki, kun saman sähkön voisi jo alunperin syöttää verkkoon ja käyttää vaikka sähköauton lataukseen. Kaikissa vaiheissa on joku hyötysuhde ja kannattavuuden lasku.

Kyllä se vähän noin taitaa olla. Energiamuotoja ei kannata venkslata kovin montaa kertaa muodosta toiseen, aina tulee häviöitä. Tulee niitä akkusähkön tapauksessakin, mutta vaikuttaa että polttokennon kokonaishyötysuhde ei sekään kovin korkea ole.
Vetyauton todelliset edut sähköautoon nähden lienevät 'suurempi tankki' ja näin ollen bensa-auton luokkaa oleva toimintasäde sekä sähköautoon verrattuna nopea tankkaus. Monimutkainen tekniikka taas tekee autoista kalliita, teknisesti hankalampi jakeluinfrakin puuttuu samoin pidempiaikainen kokemus mm täällä kylmässä Pohjolassa.

Polttokennoja on montaa tyyppiä, autoissa käytetään matalan toimintalämpötilan versioita. Niiden kestoikä ei välttämättä ole vielä oikein riittävä, riippuu kovasti käytöstä ja olosuhteista. Pätkäkäyttö jatkuvine käynnistyksineen ei ilmeisesti ole kovin hyvä juttu.
Tuolla puolivälissä on taulukko kennotyypeistä ja vähän aikaisemmin niiden hyvät ja huonot puolet.
Ilmeisesti Toyotan 'Solid Polymer Electrolyte' kuuluu tuohon 1. kategoriaan eli PEMFC.

No niin ja linkki unohtui:

https://batteryuniversity.com/learn/article/fuel_cell_technology

Viimeksi muokattu: 28.01.20 - klo:14:47 kirjoittanut metsajussi

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20330
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Jos Kiina-Suomi vertailussa otetaan huomioon viennin osuus, kiinan tilanne pahenee entisestään. Suomessa viennin osuus BKT:stä on noin 38%, Kiinan 19%. Eli suomen vienti on suhteessa tuplat kiinaan verrattuna. Kun suomen bkt/asukas on luokkaa 40.000 ja kiinan 10.000, niin siihen vielä suhteuttuna suomen vienti/asukas on noin kahdeksankertainen. Ja vielä vastaväitteiden teilaamiseksi kummassakin maassa vienti ja tuonti ovat suunnilleen tasapainossa.

Tässä päästöjen vertaamisessa on juuri se vaikeus ollut, että hiilidioksidipäästöjä nykyään ajatellaan lähinnä valtakunnan sisäisenä kulutuksena per capita, vaikka maiden väliseen globaaliin kauppaan "häviää" melkoisesti hiilidioksidipäästöjä, joita nykyiset mallit eivät ota kokonaan huomioon. Kiinan vientiteollisuus saattaa tuottaa näennäisesti pienen osan ns, kansantuotteesta, mutta ovat laskeneet itse, että kasvihuonekaasuja ja saasteita muodostuu jopa kolmannes koko Kiinan CO2-päästöistä. Myös Kiinan nopea betonirakentaminen ja teräksenkulutus on merkittävästi Kiinan sisäistä, ensi katsomalla, mutta tehtaat ja työläiskaupungit palvelevat merkittävää vientiteollisuutta ja viennin aikaansaamaa paikallista elintason nousua. Ulkomaalaisten omistama raskas teollisuus ei paranna asiaa: sikarimiesten voitot elintasomaissa ovat hiilineutraaleja, näennäisesti. Tästä hiilidioksidipäästöjen ulkoistuksesta on olemassa jo tutkimustakin.



-SS-

wtf

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 221
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.

Ei kai?

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 387
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.

Ei kai?

Aika lähelle kai? Jos kaikki autot yhteensä jotain 100 miljoonaa niin eikös siitä tule noin 0,03%. Nollat ei kuulemma merkkaa mitään.  :)

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.

Ei kai?

Aika lähelle kai? Jos kaikki autot yhteensä jotain 100 miljoonaa niin eikös siitä tule noin 0,03%. Nollat ei kuulemma merkkaa mitään.  :)

Juu. Pieleen meni minulla prosenttilasku. Vaikea pysyä tarkkana kun on niin pienistä prosenteista kyse ettei ymmärrä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7173
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Ei latausta eikä tankkausta :o
https://youtu.be/iEjTwsfqHOY
pessimisti ei pety!

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

On jännä elää 50-60 luvun taitetta tänäpäivänä, nimittäin tuolloin oli leikkuupuimuri tulossa itsesitojan ja
ryskyn tilalle, monet jutut kuunnellut appiukolta, joka osti -56 vuonna ensimäisen massey harris 630 kylälle,
kun naapureihin oli ostettu itsesitojia samaan aikaan, oli puintipellolla ollut kyläläisiä kuin variksia nokkimassa
jyviä, että taas löyty jyvä, ei hyvä ole puimuri, yllättävä samanlaista on ihmisten ajatukset tänäkin päivänä, kun
on kyse sähköautoista.