En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.
Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.
En usko. Vaikka vetyauton saisi puoleen hintaan mitä toiset autot, mutta polttoainetta olisi saatavana vain muutamasta paikasta, niin moniko ostaisi? Sitäpaitsi vetykäyttöisen sähköauton valmistus tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin puhtaan akkuauton tai ladattavan hybridin.
Kun halutaan muuttaa ylijäämäsähkö toiseen muotoon on vety yksi vaihtoehto. Luulen kuitenkin, että näin tuotetun vedyn käyttö tulee keskittymään voimalaitoksiin ja mahdollisesti raskaaseen liikenteeseen jolloin terminaalien yhteyteen voidaan rakentaa vetyasemia. Siis harvoja asemia suurilla volyymeilla. Ei kaikkialle ripoteltuja pikku huoltoasemia, kuten fossiilisilla nykyään. Sähköauton latauspisteitä taas on jo kaikkialla, kaikilla on käytössään vähintään 10A pistorasia.
Sitä, millainen akku on tulevaisuuden autossa, en uskalla arvailla, kehitys on nopeaa ja uusia tekniikoita pukkaa esiin tutkijoiden kammioista. Esim. hra David Brownin ( huomaa perinteikäs nimi !) , espoolaisen firman uusi akku on valmistettu suolasta, hiilestä, rikistä ja hiekasta. Kuori taas yleisistä ja edullisista metalleista. Näitä raaka-aineita on helposti ja määrättömästi saatavilla.
http://www.broadbit.comVahvasti näyttää, että akkujen hinta ja koko sekä paino jatkavat edelleen laskuaan mutta kapasiteetti kasvaa ja akut pystytään valmistamaan yhä helpommin saatavilla olevista raaka-aineista.