Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tauti töistä - mistä oikea diagnoosi tai edes koelääkitys ?  (Luettu 3554 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12093
MT:n verkkosivulla 17.3. on eräs hyvin kuvaava tarina. Hoitoonpääsy viivästyi ja diagnoosia ei saatu vahvistettua. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1344572 Mulle kävi keväällä 2011 yksi pitkäkestoinen juttu, tosin ei onneksi oireillut ruoansulatuksen kautta ja työkykykin palasi riittäväksi 2 kk:n päästä. Tulin siihen tulokseen, että pk-seudulla ei ole mitään asiaa ainakaan ihmislääkäriin. 1. lääkäri sanoi, että sulla on flunssa. Mene kotiin. 2. otti kudosnäytteen päänahasta ja katsoi sitä mikroskoopilla. Ei mitään hälyyttävää. Puolen vuoden päästä sain kolmannelta 15 pv antibioottikoelääkityksen, joka tehosi, mutta kuuri oli liian lyhyt. Tulin siihen tulokseen, että tällaiset pitäisi antaa diagnosoida eläinlääkäriasemilla. Eläinlääkärit ovat tottuneet tekemään diagnoosit testien perusteella ilman, että potilas pystyy johdattelemaan kertomuksellaan tai aiheuttamaan lääkäreissä agressioita. Lisäksi infektiot ovat EL:lle arkipäivää.

Palaan astialle myöhemmin.

Viimeksi muokattu: 18.03.21 - klo:13:01 kirjoittanut pig24

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Tuo tautihan on suoraan helvetistä, mutta nopea hoito pelastaa paljolta.
Jutun luin ja mietin, miksi pitää pitää taskulamppua hampaissa jos mittaa kuumetta? Olen minä sen vasikan hanurireiän löytänyt ihan käsikopelolla, ilman taskulamppua ja käsineet kädessä.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12093
IKH:sta satasen infrapunalämpömittari ja harjoittelee itsellään. Koronan alkuaikoina rajavartijat mittasivat autoilijoiden otsasta. Itseltä saan korvan alapuolelta korkeimman luvun. Vassuilla ja emakoilla on myös helppo harjoitella. Manuaalisesti saa vaikkapa emakon takaselästä pelkällä kämmenellä hyvän suuntaviivan, jos ei raaski sijoittaa infrapunaan. Kuumeinen emo suorastaan hehkuu, vaikka lämmön nousu olisi vain 4 astetta.
Sitten astialle: Katosi ainakin lapsenusko siihen, että diagnoosin saa, kun tapaa lopulta sen 'oikean' lääkärin. Erilaisten syiden koelääkitys on paras tapa. Itse viivyttelin tarpeettomasti. Jatkoa en ruodi netissä.
PS. Tv-sarja Dr. Housen jaksot pyörivät koelääkitysten ympärillä.

PPS. Laitetaan nyt selvyyden vuoksi myös tämä: Pitkäaikaislääkkeiden ja ravinnon mukana saa helposti pahojakin oireita aiheuttavia aineita. Esimerkki: E211 toimii aspiriinille allergisella kuten aspiriini.  Sitä käytetään vihannesten, vihannessalaattien ja majoneesien säilönnässä. Laimeissa oluissa käytetään sulfiitteja, jotka voivat aiheuttaa turvotuksia. Millä pähkinät säilötään ? Henki lähtee, kun kurkku turpoaa riittävästi sivukylillä. Verenpainelääkkeet: Voit käyttää ehkä 5 vuotta samaa lääkettä, kunnes iskee allergia.

Viimeksi muokattu: 18.03.21 - klo:20:36 kirjoittanut pig24

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Meille tämä kyseinen vasikkatauti iski välitysvasikan mukana. Miniä sairastui, minä en, vaikka minä niitä pääosin hoidinkin. Lääkäri oli epäillyt miniälle, ettei tuohon akkaan taida mikään pysty.. Kävin näet tekemässä selväksi, että tämä asia pitää tutkia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
hitto.   sit onkii parasta jatkaa vasikkapotkimis linjalla.   ei nuita paljon kärsi silitellä
               btw,  miulla on yks vasikka joka ei huuta,   vaan se hyräilee;     ihmettelin yks päivä että mikä sähkömoottori on käytössä?     mutta vasikka piti hiljaista hyrinää karsinassa ja touhusi pehkujen kanssa jotain.    lopetti kun huomasi miut.   aika hauskaa!

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3665
Tuo tautihan on suoraan helvetistä, mutta nopea hoito pelastaa paljolta.
Jutun luin ja mietin, miksi pitää pitää taskulamppua hampaissa jos mittaa kuumetta? Olen minä sen vasikan hanurireiän löytänyt ihan käsikopelolla, ilman taskulamppua ja käsineet kädessä.
Käsineitä nykyään lähes kaikki tilalla vierailevat pitävät,krypton ja monen muunkin asian takia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
ja kun saa etes nuo käsineet käsiin laittaan...   ihan kiva kun on niiiiiiin valistuneita;    neuvojat ja muut!!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9748
Lypsyllä käyttänyt vuosia kertakäyttönitriili hanskaa, sitäkin vain oikeassa, koska oikealla tuloo työt tehtyä ja utaretta pestyä. Siis pitänyt vaan utaretulehduksen estoon en omaa terveyttäni ajatellen. Mutta tuolla puolikkaallakin tahdilla hanska laatikko tyhjenee ja viimeisen vuoden ajan nuo on olleet kiven alla. Valmakaupassakin näyttää olevan enää yhtä pitkävartista vaihtoehtoa ja senkin laadusta on ollut huomautuksia . Viimeisin valmasta tullut paketti oli surkeaa lateksihanskaa vaikka piti olla nitriiliä. Tilasin kun oli saatavilla ja en edes heti katsonut mitä tuli. Sitten kun tarpeeseen avasin niin pettymys oli suuri. Noita ei saa edes ehjänä käteen jos jotain yrittäis tehdä. Keskisellä oli vielä viimekesänä laadukasta nitriiliä, 200 kpl pakkauksissa, mutta kun ei tullut noita hamstrattua niin ei niitäkään enää.  No on sielä vieläkin joitain nuita 100kpl paketeissa, mutta ei vaikuta yhtä kestäviltä ja hintakin alkaa hipoa taivaita. Koskahan tämä pula aika oikein loppuu?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
olikos kärkiagrilla joku malli?    muistelen että sain pari vuotta sit kokeiluun muutaman parin,   mikä merkki ja malli ja mitä oikein maksaa en tiijä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65375
valmalla on alkannu olla kuin tokmannilla.   halvinta ja ei niiin hyää..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9748
Niin tietysti lepertelin turhan pitkään. Syy on koronassa ! Hanskat menee nyt ihan muualle kuin navettaan. Vuosi sitten Valmassakin oli vielä monia malleja.  Ja kun on pula niin hinnat nousee pilviin. Keskiselläkin hinnat on tainnut noissa hanskoissa 3 kertaistua vuoden aikana. Siis se on ainut paikka mistä mä olen viime aikoina löytänyt.