Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljanpoltto  (Luettu 51761 kertaa)

zai

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Viljanpoltto
Mites siihen kloorin ja rikin suhteeseen sitten voi vaikuttaa? Joskus noita lajittelujätteitä
poltellut,niin aika kova sellainen "laava" palopään tyveen jää,koputtelemalla saa kuumana
pieneksi kyllä. Määrät pieniä hakkeen seassa. Kauraa tosiaan tulisi lajittelussa ihan mukavasti
"ylimääräistä" ja on joskus ollut pirusti pientäkin joukossa,lähinnä jos lakoutunut.

Minulla ei mitään "laavaa" ilmesty palopäähän, tuhkaa vain. Tiedä sitten johtuuko siitä että on kasvanut aika vähillä lannoitteilla. Eikä muuten ole kattilaankaan mitään ihmeempiä tullut.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Viljanpoltto
Kalkillahan pyritään neutraloimaan klooria.
Olen nähnyt kuinka rst putkeen tulee pieniä reikiä muutamassa vuodessa. Johtunee svk lämmöstä, kondensoituu piippuun, ilmeisesti pannut kestävät paremmin, käy kuumempana. Schiedel ei anna polttaa viljaa keraamisellakaan piipulla.
pessimisti ei pety!

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: Viljanpoltto
Vilja ja laijitelu jäte kai eri? Just kloori ja muut ns pahat kaasut?

Tos nyt mennyt ajiotain matopurkilisiä siivouskamaa manaalisesti klapien sekaan.

Kytöpoltto stokerissa ja syttyy uudestaan, mutta nää pikku pelletti polttovehkeet jotka pyörii, ja voimakas sytytys. Toimiiko se jos just laijitellian alta kamaa semoseen? Ja tiedän että ne vilja poltot toimii yli 40Kw jutuissa, mutta ok talo ja valtaosa vuodesta ei isoa kw tarvii. Siis pellas x ja kiprot

Hanttapuli miäs

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 97
Vs: Viljanpoltto
Niin eikös toi vilja tuhoa pitemmän päälle nuo pannut jos ei ole haponkestävästä rikkihapon takia? Onkos joku kompostoinut noita lajittelujätteitä sun muita kahuja? Mites nopeasti maatuu jos vaan taivasalle kippaa ja antaa vaan olla? Pellolle vois varmaan muuten levittää lajittelujätteet suoraan mutta hukkakauraa on jonkin verran niin en tiedä leviääkö sekin jos esipuhdistajan jätteet suoraan levittää pellolle.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Viljanpoltto
Niin eikös toi vilja tuhoa pitemmän päälle nuo pannut jos ei ole haponkestävästä rikkihapon takia? Onkos joku kompostoinut noita lajittelujätteitä sun muita kahuja? Mites nopeasti maatuu jos vaan taivasalle kippaa ja antaa vaan olla? Pellolle vois varmaan muuten levittää lajittelujätteet suoraan mutta hukkakauraa on jonkin verran niin en tiedä leviääkö sekin jos esipuhdistajan jätteet suoraan levittää pellolle.
Tuhoaa. Sekoittamalla hakkeeseen  tilanne helpottuu mutta ei poistu kokonaan. Niinkuin taisin aiemmin kirjoitella niin itse kokeilin polttamista mutta totesin turhaksi pelaamiseksi. Ei muuta kuin mettään vaan. Pellolle en itse ainakaan levittäisi takaisin..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Viljanpoltto
Ja siellä metsässä kasvaa hukkakaura….

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Viljanpoltto
Ja siellä metsässä kasvaa hukkakaura….
Kuka on onnistunut puimaan sadon niin että hukkakaura ei ole jo varistanut? Kyl mulla järjestään on aikaisemmissakin lajeissa hukkakaura jo varissut kun puimuria tarjoaa laihoon..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Viljanpoltto
Ja siellä metsässä kasvaa hukkakaura….
Kuka on onnistunut puimaan sadon niin että hukkakaura ei ole jo varistanut? Kyl mulla järjestään on aikaisemmissakin lajeissa hukkakaura jo varissut kun puimuria tarjoaa laihoon..

Kyllä se urakoijan puimuri usein syyllistetään hukkakauran levittäjäksi. Joten itte en kyllä luottaisi siihen , että kaikki siemenet on tippuneet jo ennen puinteja. Kun itse huomasin ensimmäiset hukkakaurat ne oli lohkolla johon edellis syksynä olin levittänyt kuivapaskaa nurmen lopetuksen yhteydessä. Hukkikset kasvoivat vielä 3m leveällä kaistalla. Muistan että oma puimuri putsattiin ja siitä tulleet moskat vaan vietiin paskakasaan ja siitä sitten paskan mukana peltoon. Toki jos teoriani on oikea, sitä hukkista oli pitänyt kasvaa jo muualla siitä tietämättä / kasvia tuntematta. No tuon jälkeen pieniä määriä hukkista on löytynyt vähän mistä sattuu. Tuo rivilöydös pelto oli 4v nurmella ja välissä yksi ohra josta en löytänyt hukkista ja ens kestä on taas 4. nurmi vuosi.
Enää en puimurin putsoo moskia paskakasaan vie vaan sinne mettään.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Viljanpoltto
Itse kun keräilen näitä kuivike olkia pitkin pitäjää, niin varmasti on hukkakauraa lannassa on paljon. En pidä sitä ongelmana kun pellot on nurmiviljelyssä. Olisi kiva nähdä jos laittaisi ohralle niin paljonkohan olisi. Pujo on paljon pahempi rikkaruoho omassa toiminnassa, sekään ei laitumilla leviä, mutta noissa säilörehunurmissa.