• Tavallinen aihe

Aihe John deere w540 puimuri  (Luettu 8328 kertaa)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 151
Vs: John deere w540 puimuri
Kuinka leveä pöytä sinulla ijasja on? Minkälaisia ajonopeuksia... Tuossa joku väitti että 320 vrt aps 430 tucanon tehoero on hyvinkin 40% suomen oloissa. Claassi on myös helppo siivota, mm viettopinnat lähtee helposti irti. Vanhat dominaattorit oli ahtaita mutta tuo tucano vaikuttaa avaralta ja tilaa on jokapaikassa

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6795
Vs: John deere w540 puimuri
Kuinka leveä pöytä sinulla ijasja on? Minkälaisia ajonopeuksia... Tuossa joku väitti että 320 vrt aps 430 tucanon tehoero on hyvinkin 40% suomen oloissa. Claassi on myös helppo siivota, mm viettopinnat lähtee helposti irti. Vanhat dominaattorit oli ahtaita mutta tuo tucano vaikuttaa avaralta ja tilaa on jokapaikassa

5.4 pöytä, kavereilla 6m ja se ois varmasti sopiva. Toki tuokin riittää kun tavaraa tulee riittävästi, rukiilla ajonopeus oli 3km/h luokkaa kun tavaraa tuli oikeasti uskomattoman paljon. Ohralla 5-8km/h, normi ehkä 6km/h tai vähän yli, kun tavaraa tulee tuoreena 6-7tn/ha. Mitä enemmän tavaraa tulee, sitä lähempänä kapasiteetin rajoja tulee ajettua ihan huomaamattakin, raja jossain vajaan 30tn/h lähettyvillä. Kypsällä vehnällä rajana saattaa olla moottoriteho, joka omassa koneessa ei rajoita käytännössä koskaan kun sattuu olemaan joku speciaaliversio 320heppaisella koneella, toki 100% saavutettavissa pehmeällä multamaalla vehnää puidessa ja vauhdissa tyhjentäessä ilman puintitappioita.
Kaura on akilleen kantapää, sillä ei pääsee lähellekään samoihin tuntitehoihin kuin esim. ohralla. Liekö massa niin huonosti seuloista läpi menevää vai mitä, mutta rajaiseten määrä rajoittaa puintivauhtia lähes aina. Kauralla säädöt usein "väärinpäin" eli yläseula 12mm auki ja alaseula jopa 16mm tms, kuitenkin rajaisille tulee liikaa mun mielestä tavaraa. Kypsällä kauralla toki teho ok. mutta sitä pääsee todella harvoin puimaan.. Tätä kauran ongelmaa puitu aikoinaan maahantuojan kanssakin, eikä siihen tullut mitään selvyyttä. Kone vain ei tykkää kevyen hötön puimisesta vrt. "kunnon" viljat. Toki sitä massaa kertyy, että voihan olla ettei alaseula yksinkertaisesti vain läpäise enempää, on sitten tuuli nollilla tai täysillä tai jotain siltä väliltä. Tuuli kyllä riittää aina, puhallin todella paljon tehokkaampi kuin 320, toki 2-osainen viettopinta tarviikin paljon tuulta ettei seuloille tule enää turhaa kuormaa ts. pska lähtee taivaan tuuliin ennen seuloja.

58 on ollut, samoin 68, ja onhan tää ihan erimaata. Tilaa on reilusti, kohlimet paljon paremmat, samoin viettopinnoille pääsee käsiksi joko edestä kivitaskun kautta tai perältä seulojen yli ellei halua irroittaa. Etukautta nätti putsata kunnon kompuralla enimmät pskat. Samoin seulat kaksosaisin suht nätti käsitellä, toki painaahan ne mutta ei kolhi päätään kuten pienemmissä.

Kohlimien pöyhimiä oon usein haaveillut poistavani, olki tulee myttyinä karholle jonka huomaa jäljestäkin kun ajaa kovempaa. Tuntuu että ne vain jarruttaa kosteammissa oloissa vaikka pitäisi auttaa? Rutikuiva olki tulee nätisti, kummatkin menee kuitenkin tasaisesti puintikelan läpi.

Etukelan luukulle hankala päästä eikä sinne kelan vuoksi tarvettakaan kun on AINA ihan puhdas. Siitä luukun kautta kolatunnelin päällä hytin alla rimpuillen putsailla rajaisruuvin päätä. Sinne kietoo olkea ainakin kostealla viljalla ja pitää putsailla ehkä 100ha:n välein. Puintikelallehan ei etukautta näe lainkaan, kylkiluukuista jotain. JOS (kun) varstojen taakse tarttuu pskaa vihreää mössöä puidessa ja sen sinne tarttuessa ja osan pudotessa, kelan epätasapaino hankala putsata toisin kuin yhdellä kelalla olevat.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)