Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe aurausviitat  (Luettu 5204 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
aurausviitat
tänään tuli teputeltua nuo aurausviitat pääosin tien poskeen.   mutta kun tuolla tiellä tehtiin kesällä oikasu niin siinä on nyt pikkanen onkelma.   en ole vielä keksinyt kuinka saisin viitat pystytettyä ravinrintaan;  kun se on noin  30 sentin kerros 55 mm louhetta ja siinä sitten päällä parikymmentä 32;sta ja päällä kulukerros 0-16 .       ja tuohon sitten pitäisi saada viitta pystyyn.     onko porukalla hyviä vihjeitä kuin tehä?      ite mietin kiinteitä terästappeja siihen reunaan ja niihin sitten viitta, mutta kun tuopakus louhe ei oikein taho antautua rautakangillekaan..        putken pätkien istuttamista mietin kanssa.                          tuo pätkä on vain n. parisataa metriä loivaa kaaretta,   suora ei niiin haittaiskaan.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: aurausviitat
Vähät ensilumet otat lanalla siihen reunaan; lumipalteeseen sitten aurausviitat. Vähän tällainen lusmun vaihtoehto, mutta toimiva kuitenkin.

Rakkine

  • Vieras
Vs: aurausviitat
Eikö oo vanhaa traktorikäyttöistä seiväskairaa saatavissa keneltäkään tuohon hommaan?

taapero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: aurausviitat
Laita ojan pohjalle missä on muutakun sepeliä, eepähän tarvii aarata viittoja myöten  ;D

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: aurausviitat
Laita ojan pohjalle missä on muutakun sepeliä, eepähän tarvii aarata viittoja myöten  ;D
Meinasin ehdottaa tätä, että ojan penkalle sinne missä murske loppuu.

Näinhän se oikeasti tulisi mennä ainakin täällä sivuteillä. Nyt kun se keppi laitetaan puoli metriä ojasta ja auramies sitten varoo sitä keppiä niin siihen jää helposti talven aikana puolimetriä jos lunta on. Alkaa olemaan aika ahdas tie.

Systeemi pitäis muuttaa nii että kepit ojan taitekohtaan minimissään.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: aurausviitat
ite laitan siihen mihin tie joka tapauksessa loppuu.   tie täys leveänä koko talven.   mutta tuossa surkeeta kun oja on melkein metrin syvä ???  miks ojat pitää olla jokia tien laitassa?  ite tykkään että navero riittää kun poistumia tarpeeks että vesi osaa ulospäin.  ja jos ajaa ojaan ei heti veetikykysellään.      laita kun on vielä jonkinaikaa pehmonen ni mietin tuota tapitusta johon sitten viitta.   ei montaa tartte tuohon.  kukaan ei aja laidassa..                     ei muuten koko tielläkään,  vain keskitie käytössä ja jo nyt alkaa olla monessa mutkassa oja pienempi ja toisella reunalla jopa 2 metriä koskematonta murskepintaa.     kääntyvät pyörät tuntemattomia nuilla sepeillä.

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: aurausviitat
Kun on hankala tienkohta, niin voi hankkia siirrettävät työmaatolpat.
Tai Hra Oksa voi tarkkana valaa betonista kakut ja upottaa näreviitat
niihin. Voi tietysti ensi keväänä istuttaa koivuntaimet jne. On sitten tulevina
syksyinä aikaa paistella korvapuusteja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: aurausviitat
työmaatolppia itekin mietin mutta on niin kaponen ja jyrkkäreunainen !!!!!???  että ei sovellu tuohon.         se sementtimälli jopa käväs mielessä, pienellä putkenpätkällä varustaen, noooo, pitää kattoa mitä tuon kans tekee..

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: aurausviitat
ite laitan siihen mihin tie joka tapauksessa loppuu.   tie täys leveänä koko talven.   mutta tuossa surkeeta kun oja on melkein metrin syvä ???  miks ojat pitää olla jokia tien laitassa?  ite tykkään että navero riittää kun poistumia tarpeeks että vesi osaa ulospäin.  ja jos ajaa ojaan ei heti veetikykysellään.      laita kun on vielä jonkinaikaa pehmonen ni mietin tuota tapitusta johon sitten viitta.   ei montaa tartte tuohon.  kukaan ei aja laidassa..                     ei muuten koko tielläkään,  vain keskitie käytössä ja jo nyt alkaa olla monessa mutkassa oja pienempi ja toisella reunalla jopa 2 metriä koskematonta murskepintaa.     kääntyvät pyörät tuntemattomia nuilla sepeillä.

Syvempi oja -> tie kuivuu syvemmältä -> tie kantaa paremmin. Olen omalla tiellä tuota ihmetellyt. Kun ojat umpeutuvat n. 50 cm syvyisiksi, alkavat kuopat lisääntyä ja tie painua nopeammin raskaan liikenteen alla. Kun ojat taas kaivetaan kuntoon vähenee painuminen heti. Ei lopu, mutta vähenee.

Toki se on maalajikysymys myös. Moreenirunkoisilla teillä navero riittää, kun vesi poistuu nopeasti alas pohjaveteen. Savi tai hiesupohjaisilla teillä tuntuu, että pitäisi sekä salaojittaa että kaivaa syvät ojat jos haluaa pitää kantavuutta kunnossa.
Don Essex

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: aurausviitat
Tie kannattaa peruskunnostaa kunnolla pettävissä kohdin, eli routamatto karkeasepeli murske ja päälle hieno murske/kivituhka.Ja kunnon ojat, kestää raskaan liikenteenkin kelirikkoaikaankin.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: aurausviitat
Aurausviitat kyllä saa pystytettyä ihan normi rautakangella, omituista maaperää jos se ei uppoa.Koneella nekyllä täälläpäin ovat viitoittaneet.Niillä muovikepeillä.risuviitat on mennyttä aikaa.Keräävät pois keväisin, ne muoviset viitat.Aikoinaan kun oli nuo risuviitat, urheiluseura urakoi viitoituksen, vaan ovat aktiivit ukkoutuneet ettei enää niistä ole kankimieiksi.Suutaan vaan soittaavat kepun tilaisuuksissa vaan se valtuustopaikkakin jäi saamatta.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: aurausviitat
a murskepintaa.     kääntyvät pyörät tuntemattomia nuilla sepeillä.

Syvempi oja -> tie kuivuu syvemmältä -> tie kantaa paremmin. Olen omalla tiellä tuota ihmetellyt. Kun ojat umpeutuvat n. 50 cm syvyisiksi, alkavat kuopat lisääntyä ja tie painua nopeammin raskaan liikenteen alla. Kun ojat taas kaivetaan kuntoon vähenee painuminen heti. Ei lopu, mutta vähenee.

Toki se on maalajikysymys myös. Moreenirunkoisilla teillä navero riittää, kun vesi poistuu nopeasti alas pohjaveteen. Savi tai hiesupohjaisilla teillä tuntuu, että pitäisi sekä salaojittaa että kaivaa syvät ojat jos haluaa pitää kantavuutta kunnossa.
[/quote]
Savipohjaisilla teillä savi pursuaa tien alta ojiin. Tie painuu ja ojat menevät kiinni. Erityisesti savipelloilla kulkevat tiet kannattaisi salaojittaa molemmin puolin, joka pitää rungon kuivana. Tien kahtapuolen sitten naverot, joihin menee pintavesi. Notkokohdista naveroon kaivot, joista vesi johdetaan noihin salaojiin.
Mystinen kesälaatumies

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: aurausviitat
juu. maalaji kysymys mutta täällä pelkkä hietamoreenia.     mutta kun runko on tuota 55 ja siitä ylöspäin louhetta ni viitan pystytys ainakii miulla hieman vaikiaa.  kanki uppoaa se muutaman sentin mutta ei siinä viitta pysy pystyssä..   ja kun tuo oja vielä syvä ni ei etes kauemmmas laitto luonnistu.

Tonniperä

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1168
Vs: aurausviitat
Poravasaralla tulis reikää viitoille. Kait Oksalla akkuporaa ja jotain kiviterää tarjota jolla tirskuttaa sen 20 cm alespäin jotta viitta talven pysyy? Jos niitä ei urakalle asti kuitenkaan ole niin voi yrittää ähertää.

Muoviviitan katkaisee sit vaan tuuman yli tyvestä keväällä, jää hylsytty reikä odottamaan uutta keppiä, nyppäsee entisen pätkän vaan ensi syssynä pois?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: aurausviitat
poletun louheen väliin ei vaan saa nitkutettua toloa joka kestäisi auki sen hetken että putkenpätkän sisään saisi.      just tuo holkkimenetelmä tarkoitus jotta ei joka sysky samaa urakkaa.    holkki saa jäähä maahan, kun sen kerran saa tuohon istutettua.       muuttama sumutolppa näköjään tuohon iahn asiallista, kun eilen sumua niiiin pirusti, huomasin onkelman.   tie katoaa.