Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.  (Luettu 18979 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Tuli Wisusta lasku. Keksineet lisätä jonkun hiton hehtaarilisän siihen vielä päälle. Mitään tietoa tälläisestä muutoksesta muista saaneeni.
Jaaha, tälle vuodelle oli kyseinen hehtaarilisä tuplattu. Otin vuosi sitten käyttöön myös Mobwisun. Kohtuullisen käytettävä sekin. Lähinnä tavoitteena oli saada säilöttyä nuo tapahtumien päivämäärät jotenkin kätevämmin, ettei aina tarvitsisi tässä talven pimeimpään aikaan niin keksiä.

Mutta, mutta. Webwisu perusmaksu, hehtaaritaksa ja Mobwisu, nyt yhteensä 281,73e. Suoritin vertailua ohjelmien taksojen välillä ja tulin siihen tulokseen, että Suonentiedon Agrineuvos ja Smart-palvelu olisi yhteensä reilun satasen edullisempi kuin Wisu kokonaisuus. Minulla oli joskus kokeella Agrineuvos, mutta pidin sitä liian mutkikkaana ja sekavana verrattuna Wisuun, joka on nopeampi ja selkeämpi käyttää, joten jäin ennemmin siihen. Nyt kyllä tuntuu siltä, että täytyy varmaan tämän vuoden jälkeen keksiä jotain muuta, en ole ihan näin paljon valmis maksamaan viljelyohjelmista, varsinkin kun näyttää siltä, että Wisu tuotteiden hinnoissa on suhteellisen tiheään korotuspaineita. Taksat voi olla viiden vuoden päästä vielä paljon korkeampia. Muutenkin tämä Mtechin ohjelmistokehitys tuntuu olevan tosi pitkässä juoksussa ja lopputulos on kuitenkin melko yksinkertainen. Mihin se aika menee? Minun Maatilani ympäristö tuntuu myös olevan verkon kautta käytettynä yllättävän tahmainen. Vanha Webwisu oli selkeästi nopeampi.

Kalliina pidetty Peltotuki Pro ja Mobiilisirppi näkyvät olevan hieman tuota wisua halvemmat nyt.

-SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Tuli Wisusta lasku. Keksineet lisätä jonkun hiton hehtaarilisän siihen vielä päälle. Mitään tietoa tälläisestä muutoksesta muista saaneeni.
Jaaha, tälle vuodelle oli kyseinen hehtaarilisä tuplattu. Otin vuosi sitten käyttöön myös Mobwisun. Kohtuullisen käytettävä sekin. Lähinnä tavoitteena oli saada säilöttyä nuo tapahtumien päivämäärät jotenkin kätevämmin, ettei aina tarvitsisi tässä talven pimeimpään aikaan niin keksiä.

Mutta, mutta. Webwisu perusmaksu, hehtaaritaksa ja Mobwisu, nyt yhteensä 281,73e. Suoritin vertailua ohjelmien taksojen välillä ja tulin siihen tulokseen, että Suonentiedon Agrineuvos ja Smart-palvelu olisi yhteensä reilun satasen edullisempi kuin Wisu kokonaisuus. Minulla oli joskus kokeella Agrineuvos, mutta pidin sitä liian mutkikkaana ja sekavana verrattuna Wisuun, joka on nopeampi ja selkeämpi käyttää, joten jäin ennemmin siihen. Nyt kyllä tuntuu siltä, että täytyy varmaan tämän vuoden jälkeen keksiä jotain muuta, en ole ihan näin paljon valmis maksamaan viljelyohjelmista, varsinkin kun näyttää siltä, että Wisu tuotteiden hinnoissa on suhteellisen tiheään korotuspaineita. Taksat voi olla viiden vuoden päästä vielä paljon korkeampia. Muutenkin tämä Mtechin ohjelmistokehitys tuntuu olevan tosi pitkässä juoksussa ja lopputulos on kuitenkin melko yksinkertainen. Mihin se aika menee? Minun Maatilani ympäristö tuntuu myös olevan verkon kautta käytettynä yllättävän tahmainen. Vanha Webwisu oli selkeästi nopeampi.

Kalliina pidetty Peltotuki Pro ja Mobiilisirppi näkyvät olevan hieman tuota wisua halvemmat nyt.

-SS-
Mikäs näistä on yksinkertaisin?
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Kalliina pidetty Peltotuki Pro ja Mobiilisirppi näkyvät olevan hieman tuota wisua halvemmat nyt.

-SS-
Mikäs näistä on yksinkertaisin?

Wisut varmasti ovat perustoiminnoiltaan ylivoimaiset, ja toimivat erinomaisen hyvin silloin kun maaseutukeskusten konsultit käyvät sillä tekemässä ne muistiinpanot tilalla. Peltotuessa on vaikkapa muutenkin tietokoneella itsensä elättäneen helpompi lähteä tekemään omatoimisestikin, valikot ja toiminnot ovat perinteisten 1980-luvun ohjelmistojen oloiset, tuttu kyyti, niin kuin sanotaan. Wisussa on kovin hyvästi ikkunoita ruutu täynnään, kauniisti sommitellut ja monipuoliset värikkäät käyttöliittymät, tiivitaavimaassa eläjälle. Itselleni ei sopinut sellainen toimintalogiikka, että saadakseni jonkin toimenpiteen talletetuksi, piti ensin käydä kiertämässä puolentusinaa eri näyttävää ja hitaasti latautuvaa ikkunaa läpi ja täydentämässä jos minkälaisia erityisiä tietoja, joista ei siinä vaiheessa ollut edes mitään hajua. Ja jos teit jonkin pienenkin virheen, sitähän ei sitten saanut mitenkään pois, eli paras keino on varmaan poistaa  tilatunnus Wisusta, käydä vaihtamassa sukunimensä ja sosiaaliturvatunnuksensa Digi- ja väestötietovirastossa, hakea uusi tilatunnus ELY-keskukselta ja aloittaa täysin alusta uudella Wisu-tilillä ns. nollasta.

Mutta tämä siis on vain subjektiivinen kokemus asiasta, ja kyseisen webwisun tekijät ovat jo tehneet uuden Wisun, joka siis on taas aivan erilainen kuin vanha Webwisu. Wisu lienee ainoa toimiva luomutilalle, koska siinä on panostettu ehkä parhaiten luomukarjatilan viljelysuunnitteluun.

-SS-

Viimeksi muokattu: 07.02.21 - klo:21:34 kirjoittanut -SS-

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Se vanha web visu toimi jollakin tavalla, siis selkeämmin
Tavavikselle, mut tää uusi minun maatilani visu....
Ei mitään mahdollisuutta tavalliselle käyttäjälle, ainakaan selvinpäin..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2269
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

No miksiköhän pitää tehdä ohjelmasta niin monimutkainen että tarvii oheen tehdä vielä opetusvideoita, jotta käyttäjät oppisivat ohjelmaa käyttämään.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

No miksiköhän pitää tehdä ohjelmasta niin monimutkainen että tarvii oheen tehdä vielä opetusvideoita, jotta käyttäjät oppisivat ohjelmaa käyttämään.

Monipuolisuus tekee joskus monimutkaisuutta. Wisussa on varmastikin haisteltu tulevaisuuden trendejä, ja erilaiset pukinsarviuutteet ja kuunkierrot on varmasti siihen jo ympätty.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

No miksiköhän pitää tehdä ohjelmasta niin monimutkainen että tarvii oheen tehdä vielä opetusvideoita, jotta käyttäjät oppisivat ohjelmaa käyttämään.
Minun mielestäni ohjelman perustoiminnot ovat kohtuullisen yksinkertaisia ja itsekin osaan käyttää tätä ihan kokeilujen pohjalta, mutta tuolla ylempänä oli henkilö, jolta putosi hanskat heti kehiin. Täytyi koittaa antaa jotain apua.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

No miksiköhän pitää tehdä ohjelmasta niin monimutkainen että tarvii oheen tehdä vielä opetusvideoita, jotta käyttäjät oppisivat ohjelmaa käyttämään.
Minun mielestäni ohjelman perustoiminnot ovat kohtuullisen yksinkertaisia ja itsekin osaan käyttää tätä ihan kokeilujen pohjalta, mutta tuolla ylempänä oli henkilö, jolta putosi hanskat heti kehiin. Täytyi koittaa antaa jotain apua.

Toimiiko uudessa Wisussa kaikkien akkreditoitujen viljavuusnäytelaboratorien datatiedostot moitteettomasti ? Vai siirretäänkö niitä ollenkaan itse , esim. Wisussa olisi suorayhteys laboratorioon ?

Miten Wisussa nykyään käsitellään sekä syksyllä että keväällä tehdyt kylvö- ja lannoitustoimenpiteet ? Laskeeko typet ja fosforit oikein, eli mahdollistaa täydet kevätlannoitukset typen osalta, mutta ei fosforin osalta ? Eli jos esimerkisi syysvehnä muuttuu kevätrapsiksi syksyn jälkeen ?

Voiko Wisuun luoda eri lohkoille fosforin tasausvuoden alun vapaasti, tai sitten jos Wisun ottaa käyttöön kesken tasauskauden, voiko sinne syöttää olemassaolevat miinukset tai plussat ? Webwisussa noissakin hommissa piti pudottaa hanskat.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Toimiiko uudessa Wisussa kaikkien akkreditoitujen viljavuusnäytelaboratorien datatiedostot moitteettomasti ? Vai siirretäänkö niitä ollenkaan itse , esim. Wisussa olisi suorayhteys laboratorioon ?

Miten Wisussa nykyään käsitellään sekä syksyllä että keväällä tehdyt kylvö- ja lannoitustoimenpiteet ? Laskeeko typet ja fosforit oikein, eli mahdollistaa täydet kevätlannoitukset typen osalta, mutta ei fosforin osalta ? Eli jos esimerkisi syysvehnä muuttuu kevätrapsiksi syksyn jälkeen ?

Voiko Wisuun luoda eri lohkoille fosforin tasausvuoden alun vapaasti, tai sitten jos Wisun ottaa käyttöön kesken tasauskauden, voiko sinne syöttää olemassaolevat miinukset tai plussat ? Webwisussa noissakin hommissa piti pudottaa hanskat.
Ennen joulua latasin Eurofinsin uudet maanäytetiedot Maatilaan ja sijoittelin ne paikoilleen. Ei jäänyt sen kummempaa asiasta mieleen, joka tarkoittaa sitä, ettei ollut ongelmia. Ei ole kyllä ollut aikaisemminkaan ongelmia.

En lähtisi yrittämään mitään ihmeellisyyksiä. Taannoin, kun vaihdoin (=jouduin vaihtamaan) rukiin keväällä ohraksi. Ensin tulostin lohkokortin kirjanpitoon, jossa näkyi rukiin siihen astiset toimenpiteet. Sen jälkeen deletoin koko rukiin bittitaivaisiin ja perustin lohkon ohralle. Lannoituksen suunnittelin niin, että edellisen syksyn fosfori otettiin huomioon. Lohkokortin lisätietoihin merkitsin, että ollut epäonnistunut ruis, josta siirretään lannoitusta mukaan tämän verran ja lohkon todellinen fosforilannoitus on nyt tämä.

En ole koskaan urani aikana käyttänyt fosforintasausta, joten en osaa tähän kysymykseen vastata. Itse en näe tasauksista muuta kuin haittaa. Eräs kokenut neuvoja sanoi urani alkuvaiheessa, että on luopunut tasausten käytöstä, koska tukitarkastusten yhteydessä viittaukset menneisiin kausiin voivat aktivoida kiinnostuksen niidenkin lohkokortteihin. Ei tuntunut hyvältä asialta. Satotasokorjausta olen käyttänyt aktiivisesti, kaikki rajat venyttäen. Tosin viime vuodet ovat olleet niin surkeita, että korjausten määrä on ollut koko ajan aleneva. Täytyy kai kohta luopua niistä kokonaan.

Suosittelen viljelytoimissa, ainakin ohjelmien näkökulmasta, yksinkertaisia ratkaisuja, silloin ei joudu loppumattomien umpikujien perille ja uhriksi. Saa tehokkaasti myös eliminoitua virheitä, jotka voivat pomppia esille väärällä hetkellä, esim. tarkastusten yhteydessä. Tämä niinkuin minun mielipiteenäni.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
MinunMaatilani ohjeisiin, sinne kysymysmerkin taakse, on kerätty ohjevideoita eritoimintojen toteuttamista varten. Niitä voi koittaa hyödyntää.

No miksiköhän pitää tehdä ohjelmasta niin monimutkainen että tarvii oheen tehdä vielä opetusvideoita, jotta käyttäjät oppisivat ohjelmaa käyttämään.

No ei ole Microsoftkaan onnistunut tekemään toimistopaketistaan sellaista että osaisin ilman ohjeita kaikkia toimintoja (edes kaikkia joita haluaisin) käyttää, ja aika paljon olen tietokoneita näprännyt.

Aika kova vaatimus että ammattiohjelmistoa pitää pystyä käyttämään kokonaan ilman ohjeita.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
En ole koskaan urani aikana käyttänyt fosforintasausta, joten en osaa tähän kysymykseen vastata. Itse en näe tasauksista muuta kuin haittaa. Eräs kokenut neuvoja sanoi urani alkuvaiheessa, että on luopunut tasausten käytöstä, koska tukitarkastusten yhteydessä viittaukset menneisiin kausiin voivat aktivoida kiinnostuksen niidenkin lohkokortteihin. Ei tuntunut hyvältä asialta. Satotasokorjausta olen käyttänyt aktiivisesti, kaikki rajat venyttäen. Tosin viime vuodet ovat olleet niin surkeita, että korjausten määrä on ollut koko ajan aleneva. Täytyy kai kohta luopua niistä kokonaan.

Et siis ole ollut lannoitevalvonnassa tahi tilavalvonnassa ? Kyllä siellä lasketaan taakse päin se viisi vuotta, teet sitten tasausta tai ei. Ja jos ei ole tasausra, yhdenkin vuoden ylityksestä tulee sanktio, vaikka kaikkina muina olisi OK. Tasaus antaa siis mahdollisuuden kerätä fosforilannoitusvaraa sellaiselle kasville, joka sitä oikeasti tarvitsee. Fosforisysteemit ovat sellaiset. että useimmiten kansa ostaakin salpeetaria tai NK-lannosta, ja ei ole ihme, että satotasot alkavat laskea. Fosforintasaus on olennainen nivoa vaihtelevien satojen ja niiden kuluttaman fosforin kanssa yhteen, silloin huippusato vielä lisää tasauksiin lannoitusvaroja. Usein olen tasauksen aikana kerännyt miinussaldoa ja löysäillyt fosforin käyttöä tasausjakson lopussa.

Oletinkin, että Wisulla noin menee uudelleenkylvöt, mahdollisesti kolmaskin kasvilaji samalle satovuodelle syksystä alkaen, esimerkkinä syksyllä kylvetty onnenkantamoisvehnä, keväällä orasrikkoon kevätrapsi, sitten yöpakkasten ja kirppainvaasion jälkeen uudelleenkylvö ohralle tai rypsille, niin pitää tuhota koko kirjanpito ja polttaa tietokonekin ennen kuin pääsee aloittamaan puhtaalta pöydältä uudelleen.....

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Et siis ole ollut lannoitevalvonnassa tahi tilavalvonnassa ? Kyllä siellä lasketaan taakse päin se viisi vuotta, teet sitten tasausta tai ei. Ja jos ei ole tasausra, yhdenkin vuoden ylityksestä tulee sanktio, vaikka kaikkina muina olisi OK. Tasaus antaa siis mahdollisuuden kerätä fosforilannoitusvaraa sellaiselle kasville, joka sitä oikeasti tarvitsee. Fosforisysteemit ovat sellaiset. että useimmiten kansa ostaakin salpeetaria tai NK-lannosta, ja ei ole ihme, että satotasot alkavat laskea. Fosforintasaus on olennainen nivoa vaihtelevien satojen ja niiden kuluttaman fosforin kanssa yhteen, silloin huippusato vielä lisää tasauksiin lannoitusvaroja. Usein olen tasauksen aikana kerännyt miinussaldoa ja löysäillyt fosforin käyttöä tasausjakson lopussa.

Eli olet itse veivaillut niitten fosforitasausten kanssa kirjanpitosi siihen malliin, että on tarvinnut katsoa koko tasausjakso läpi eli menty edellisten vuosien lohkokortit tämän takia läpi. Juuri tästähän kirjoitin, että näin ei ole hyvä tehdä. Minä en keräile mitään fosforeita talteen kasveille jotka niitä vaatii, minä annan joka vuosi, jokaiselle kasville lannoituksen mahdollistaman maksimilannoituksen. Jos raaskisin, ostaisin starttilaatikon kylvinkoneeseen ja ajaisin sillä fosforirajaan asti puuttuvan annoksen.  Ja edelleen olen sitä mieltä, että fosforitasausta ei pidä mennä aloittamaan. On niin paljon helpompaa, kun lannoitus pysyy koko ajan annetuissa rajoissa. Ei haittaa vaikka valvonnassa katsottaisiin 10 vuotta taaksepäin. Tilanne on nopeasti todennettavissa, rajoja ei ole ylitetty ja asia kunnossa. En usko tähän keskusteluun, että lannoitevalvonta ulottuisi edellisille kausille jos fosforintasausta ei ole aloitettu. Ja sehän ei ala, ellei sitä mene itse käynnistämään, antamalla rajojen yli menevää lannoitusta.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Et siis ole ollut lannoitevalvonnassa tahi tilavalvonnassa ? Kyllä siellä lasketaan taakse päin se viisi vuotta, teet sitten tasausta tai ei. Ja jos ei ole tasausra, yhdenkin vuoden ylityksestä tulee sanktio, vaikka kaikkina muina olisi OK. Tasaus antaa siis mahdollisuuden kerätä fosforilannoitusvaraa sellaiselle kasville, joka sitä oikeasti tarvitsee. Fosforisysteemit ovat sellaiset. että useimmiten kansa ostaakin salpeetaria tai NK-lannosta, ja ei ole ihme, että satotasot alkavat laskea. Fosforintasaus on olennainen nivoa vaihtelevien satojen ja niiden kuluttaman fosforin kanssa yhteen, silloin huippusato vielä lisää tasauksiin lannoitusvaroja. Usein olen tasauksen aikana kerännyt miinussaldoa ja löysäillyt fosforin käyttöä tasausjakson lopussa.

Eli olet itse veivaillut niitten fosforitasausten kanssa kirjanpitosi siihen malliin, että on tarvinnut katsoa koko tasausjakso läpi eli menty edellisten vuosien lohkokortit tämän takia läpi. Juuri tästähän kirjoitin, että näin ei ole hyvä tehdä. Minä en keräile mitään fosforeita talteen kasveille jotka niitä vaatii, minä annan joka vuosi, jokaiselle kasville lannoituksen mahdollistaman maksimilannoituksen. Jos raaskisin, ostaisin starttilaatikon kylvinkoneeseen ja ajaisin sillä fosforirajaan asti puuttuvan annoksen.  Ja edelleen olen sitä mieltä, että fosforitasausta ei pidä mennä aloittamaan. On niin paljon helpompaa, kun lannoitus pysyy koko ajan annetuissa rajoissa. Ei haittaa vaikka valvonnassa katsottaisiin 10 vuotta taaksepäin. Tilanne on nopeasti todennettavissa, rajoja ei ole ylitetty ja asia kunnossa. En usko tähän keskusteluun, että lannoitevalvonta ulottuisi edellisille kausille jos fosforintasausta ei ole aloitettu. Ja sehän ei ala, ellei sitä mene itse käynnistämään, antamalla rajojen yli menevää lannoitusta.

Itse olen myös käyttänyt tuota kylmiksen taktiikkaa.
Muuten kiusaa vaan seuraavan vuoden lannoituksia.
Joka vuosi kun kasvaa satokasvia, tarvitaan sitä fosforiakin.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Minun maatilani Wisu ei toimi vieläkään.
Et siis ole ollut lannoitevalvonnassa tahi tilavalvonnassa ? Kyllä siellä lasketaan taakse päin se viisi vuotta, teet sitten tasausta tai ei. Ja jos ei ole tasausra, yhdenkin vuoden ylityksestä tulee sanktio, vaikka kaikkina muina olisi OK. Tasaus antaa siis mahdollisuuden kerätä fosforilannoitusvaraa sellaiselle kasville, joka sitä oikeasti tarvitsee. Fosforisysteemit ovat sellaiset. että useimmiten kansa ostaakin salpeetaria tai NK-lannosta, ja ei ole ihme, että satotasot alkavat laskea. Fosforintasaus on olennainen nivoa vaihtelevien satojen ja niiden kuluttaman fosforin kanssa yhteen, silloin huippusato vielä lisää tasauksiin lannoitusvaroja. Usein olen tasauksen aikana kerännyt miinussaldoa ja löysäillyt fosforin käyttöä tasausjakson lopussa.

Eli olet itse veivaillut niitten fosforitasausten kanssa kirjanpitosi siihen malliin, että on tarvinnut katsoa koko tasausjakso läpi eli menty edellisten vuosien lohkokortit tämän takia läpi. Juuri tästähän kirjoitin, että näin ei ole hyvä tehdä. Minä en keräile mitään fosforeita talteen kasveille jotka niitä vaatii, minä annan joka vuosi, jokaiselle kasville lannoituksen mahdollistaman maksimilannoituksen. Jos raaskisin, ostaisin starttilaatikon kylvinkoneeseen ja ajaisin sillä fosforirajaan asti puuttuvan annoksen.  Ja edelleen olen sitä mieltä, että fosforitasausta ei pidä mennä aloittamaan. On niin paljon helpompaa, kun lannoitus pysyy koko ajan annetuissa rajoissa. Ei haittaa vaikka valvonnassa katsottaisiin 10 vuotta taaksepäin. Tilanne on nopeasti todennettavissa, rajoja ei ole ylitetty ja asia kunnossa. En usko tähän keskusteluun, että lannoitevalvonta ulottuisi edellisille kausille jos fosforintasausta ei ole aloitettu. Ja sehän ei ala, ellei sitä mene itse käynnistämään, antamalla rajojen yli menevää lannoitusta.

Itse olen myös käyttänyt tuota kylmiksen taktiikkaa.
Muuten kiusaa vaan seuraavan vuoden lannoituksia.
Joka vuosi kun kasvaa satokasvia, tarvitaan sitä fosforiakin.
Helpoin tapa. Verokirjanpito kun ei kuulu valvottavien dokumenttien alle niin ostaa ne fosforit eri kuitille ja keskittyy niiden tyhjien säkkien polttamiseen käytön jälkeen..

Mitä wisun monimutkaisuuteen tulee niin kerran näyttelyissä tutustuttiin myös muiden valmistajien tuotteisiin niin eivät nekään ensivaikutelmaltaan kovin yksinkertaisilta vaikuttaneet.. toki lähempi tutustuminen voisi auttaa.. ei vaan meinaa saada aikaiseksi..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...