• Tavallinen aihe

Aihe Ikääntyneille (65-) lisää proteiinia  (Luettu 285 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8013
Luin tuoreen artikkelin Sveitsissä tehdystä päivityksestä. Sitten vertailua, mitä härmässä sanotaan vastaavasta asiasta.
Juttu on kokolailla sama, mutta suomalaisen suosituksen läpilukeminen (80 sivua) on tervanjuontia.  Vasta sivulla 48 sanotaan:
Ruoan energiatiheyttä voidaan lisätä helpoilla valinnoilla. Maitovalmisteista
valitaan runsaammin rasvaa sisältäviä tuotteita. Keittoihin, sosemaisiin ruokiin
ja puuroihin lisätään öljyä ja vältetään muun muassa kevyttuotteita. Koska
proteiinin hyväksikäyttö elimistössä heikkenee iän myötä ja energiansaanti vähenee, proteiinin suhteellisen osuuden tulisi olla 15–20 % kokonaisenergiasta.
Ikääntyneille proteiinisuositus on 1–1,2 g/kg/vrk ja akuutisti sairaille vielä suurempi. Samalla on huolehdittava riittävästä energiansaannista, koska muuten
proteiinia käytetään energiantarpeen tyydyttämiseen eikä sitä riitä kudosten
tarpeisiin.

Sveitsin suositusläpyskä on selväkielinen, 32-sivuinen. Pääpaino on suosituksen käytännön toteuttamisessa.
Muun muassa: Jos ruokahalu on alentunut, hedelmien ja vihannesten osuutta voi vähentää, jotta proteiinin painopiste nousisi.

Nippu linkkejä
-https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ikaantyneet.suositus-3.pdf
-Sveitsin suosituksen voi ladata Srf.ch:n jutun alkuriveiltä https://www.srf.ch/news/schweiz/empfehlungen-fuer-senioren-mehr-proteine-im-alter

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37109
Vs: Ikääntyneille (65-) lisää proteiinia
Luin tuoreen artikkelin Sveitsissä tehdystä päivityksestä. Sitten vertailua, mitä härmässä sanotaan vastaavasta asiasta.
Juttu on kokolailla sama, mutta suomalaisen suosituksen läpilukeminen (80 sivua) on tervanjuontia.  Vasta sivulla 48 sanotaan:
Ruoan energiatiheyttä voidaan lisätä helpoilla valinnoilla. Maitovalmisteista
valitaan runsaammin rasvaa sisältäviä tuotteita. Keittoihin, sosemaisiin ruokiin
ja puuroihin lisätään öljyä ja vältetään muun muassa kevyttuotteita. Koska
proteiinin hyväksikäyttö elimistössä heikkenee iän myötä ja energiansaanti vähenee, proteiinin suhteellisen osuuden tulisi olla 15–20 % kokonaisenergiasta.
Ikääntyneille proteiinisuositus on 1–1,2 g/kg/vrk ja akuutisti sairaille vielä suurempi. Samalla on huolehdittava riittävästä energiansaannista, koska muuten
proteiinia käytetään energiantarpeen tyydyttämiseen eikä sitä riitä kudosten
tarpeisiin.

Sveitsin suositusläpyskä on selväkielinen, 32-sivuinen. Pääpaino on suosituksen käytännön toteuttamisessa.
Muun muassa: Jos ruokahalu on alentunut, hedelmien ja vihannesten osuutta voi vähentää, jotta proteiinin painopiste nousisi.

Nippu linkkejä
-https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ikaantyneet.suositus-3.pdf
-Sveitsin suosituksen voi ladata Srf.ch:n jutun alkuriveiltä https://www.srf.ch/news/schweiz/empfehlungen-fuer-senioren-mehr-proteine-im-alter

Härkäpavusta sen proteiinin saa tiiviimmässä muodossa, 30% proteiinia.