Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtaojat  (Luettu 3185 kertaa)

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Valtaojat
Katselin vipu-palvelusta meidän valtaojia ja ei yhtään keltaista viivaa valtaojan merkiksi meidän pelloilla!?.
Kuitenkin tarkastuksissa on määritelty valtaojiksi aika monellakin pellolla olevia ojia, niiden mukaan sitten olen niitä suojapeltojakin perustanut.
Suurensin karttaa ja tarkastelin koko kunnan osalta keltaisia viivoja, niitä oli muutama, yleisesti pieni pätkä alkoi ja loppui yhtäkkiä.

Minkä määritelmän mukaisesti tässä pitäisi toimia? Onko muualla suomessa valtaojat kartalla vai onko ongelma sama kaikkialla?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Valtaojat
Katselin vipu-palvelusta meidän valtaojia ja ei yhtään keltaista viivaa valtaojan merkiksi meidän pelloilla!?.
Kuitenkin tarkastuksissa on määritelty valtaojiksi aika monellakin pellolla olevia ojia, niiden mukaan sitten olen niitä suojapeltojakin perustanut.
Suurensin karttaa ja tarkastelin koko kunnan osalta keltaisia viivoja, niitä oli muutama, yleisesti pieni pätkä alkoi ja loppui yhtäkkiä.

Minkä määritelmän mukaisesti tässä pitäisi toimia? Onko muualla suomessa valtaojat kartalla vai onko ongelma sama kaikkialla?
Kyllä meillä ainakin viime kerralla puoli viikkoa sitten oli kaikki oikein.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Valtaojat
Katselin vipu-palvelusta meidän valtaojia ja ei yhtään keltaista viivaa valtaojan merkiksi meidän pelloilla!?.
Kuitenkin tarkastuksissa on määritelty valtaojiksi aika monellakin pellolla olevia ojia, niiden mukaan sitten olen niitä suojapeltojakin perustanut.
Suurensin karttaa ja tarkastelin koko kunnan osalta keltaisia viivoja, niitä oli muutama, yleisesti pieni pätkä alkoi ja loppui yhtäkkiä.

Minkä määritelmän mukaisesti tässä pitäisi toimia? Onko muualla suomessa valtaojat kartalla vai onko ongelma sama kaikkialla?

Ihan samoin mullakin on mennyt. Ollut joskus juttuakin. Yksi oja on mulla merkitty laskuojaksi. Laskee tavalliseen ojaan ja menee siinä ensimmäisen naapurin puolella muutaman satametriä. Tulee taas mun yhdelle lohkolle tavallisena ojana. Seuraavan naapurin puolella tämä samainen tavallinen oja muuttuu vesistöksi ja menee metsää ja tulee taas mun hallinnoimalle lohkolle. Ennen status oli normaali oja, mutta muutin valtaojaksi.
Yhdellä lohkolla varmaan 10v sitten niskaoja jostain syystä muuttui laskuojaksi ja on sitä toki reunallakin. Muuten ei kait muutoksia eikä mitään järkeäkään. Siinä ainoassa tarkastuksessa joka mulle on osunut yksi "valtaoja" luvattiin muuttaa tavalliseksi. No eipä ole muutosta ikinä missään näkynyt. Metrisiä pientareita olen kyllä yrittänyt jättää, jos oja maalaisjärjellä tuntuu valtaojalta. Suojavyöhykkeitä ei ole.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Valtaojat
Kyllä se taitaa olla niin, että VIPU-materiaali on aina sen hetkinen raamattu, mitä pitää tulkita. Ei sitä oikein voi muuten mistään tietää, mikä on vesistöä ja mikä ei. Jos ojaa ei ole merkitty valtaojaksi tarkastuksen jälkeen, niin ei se sitä silloin ole.

Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19871
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Valtaojat
Tässä ei maataloushalllinto ole syyllinen. Semmoiset kierrätysmateriaaleihin pukeutuneet nuorehkot luonnonsuojelijat taannoin muutama vuosi sitten olivat ihan kuulutuksilla muuttamassa 1930-luvulla tuota käsin kaivettua viemäriojaa "vesistöksi" tai "puroksi" . Silloin olivat Turun Vesipiirin nimellä, nyt varmaan jokin ELY-keskuksen ympäristönsuojeluosasto. Näissä "puroissa" ja "vesistöissä"  pitäisi olla kuitenkin vettä ja vesistöalaa enemmän kuin vain syyssateiden tai kevättulvien aikaan kulkevassa vesinorossa, otin yhteyttä saman ojan varrella viljeleviin kollegoihin ja laitettiin muistutusta siihen kuulutukseen ihan kuvien kanssa eri aikoina vuotta, että eipä ole kuivaa uraa kummempi. Kaloja, sammakoita, piisameita, mitään muutakaan ei ole näkynyt puoleen vuosisataan. Perattu kaivinkoneella useasti, pusikoituu ja reunat tursuavat kiinni. Toistaiseksi viivat ovat pysyneet keltaisena.

Eli ne vipun vesistöt ja muut ojat lienevät eri viraston sinne laittamia.

Kyllä ne uudet keltaiset "yllätysviivat" hiukan nostavat pulssia, kun juurikin mielestään onnistui hyvin kynnössä, aivan reunaan asti, ja sitten yhtäkkiä pitääkin olla valtaojapiennar ! Kävin perheen kanssa täyttämässä sen kyntövaon, ja kylvettiin  ennen viime sadetta käsin paksulti pikanurmensiementä metrin mittakeppiä käyttäen, haravoitiin multa ja tallattiin traktorin paripyörillä. Oli siinäkin hommaa, 300 m.

Muistiinpanoihin laitettiin ojanperkaus + kylvö.

Siinä oli sekin, että ojanperkaaja muutama vuosi sitten oli satunnaisesti käyttänyt loivempaa  tieluiskaprofiilia kaivuussaan, valtaoja voi näissä tapauksissa tulla 15 metriä leveäksi, niin kuin meille tehtiin 40 v sitten kun maantierumpua uusittiin. Sitä täytettiin 15 vuotta vähän kerrassaan, valtavaksi harjuksi kasattujen ojamaiden tasoitukseenkin meni traktorilla kolme vuotta ja kolmen vuoden kesanto, aina kultivoitiin kesän mittaan 20 cm kerros joka lanattiin pois, nyt vieläkin voisi valtaojan keskeltä peratut maat silittää siihen hyllylle, saisi äkkiä puoli hehtaaria maata 800 m matkalle.

Näyttää notkelmassa olevalta koiranputkipellolta se.

-SS-