Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti  (Luettu 17025 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti
laskujen kokoa pienemmäksi, niin 40 vuotiaan viljelijän se kannattaa tehdä Myelistä. Eläkeikä on kolmenkymmenen vuoden päästä ja sukupolvenvaihdosta ei kannata suunnitella aikaisemmin, kun se mahdollisuus on poistettu. Ja maatalouden kannattavuus näkymät niin huonot ettei investointeja pysty/kannata tehdä. Just tuossa laskeskelin, että mun toinen kuivuri on 70 vuotias kun itse olen pääsemässä eläkkeelle. :) Sellaisenko jättäisin jatkajalle.


Ongelmaa on katsottava rohkeasti sellaisenaan: Seuraavalla tukikaudelle valveutuneemmat viljelijäpiirit selvästi näkivät suoraviivaisen pelastautumismahdollisuuden: Luomu, nimenomaan puutarha- tai eläinluomu. Jos omaa peltoa on paljon, se tärkein, eli lainojen maksu jatkuu, samalla tai paremmalla kannattavuudella kuin nykyisellä tukikaudella. Luomuala on nousussa 400000 hehtaariin vuoden 2020 jälkeen.

Mutta yksittäisen viljelijän tukirahoituksen osalta luomujuna meni jo, todennäköisesti toiset 400000 ha metsitetään, loput miljoona hehtaaria jäävät syömään seiniä tai sitten jäävät agrobusiness-kasvajat yrittävät kasvaa 2000 ha:n suuruisiksi entistä isommilla rumpupuimureilla ja telajontikoilla. Horisontti kuitenkin siirtyy edellä, rakennemuutosviljelijät ovat vähintään jo yli 10000 ha:n kokoisia muissa maanviljelysvaltioissa.

Selvästi näkyy, että pienenevän tukipotin kanavointi suppilomaisesti noille tulevalle hallitusohjelman 20% eli 400000 hehtaarille on jäänyt aika monilta huomaamatta ?

Hehtaarit vähenee, pidot pysyvät edes entisellään. Mielenkiintoinen on tämä jo yli vuosi sitten pohdittu EU:n tukipotin vähenemisen ennakointi:


https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.211432

-SS-

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vs: Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti
laskujen kokoa pienemmäksi, niin 40 vuotiaan viljelijän se kannattaa tehdä Myelistä. Eläkeikä on kolmenkymmenen vuoden päästä ja sukupolvenvaihdosta ei kannata suunnitella aikaisemmin, kun se mahdollisuus on poistettu. Ja maatalouden kannattavuus näkymät niin huonot ettei investointeja pysty/kannata tehdä. Just tuossa laskeskelin, että mun toinen kuivuri on 70 vuotias kun itse olen pääsemässä eläkkeelle. :) Sellaisenko jättäisin jatkajalle.


Ongelmaa on katsottava rohkeasti sellaisenaan: Seuraavalla tukikaudelle valveutuneemmat viljelijäpiirit selvästi näkivät suoraviivaisen pelastautumismahdollisuuden: Luomu, nimenomaan puutarha- tai eläinluomu. Jos omaa peltoa on paljon, se tärkein, eli lainojen maksu jatkuu, samalla tai paremmalla kannattavuudella kuin nykyisellä tukikaudella. Luomuala on nousussa 400000 hehtaariin vuoden 2020 jälkeen.

Mutta yksittäisen viljelijän tukirahoituksen osalta luomujuna meni jo, todennäköisesti toiset 400000 ha metsitetään, loput miljoona hehtaaria jäävät syömään seiniä tai sitten jäävät agrobusiness-kasvajat yrittävät kasvaa 2000 ha:n suuruisiksi entistä isommilla rumpupuimureilla ja telajontikoilla. Horisontti kuitenkin siirtyy edellä, rakennemuutosviljelijät ovat vähintään jo yli 10000 ha:n kokoisia muissa maanviljelysvaltioissa.

Selvästi näkyy, että pienenevän tukipotin kanavointi suppilomaisesti noille tulevalle hallitusohjelman 20% eli 400000 hehtaarille on jäänyt aika monilta huomaamatta ?

Hehtaarit vähenee, pidot pysyvät edes entisellään. Mielenkiintoinen on tämä jo yli vuosi sitten pohdittu EU:n tukipotin vähenemisen ennakointi:


https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.211432

-SS-
Tuon artikkelin täytyis jokainen 50 000 viljelijää leikata jääkaapin oveensa ja pohtia kuinka isoja miinuksia siinä on joka kerta kun kaapille on asiaa. Tietysti mitä harvemmin kaapille on asiaa niin sitä vähemmän sitä tulee mietittyä. Isossa kuvassa näen nämä miinukset pelkästään ilmastonmuutosta pysäyttävänä tekijänä. Jos liikevaihdossa on pitkä miinus niin polttoaineen osto halut vähenevät, lannoitteisiin eikä kasvinsuojeluaineisiin ole varaa. Kuivureita ja muitakaan koneita ei korjata eikä huolleta. Siirrytään lähemmäksi 50-lukua jolloin kasvinviljelijöillä tulot olivat pienet ja mentiin pitkälti kädestä suuhun.
Kolikolla on myös se toinen puoli kun ilmastonmuutoksen pysäyttäminen mistä juuri kirjoitin ja se on Huoltovarmuus , Noilla pitkillä miinuksilla se tullaan varmasti menettämään seuraavan 15 vuoden aikana. Tänä keväänä saa taas seurata kuivuuden tuomia ongelmia kasvien kasvussa niinkuin viime vuonnakin. Lisäksi teollisuus pihistelee viljan hintojansa. Itse olen kahden vaiheilla..kylvänkö perinteiset 30 ruista vai enkö? huhut avaushinnasta laittavat miettimään sen järkevyyttä. Ja nythän se päätös täytyisi tehdä. Piitkää kuivaa kesää odotellen..on niissä hyvätkin puolensa :)

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti
Eikö se lehdessä jo lukenut et ruista on laarit täynnä, hinta sellanen että edes meiti, tuokoon ulkoa

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti
>Tuon artikkelin täytyis jokainen 50 000 viljelijää leikata jääkaapin oveensa ja pohtia kuinka isoja miinuksia siinä on joka kerta kun kaapille on asiaa.

Itse olen sitä mieltä,että kaikille lukeista ja PTTeistä lopputili käteen välittömästi.Haitallisia joutomiesten leposide-hommia tulvillaan.

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: Varaudu jo nyt, korvaukset laskevat rajusti
C-alueella on varauduttu raivaamalla hullun kiilto silmissä. Joku on vissiin sanonut, että tukioikeudet poistuu. Sieltä tulee  mukavasti lisä alaa jakamaan tukipottia 😂
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"