Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Perseeleen meni Pernerin touhut.  (Luettu 1862 kertaa)

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Perseeleen meni Pernerin touhut.
Taksiliitto tiedottaa, että liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi.

– Nyt lain valmistellut ministeriö liikenneministerin johdolla yrittää kääntää lain ongelmat taksialan aiheuttamiksi, vaikka syylliset ovat ministeriössä, liitto ärähtää.

Taksiliitto toteaa varoittaneensa useaan otteeseen lain valmisteluvaiheessa kaikista niistä ongelmista, joita nyt on havaittu.

”1.7.2018 voimaan tulleen lain myötä palvelun saatavuudessa on ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa, kuten Ikaalisissa. Hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi. Työvoiman osaamisessa on selkeitä puutteita sekä kielitaidon että paikallistuntemuksen osalta. Kalliiksi käy monin tavoin, sillä myös alan tuomat verotuotot ovat tilastojen mukaan laskusuuntaiset, liitto tiedottaa.”

Taksiliiton mukaan taksialaa ei haluttu kuunnella.

”Laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille. Ja kun ei ollut kiinnostusta tutustua toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin, oli ongelmia väistämättä edessä. Nyt kaikki tehdyt virheet yritetään työntää taksialan ratkottavaksi”, liitto jatkaa.

– Ministerin ja ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta taksialan kanssa yhteistyössä. Kilpailuvirasto, Traficom ja LVM selvittelevät ja selittelevät, mutta näin eivät asiat etene, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson toteaa.

”Nyt on turha itkeä.”

Taksiliitto huomauttaa, että Tilastokeskuksen tilastojen mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan arvonlisäverollinen toiminta on vähentynyt, verotuotot ovat siis laskeneet. Arvonlisäverovelvollisia yrityksiä on kesäkuusta vuoden loppuun tullut lisää vain satoja, vaikka uusia taksiliikennelupia on samaan aikaan myönnetty tuhansia.

– On aiheellista kysyä, missä nämä toimijat ovat? Andersson ihmettelee.

Taksiliitto päättelee, että todennäköisesti suurin osa luvista on pöytälaatikoissa ilman todellista toimintaa. On myös todennäköistä, että toiminnan aloittaneistakin merkittävä osa on jäänyt arvonlisäverotuksen ulkopuolelle syystä tai toisesta.

Aiemmin yhteiskunnan ja taksialan välillä oli sopimus. Lupien määrä oli rajoitettu ja vastineeksi taksiyrittäjät sitoutuivat hoitamaan kaikissa kunnissa ajo- ja päivystysvelvoitteen sekä hoitamaan kuljetukset yhteiskunnan sääntelemällä enimmäishinnalla.

”Tästä sääntelystä ministeri halusi eroon ja samalla loppuivat taksiyrittäjien velvoitteet. Nyt jokainen yrittäjä vastaa vain omasta toiminnastaan”, liitto tiedottaa.

– Nyt on turha itkeä sellaisen perään, mitä yrittäjiltä ei enää vaadita, muistuttaa Andersson.

”Suomalainen taksi palvelee nykylain puitteissa niin tehokkaasti ja taloudellisti kuin mahdollista. Viranomaisilta vaaditaan nyt vastuunkantoa ja peiliin katsomista. Eivät taksiyrittäjät halua katsoa vierestä, kun oma elämäntyö ja pienyrittäjän elinkeino vedetään huonolla politiikalla surkealle tolalle”, liitto tiedottaa.

– Taksialan syyllistämisen on loputtava! Andersson vaatii.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21952
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Ei toi ainakaan kepun vika ole.
Eihän
Eihän kepulla ole edes vastuuta ja pääministerikin juoksi karkuun.

Mutta kenestä syyllinen?

Rakkine

  • Vieras
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Taksiliitto tiedottaa, että liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi.

– Nyt lain valmistellut ministeriö liikenneministerin johdolla yrittää kääntää lain ongelmat taksialan aiheuttamiksi, vaikka syylliset ovat ministeriössä, liitto ärähtää.

Taksiliitto toteaa varoittaneensa useaan otteeseen lain valmisteluvaiheessa kaikista niistä ongelmista, joita nyt on havaittu.

”1.7.2018 voimaan tulleen lain myötä palvelun saatavuudessa on ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa, kuten Ikaalisissa. Hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi. Työvoiman osaamisessa on selkeitä puutteita sekä kielitaidon että paikallistuntemuksen osalta. Kalliiksi käy monin tavoin, sillä myös alan tuomat verotuotot ovat tilastojen mukaan laskusuuntaiset, liitto tiedottaa.”

Taksiliiton mukaan taksialaa ei haluttu kuunnella.

”Laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille. Ja kun ei ollut kiinnostusta tutustua toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin, oli ongelmia väistämättä edessä. Nyt kaikki tehdyt virheet yritetään työntää taksialan ratkottavaksi”, liitto jatkaa.

– Ministerin ja ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta taksialan kanssa yhteistyössä. Kilpailuvirasto, Traficom ja LVM selvittelevät ja selittelevät, mutta näin eivät asiat etene, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson toteaa.

”Nyt on turha itkeä.”

Taksiliitto huomauttaa, että Tilastokeskuksen tilastojen mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan arvonlisäverollinen toiminta on vähentynyt, verotuotot ovat siis laskeneet. Arvonlisäverovelvollisia yrityksiä on kesäkuusta vuoden loppuun tullut lisää vain satoja, vaikka uusia taksiliikennelupia on samaan aikaan myönnetty tuhansia.

– On aiheellista kysyä, missä nämä toimijat ovat? Andersson ihmettelee.

Taksiliitto päättelee, että todennäköisesti suurin osa luvista on pöytälaatikoissa ilman todellista toimintaa. On myös todennäköistä, että toiminnan aloittaneistakin merkittävä osa on jäänyt arvonlisäverotuksen ulkopuolelle syystä tai toisesta.

Aiemmin yhteiskunnan ja taksialan välillä oli sopimus. Lupien määrä oli rajoitettu ja vastineeksi taksiyrittäjät sitoutuivat hoitamaan kaikissa kunnissa ajo- ja päivystysvelvoitteen sekä hoitamaan kuljetukset yhteiskunnan sääntelemällä enimmäishinnalla.

”Tästä sääntelystä ministeri halusi eroon ja samalla loppuivat taksiyrittäjien velvoitteet. Nyt jokainen yrittäjä vastaa vain omasta toiminnastaan”, liitto tiedottaa.

– Nyt on turha itkeä sellaisen perään, mitä yrittäjiltä ei enää vaadita, muistuttaa Andersson.

”Suomalainen taksi palvelee nykylain puitteissa niin tehokkaasti ja taloudellisti kuin mahdollista. Viranomaisilta vaaditaan nyt vastuunkantoa ja peiliin katsomista. Eivät taksiyrittäjät halua katsoa vierestä, kun oma elämäntyö ja pienyrittäjän elinkeino vedetään huonolla politiikalla surkealle tolalle”, liitto tiedottaa.

– Taksialan syyllistämisen on loputtava! Andersson vaatii.

Taksimiehet itkee, kun monopolin murtaminen vapautti kilpailua ja tulot laski. Vielä pitäis murtaa apteekkien monopoli. Miks muuten  alkon monopolin murtamista vaativat haluaisivat säilyttää taksi- ja apteekkimonopolit?

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Harmittaahan se kun hillotolppa häipyy? Minkähän takia sepee tai eemeliä ja muitakaan netin huippuosaajia ei pyydetty ruotsalaispankin hallitukseen? Vai kieltäytyivätkö, että piti Berneriin tyytyä?
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Harmittaahan se kun hillotolppa häipyy? Minkähän takia sepee tai eemeliä ja muitakaan netin huippuosaajia ei pyydetty ruotsalaispankin hallitukseen? Vai kieltäytyivätkö, että piti Berneriin tyytyä?

Varmaan Perneri on hyä opastamaan kuinka rahat pestään.

Tonniperä

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1168
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Miks muuten  alkon monopolin murtamista vaativat haluaisivat säilyttää taksi- ja apteekkimonopolit?
Tämän ketjun aloittajan pitää varoa ettei tule nivustyrää, ajelee nääs niin leviässä asennossa kaksilla rattailla.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
Ei toi ainakaan kepun vika ole.
Eihän
Eihän kepulla ole edes vastuuta ja pääministerikin juoksi karkuun.

Mutta kenestä syyllinen?

  Kokoomushan se syyllinen on kun asetti bulvaaninsa mustaamaan kepun mainetta,,

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
ja eikös nuo taksit ole ollu aikasemmin hiton kalliita käyttää?   nyt on kait jo halvempaa moinen ja saabi jopa kyytiä..     ite en moisia käytä...

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
ja eikös nuo taksit ole ollu aikasemmin hiton kalliita käyttää?   nyt on kait jo halvempaa moinen ja saabi jopa kyytiä..     ite en moisia käytä...
Veijokin möi firmansa. Eihän teillä ole enää taxia.

jeep

  • Vieras
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.

SEB, ja kaikki Suomen hyväksi.

" Laki on kaikille sama, vain tuomiot vaihtelevat."

Eikö vain, S.O.S

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Perseeleen meni Pernerin touhut.
ei oo veijolla enää ku eläke...   mut hyin näkyy taksit suhaavan tuossa tiellä, joskus pihaanki "eksyy".      vanha koulukaveri kävi kohveella..