Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kesantomurskaimet  (Luettu 6855 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Kesantomurskaimet
Eli ei kelamurskaimet vaan nämä "ruohonleikkuri" tyyppiset vehkeet.
Eli miten ne menee jos on semmosta kunnon rakvaattorin renkaan korkusta apila/paskaruoho mallua?
Vai meneekö lainkaan?
Tarvis jotain keksii kelakoneen kaveriks ajonopeutta ja työleveyttä lisää.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Kesantomurskaimet
Meinaakko esim. spearheadin 6 metristä konetta? No yksi isäntä ajatti urakkamiehellä kesantoja tuomoisella ja seuraavia huomioita tuli tehtyä:
-Kone on takana hinattava joten traktori talloo heinää ja heinät nousevat renkaan urien kohdilta rumasti parin päivän päästä
-Jos kunnon heinää vaatii 2 ajokertaa, ensin savusi levykytkin ja uuden kytkimen jälkeen traktori kyykkäsi etehen
-pientareet jos haluaa siistiä pitää tehä eri koneella

Semmonen etu/takakone yhistelmä eli piennarmurskain taakse ja etunostolaitteisiin normaali kelakone on ollu haaveena, menis 5,5 metriä kerralla ja traktori ei tallo heinää ja pientareet tulis ajettua samalla. No ehkä joskus ;D

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1541
Vs: Kesantomurskaimet
Niittokone. Minulla on 3 m leveä. Nopea ja kevyt kaataa heinää. Tasaisella pellolla pidän ajonopeutta n. 20 km/h.

Tuttu ajaa 6m McConnellilla ja isolla traktorilla. Hänen mukaansa kunnon apilassa vauhti voi jäädä muutamaan kilometriin tunnissa kun se ottaa paljon voimaa. Minulla Valmet 6300 kulkee edelleen kahtakymppiä samanlaisessa kasvustossa.
Don Essex

Mietin vaan, että...

  • Vieras
Vs: Kesantomurskaimet
Minkäsmerkkisellä lautasniittokoneella Don Essex ajelee?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kesantomurskaimet
Mielenkiintoinen aihe ja itse olen hieman pohdiskellut samaa. Joitain ajatuksia on herännyt, kun olen hommaa miettinyt ja käynyt eri koneiden työjälkiin tutustumassa.

Meinaakko esim. spearheadin 6 metristä konetta? No yksi isäntä ajatti urakkamiehellä kesantoja tuomoisella ja seuraavia huomioita tuli tehtyä:
-Kone on takana hinattava joten traktori talloo heinää ja heinät nousevat renkaan urien kohdilta rumasti parin päivän päästä
-Jos kunnon heinää vaatii 2 ajokertaa, ensin savusi levykytkin ja uuden kytkimen jälkeen traktori kyykkäsi etehen
-pientareet jos haluaa siistiä pitää tehä eri koneella

Semmonen etu/takakone yhistelmä eli piennarmurskain taakse ja etunostolaitteisiin normaali kelakone on ollu haaveena, menis 5,5 metriä kerralla ja traktori ei tallo heinää ja pientareet tulis ajettua samalla. No ehkä joskus ;D
Juuri näin. Jos oikeasti on kasvustoa niin pyörät tallaa eikä se kasvusto sieltä nouse terille, vaikka myyntimiehet näin selittävät. Muuten tuollainen hinattava on tietysti kiva. Nopea kytkeä traktoriin, ei vaadi välttämättä sitä etunostolaitetta ja voimanottoa. Mutta kahteen ajokertaan saa siis varautua. Kannattaa möys miettiä mitä tapahtuu jos kasvusto on puolimetristä ja tuo "ruohonleikkuri" kulkee 10cm korkeudessa se kone itsessään jo lakaisee sitä kasvustoa ja kaikki ei taatusti nouse terille. Niittokoneella huomasin saman ongelman. Nostin sitten vastoin turvallisuusohjeita pressut ylös niin johan alko menemään poikki.

Niittokone. Minulla on 3 m leveä. Nopea ja kevyt kaataa heinää. Tasaisella pellolla pidän ajonopeutta n. 20 km/h.

Tuttu ajaa 6m McConnellilla ja isolla traktorilla. Hänen mukaansa kunnon apilassa vauhti voi jäädä muutamaan kilometriin tunnissa kun se ottaa paljon voimaa. Minulla Valmet 6300 kulkee edelleen kahtakymppiä samanlaisessa kasvustossa.
Mä nyt esitän kyllä hieman eriävän mielipiteen. Mulla oli tuollaista puolimetristä apilaa ja ei se nyt ihan nikottelematta enää mennyt läpi niittokoneestakaan. Jos kaikki haluaa todella poikki niin kierroksia saa koneessakin olla jo jonkin verran, ettei sekään nyt enää ihan pyhällä hengellä liiku. Toki ei edelleenkään ota voimaa samalla tavalla, kuin joku kelamurska. Mutta se on niin paljon kiinni kasvustosta ja miksei voihan se olla niittokoneen merkistäkin kiinni, mulla samasz perhosena ja traktorissa parisataa heppaa. Kierroksia pidin koneessa siinä 1700 paikkeilla niin homma pelaa. Vauhtia vähän tilanteen mukaan, mutta kyllä ongelmia alkoi sen 15 km/h jälkeen tulemaan. Tyydyin sitten tuohon nopeuteen.

Mutta sitten siihen mitä koneen jälkeen on pellossa. Niittokoneen jälkeen siellä on karho, leveämpi tai kapeampi. Jos on puolimetristä apilaa niin karho haittaa kyllä jälleen kasvua vaikka hiljakseen painuukin ja haurastuu. Jos kasvusto on ollut heikompi, niin niittokone toimii vallan mainiosti tai, jos niittoja joudutaan tekemään jostakin syystä tiheämmin, kuten esim. luomussa voi olla rikkojen vuoksi tarpeen. Tästä syystä olen itse alkanut hieman kallistumaan kuitenkin kelamurskaimeen vaikkei tosta porukka cabesta oikein hyvät fibat ole koskaan tulleetkaan. Nyt kuulisin mielellään mielipiteitä eri merkeistä. Caben tiedän ja ei se nyt niin loistava ollut vaikka sitä silloin aikoinaan kehuttiin. Toki pientareitten ajo ei ole kevyttä hommaa. Etu ja takakone hakusessa ei ehkä perhosta kun voi tehot loppua koneesta kesken ja hinnat aika poskettomia, mutta tuollainen puoliperhonen mahdollisimman leveänä.

Viimeksi muokattu: 16.08.19 - klo:13:10 kirjoittanut ja101

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Rakkine

  • Vieras
Vs: Kesantomurskaimet
Mielenkiintoinen aihe ja itse olen hieman pohdiskellut samaa. Joitain ajatuksia on herännyt kun olen hommaa miettinyt ja käynyt eri koneiden työjälkiin tutustumassa.

Meinaakko esim. spearheadin 6 metristä konetta? No yksi isäntä ajatti urakkamiehellä kesantoja tuomoisella ja seuraavia huomioita tuli tehtyä:
-Kone on takana hinattava joten traktori talloo heinää ja heinät nousevat renkaan urien kohdilta rumasti parin päivän päästä
-Jos kunnon heinää vaatii 2 ajokertaa, ensin savusi levykytkin ja uuden kytkimen jälkeen traktori kyykkäsi etehen
-pientareet jos haluaa siistiä pitää tehä eri koneella

Semmonen etu/takakone yhistelmä eli piennarmurskain taakse ja etunostolaitteisiin normaali kelakone on ollu haaveena, menis 5,5 metriä kerralla ja traktori ei tallo heinää ja pientareet tulis ajettua samalla. No ehkä joskus ;D
Juuri näin. Jos oikeasti on kasvustoa niin pyörät tallaa eikä se kasvusto sieltä nouse terille, vaikka myyntimiehet näin selittävät. Muuten tuollainen hinattava on tietysti kiva. Nopea kytkeä traktoriin, ei vaadi välttämättä sitä etunostolaitetta ja voimanottoa. Mutta kahteen ajokertaan saa siis varautua. Kannattaa möys miettiä mitä tapahtuu jos kasvusto on puolimetristä ja tuo "ruohonleikkuri" kulkee 10cm korkeudessa se kone itsessään jo lakaisee sitä kasvustoa ja kaikki ei taatusti nouse terille. Niittokoneella huomasin saman ongelman. Nosti sitten "lain" vastaisesti pressut ylös niin johan alko menemään poikki.

Niittokone. Minulla on 3 m leveä. Nopea ja kevyt kaataa heinää. Tasaisella pellolla pidän ajonopeutta n. 20 km/h.

Tuttu ajaa 6m McConnellilla ja isolla traktorilla. Hänen mukaansa kunnon apilassa vauhti voi jäädä muutamaan kilometriin tunnissa kun se ottaa paljon voimaa. Minulla Valmet 6300 kulkee edelleen kahtakymppiä samanlaisessa kasvustossa.
Mä nyt esitän kyllä hieman eriävän mielipiteen. Mulla oli tuollaista puolimetristä apilaa ja ei se nyt ihan nikottelematta enää mennyt läpi niittokoneestakaan. Jos kaikki haluaa todella poikki niin kierroksia saa koneessakin olla jo jonkin verran ettei sekään nyt enää ihan pyhällä hengellä liiku. Toki ei edelleenkään ota voimaa samalla tavalla, kuin joku kelamurska. Mutta se on niin paljon kiinni kasvustosta ja miksei voihan se olla niittokoneen merkistäkin kiinni, mulla samasz perhosena ja traktorissa parisataa heppaa. Kierroksia pidin koneessa siinä 1700 paikkeilla niin homma pelaa. Vauhtia vähän tilanteen mukaan mutta kyllä ongelmia alkoi sen 15 km/h jälkeen tulemaan. Tyydyin sitten tuohon nopeuteen.

Mutta sitten siihen mitä koneen jälkeen on pellossa. Niittokoneen jälkeen siellä on karho leveämpi tai kapeampi. Jos on puolimetristä apilaa niin karho haittaa kyllä jälleen kasvua vaikka hiljakseen painuukin ja haurastuu. Jos kasvusto on ollut heikompi niin niittokone toimii vallan mainiosti tai jos niittoja joudutaan tekemään jostakin syystä tiheämmin, kuten esim. luomussa voi olla rikkojen vuoksi tarpeen. Tästä syystä olen itse alkanut hieman kallistumaan kuitenkin kelamurskaimeen vaikkei tosta porukka cabesta oikein hyvät fibat ole koskaan tulleetkaan. Nyt kuulisin mielellään mielipiteitä eri merkeistä. Caben tiedän ja ei se nyt niin loistava ollut vaikka sitä silloin aikoinaan kehuttiin. Toki pientareitten ajo ei ole kevyttä hommaa. Etu ja takakone hakusessa ei ehkä perhosta kun voi tehot loppua koneesta kesken ja hinnat aika poskettomia, mutta tuollainen puoliperhonen mahdollisimman leveänä.

Huoh...onneks täällä tehoviljelypuolella ei tuollaisia tarvi  pohtia, pari traktoria, joista toinen max 110 hv, suorakylvökone, ruisku, puimuri, jonkunlainen kevytmuokkain, ne riittävät, kärryjä 2 parempaa, 2 vanhaa pienempää, lisäksi "kyntökaudelta" peräisin oleva 3-siipinen sarka-aura, jos joskus tarvii korjailla jotain kyntämällä. Luomussa ei tietenkään ruiskua tarvi, mut sit vastaavasti joku hintava murskain/niittokone, mut ilmeisesti pelkällä niittokoneella ei pärjää luomuilussa.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1561
Vs: Kesantomurskaimet
Jos sillä  pellolla meinaa samana vuonna jotain muokkaustoimenpiteitä tehdä vln:n jälkeen  niin  jonkin tyyppinen murskain on ehdoton kone..

Mulla on JD6620:n (125-130hv) edessä 3 m kelamurskain ja takana 2m piennarmurskain, Bertejä molemmat.. työleveydeksi jää kuitenkin reilu 4m kun päällekkäin menee koneet.. leveempää piennarmurskainta tekisi mieli mutta sitten sitä ei voisi käyttää tarvittaessa noissa pienemmissä traktoreissa.

Tänä kesänä käyttänyt 3m etumurskainta pikku-Jonnun (80hv) takana kun 6620 on toisaalla töissä... Jotain 5-6km/h menee polvenkorkuisessa apilikossa.. renkaanjäljet  jää kylläkin näkyviin pitempänä sänkenä... Tietysti jos viitsisi jyrätä kasvuston ensin ja murskalla ajaa "vastakarvaan" niin tulisi puhdas jälki.. :P 

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Kesantomurskaimet
Nyt kuulisin mielellään mielipiteitä eri merkeistä. Caben tiedän ja ei se nyt niin loistava ollut vaikka sitä silloin aikoinaan kehuttiin.

Samaa p*skaa äärestä viereen merkistä riippumatta. Täälläkin päin on useampi tuollaiseen koneeseen höynähtänyt, merkistä riippumatta kukaan ei tykkää. On Cabea Maschiota Orsia ym.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Kesantomurskaimet
Meillä alppitraktori n.65hv. Etu on 2,1m levee ja takana 1,3 levee ollaan ihmetellyt miten se jaksaa, jaksaa se vaan. On niin eri miten noi murskaimet ja kammiot tehty. Terät suht pieniä y jotka u hengselissä. Emme aja pusikko sillä vaan niittyjä. Jotkut entisii multapeltoja jossa ihan kaikee ja lako apilaa, menee sekin.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kesantomurskaimet

Huoh...onneks täällä tehoviljelypuolella ei tuollaisia tarvi  pohtia, pari traktoria, joista toinen max 110 hv, suorakylvökone, ruisku, puimuri, jonkunlainen kevytmuokkain, ne riittävät, kärryjä 2 parempaa, 2 vanhaa pienempää, lisäksi "kyntökaudelta" peräisin oleva 3-siipinen sarka-aura, jos joskus tarvii korjailla jotain kyntämällä. Luomussa ei tietenkään ruiskua tarvi, mut sit vastaavasti joku hintava murskain/niittokone, mut ilmeisesti pelkällä niittokoneella ei pärjää luomuilussa.

Joo suorakylvö oli helppoa. Kylvökone ja ruisku kun oli kunnossa niin hommat rokkas ja puimuri tietysti. Tätä voi sitten halutessaan täydentää keskipakolevittimella, jos haluaa tehdä jaettulannoitusta tai viljelee syysviljoja. Kärryjä ja traktoreita sitten tarpeen mukaan kahdella kappaleella molempia varmaan pärjää niinkuin sanoit.

Oikeasti ei itselläkään nyt noin vähän sitä kalustoa ollut ennen luomuilua. Elukat ja niistä tuleva liete vaativat omat systeeminsä. Pitää olla sekoittajaa ja vaunua jne. Muokkaimiakin oli s-piikkiäes ja kultivaattori. Vanhat auratkin tuli ostettua. Traktoreitakin oli useampi. Vähemmälläkin määrällä olisi pärjännyt, mutta eipä noiden ylläpito nyt niin kallista ole, eikä noista vanhoista mitään rahaakaan saa.

Tiedossa kyllä oli, että luomussa voi joutua koneita hankkimaan, mutta yritän kyllä pärjätä mahdollisimman vähillä koneilla.

Jos sillä  pellolla meinaa samana vuonna jotain muokkaustoimenpiteitä tehdä vln:n jälkeen  niin  jonkin tyyppinen murskain on ehdoton kone..
Kyl me ainakin muokattiin niittokoneen jäljiltä nyt kesällä. Pari viikko aiemmin oli niitetty, kun lähdettiin kultivaattorin kanssa töihin. Ei ollut tuota puolen metrin apilaa, mutta kyllä tuossakin tavaraa oli. Murskain kyllä helpottaisi, mutta ei se aivan välttämätön ole. Ja tietysti vaikuttaa se muokkainkin tohon.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Kesantomurskaimet
Millanen kelamurskain nykyisin käytössä,
Ittellä kvernen fx 320 Y-terillä ja imuterillä (y terien välissä)
Ei nyt ihan pahasti jää renkaiden kohdalle tallaantunutta kasvustoa.
Työsaavutus päivässä 20- 30 ha  riippuen kasvustoista, lohkokoosta ja
Kunnosta. ( pikkutirvoissa menee yllättävästi aikaa)
Tehoo kyllä vie sen parisataa heppaa sankassa kasvustossa.

Hanttapuli miäs

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 97
Vs: Kesantomurskaimet
Pitäisi päivittää tuota vanhaa kapeaa lieriöniittokonetta (1.7m) siihen suuntaan että sais pienellä traktorilla (60-85 hv) niitettyä poikki. Kone saisi olla pikkasen leveämpi (2.5-3 m) ja ei saisi karhottaa. Murskausta ei tarvita. Plussaa olisi että leikkuukorkeutta voisi säätää. Kasvusto voi olla vankkaa. Allekirjoittaneella ei ole kokemusta lautaskoneista, niin olisin sellaista kysellyt että karhottaako lautaset? Hinattavien lautaskoneiden hinnat on vaan vähän korkeita joten voi olla että nostolaitekoneessa pitäisi pysyä. Tai onko sorminiittokone hankala saada leikkaamaan? Vai millainen masiina kannattaisi hankkia?

 

Viimeksi muokattu: 26.08.19 - klo:21:25 kirjoittanut Hanttapuli miäs

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Kesantomurskaimet
Sorminiittokonetta ei pidä ajatellakaan.

Lautaskone ei karhota. Mutta riittääkö pikkutraktorissa paino leveään niittokoneeseen? Lautaskone sitten ratasvedolla, hihnakoneen kanssa sankassa kasvustossa nousee savu hihnasta ja korvista.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kesantomurskaimet
Mä olen ajellut vajaan 3 m leveällä 7-lautasen italiaanolla, Gribaldi & Salvia. Ei ollut silloin kovin kallis kone, nykyistä hintaa en tiedä. Lahdesta löytyy jälleenmyyjä.
Ihmeen hyvin toiminut, ehken noin 1000 ha ajettu.  Koneesta johtuvat korjauskulut ovat rajoittuneet ehkä 200 euroon terät mukaan lukien.
Niitetty ruokohelpiä kuivana kevällä ja tuoreena kesällä, esikuivattua, kuivaheinää, LHP:tä ja suojavyöhykkeitä, luomuja ja vähän tienreunojakin.
Matalakasvuiselle tuuhealle tuorerehupellolle ei paras mahdollinen, selitys seuraavassa kappaleessa...

Aivan kevyeen vetäjään ei tuon(kaan) levyinen käyne, painaa kuitenkin >500 kg ja roikkuu sivulla.
Nostolaitteet eivät siis saa olla kaikkein hennoimpia ja pitää sietää kieroon vääntämistä.
Onhan noita kapeampiakin malleja , ja sitten tietysti kalliimpia merkkejä kuten Kuhn jne.

Ainoa G&S:n miinus on koneen tapa 'tukehtua' hienoon ja lyhyeen tiuhaan heinään, varsinkin vähän tylsillä terillä. Kierrosten lisääminen auttaa vähän.
Pahin on joku kiiltävä- ja leveähkölehtinen kaarelle jäävä noin 15 senttiseksi kasvava luonnonheinä joka jää sellaiseen tuhkatiheään sotkuiseen mattoon. Se ei aina katkea vaan jää 'piiskattavaksi' jolloin tehontarve tuplaantuu ja rataspalkille menevästä hihnavälityksestä loppuu pito.
Myös 5 vuotta niittämättä ollut lampaannata jossa on mukana 10 cm vahvuinen kuntta edellisten vuosien vielä lahoamatonta kasvustoa juuressa piti ajaa aika hiljaa.. kuva on mokomasta. Hieman tiheää takkua...

Muuten rankkakin kasvusto menee kyllä läpi aika lailla ongelmitta kunhan ei ole pelkkää lyhyttä ja hienoa 'nuhjua'. Joku sivulakoinen apila tai 1,5 metrinen ruokohelpi sivulaossa saattaa kerätä sinne palkin päässä olevaan  pressun tukitolppaan.

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Kesantomurskaimet
Isännän mietteitä muutamalla videolla perässä vedettävästä "ruohonleikkurista"
http://www.haaralantila.fi