Rajanvetona on, että uuden lajikkeen tulee antaa parempia satotasoja kuin viljelyssä oleva lajike. Jos puhutaan kaurasta, niin Avanti oli ensimmäinen mitä olen kokeillut Belindan rinnalla. Viime kesänä mukaan tuli Niklas. Sekin epäonnistui, tuli 2500kg/ha, kun Belinda antoi 3300kg/ha. Myös jyväkoko Belindassa parempi. Niklaksesta tuli aivan tikkua. Kollega on kokeillut varsin monia hehkutuslajikkeita. Nyt viimeiseltään Avanti ja Matty. Kumpikaan ei täällä erottunut Belindasta erityisesti edukseen. Nyt on sitten tulossa Avenueta, Bennyä ja Luoja tietää mitä muuta. Ajattelin jättää ihan suosiolla väliin. Katsotaan viljelymääristä parin kolmen vuoden päästä, alkaako joku jäädä listoille vai häipyykö unholaan.
Kevätvehnä on tosiaan yksi murheenkryyni. Siihen ei taida ratkaisua olla näköpiirissä. Mistral on ehkä potentiaalisin, puutteistaan huolimatta. Sakolukutilastot saattavat parantua, jahka tavanomaisempia vuosia on taas tuloillaan. Omalta kohdalta kevätvehnä on lähinnä viljelykiertolajike paikkoihin, minne syysvilja ei käy. Vehnistä jos puhutaan, niin Skagen on täysin ylivoimainen satotykki. Olen saanut siitä 6 ja 7,5 tonnin satoja ja jos minä saan moisia suorituksia, niin lajikkeen täytyy oikeasti olla hyvä.