Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe turve  (Luettu 11093 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: turve
kuten kerroin;  sekotan purupaalin ja turvepaalin keskenään.  ja siitä tuloo hyvä kuivike.   turvetta pelkästään en enää ole käyttänny 30 vuoteen..      ja ku lemmut oikeen löysähköllä ni tuo drymax oiva pitään pinnat kunnollisina..

Dr.Who

  • Vieras
Vs: turve
Hieno homma, kun on pätäkkää levitellä.Mulla tuo on kustannuskysymys.Olkea kun kuitenkin on.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: turve
Imeekö pelkkä olki oikeastaan mitään, jos sillä kuivitetaan normi parsi? Toki sitoo paskaa itseensä, mutta siinäpä se. Muistan kyllä itsekkin yrittäneeni säästää kuivikkeissa ja ajelin tarkkuussilppurilla olkea aumaan ja torniin. Kuivittelin hetken parsiakin, mutta noilla menetelmillä olki oli epäkuranttia "paskaa" ja tulehduksia piisas ja muutenkin epäsiistiä hommaa. Sitten kait alkoi turve aikakausi joka toivottavasti ei enää palaa. hiomapölyä ja höylän lastua sisältävä kuivike on mulla käytössä. Hinta 15euroa motti kuormattuna, kukkura kaupanpäälle. On siistiä ,melko imevää, valkaisee , haisee hyvälle, ei homehdu, ei pala, ei jäädy jne .. ainut miinus pölystä, mutta sitäkin saa vähennettyä hieman levitystyylillä . Nappo paikkaansa on aika hyvä tai ainakin parempi kuin kouralla viskoen. Ehkä turve/lastu sekoitus olis parasta, mutta ei riitä tila räpätä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: turve
Imeekö pelkkä olki oikeastaan mitään, jos sillä kuivitetaan normi parsi? Toki sitoo paskaa itseensä, mutta siinäpä se. Muistan kyllä itsekkin yrittäneeni säästää kuivikkeissa ja ajelin tarkkuussilppurilla olkea aumaan ja torniin. Kuivittelin hetken parsiakin, mutta noilla menetelmillä olki oli epäkuranttia "paskaa" ja tulehduksia piisas ja muutenkin epäsiistiä hommaa. Sitten kait alkoi turve aikakausi joka toivottavasti ei enää palaa. hiomapölyä ja höylän lastua sisältävä kuivike on mulla käytössä. Hinta 15euroa motti kuormattuna, kukkura kaupanpäälle. On siistiä ,melko imevää, valkaisee , haisee hyvälle, ei homehdu, ei pala, ei jäädy jne .. ainut miinus pölystä, mutta sitäkin saa vähennettyä hieman levitystyylillä . Nappo paikkaansa on aika hyvä tai ainakin parempi kuin kouralla viskoen. Ehkä turve/lastu sekoitus olis parasta, mutta ei riitä tila räpätä.
Ei se mun mielestä ime eikä pitkänä senkään vertaa. Imupintoja pitäisi olla eli silputtuna. Kestokuivikkeenakin pitkä toimii tosi huonosti, mutta toistaiseksi oon kuivittanu pitkänä. Sattuneesta syystä pahnat on tänä talvena pyöröpaalissa ja silppuri on vaan pikkupaaleille. Kai ne pyöröpaalioljetkin vois sen silppurin läpi talikoida, mut ei oo toistaksi vielä mahtunu silppuritraktori navettalatoon. Toisessa siilossa siis kuivitettavat, toisessa se vähä säilörehua, joka saatiin tehtyä ja jota vielä on jäljellä.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: turve
Viime syksyn rutikuiva ohranpahna ainakin on sellaista silppua, että on vaikea käsitellä. siis kyllä mulla olkea menee, mutta en mää sitä kuivikkeeksi sanois. Paremminkin paskan sideaineeksi kuivapaskaloorissa. Ja nyt kun se on silppua, niin sitomiskykykin normaalia heikompi. 2001 vuodesta lähtien olki on varastoitu normaalisti muovitetuissa pyöröpaaleissa. Säilyy vähintään vuoden hyvänä, jopa puintituoreena paalatut.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: turve
Imeekö pelkkä olki oikeastaan mitään, jos sillä kuivitetaan normi parsi? Toki sitoo paskaa itseensä, mutta siinäpä se. Muistan kyllä itsekkin yrittäneeni säästää kuivikkeissa ja ajelin tarkkuussilppurilla olkea aumaan ja torniin. Kuivittelin hetken parsiakin, mutta noilla menetelmillä olki oli epäkuranttia "paskaa" ja tulehduksia piisas ja muutenkin epäsiistiä hommaa. Sitten kait alkoi turve aikakausi joka toivottavasti ei enää palaa. hiomapölyä ja höylän lastua sisältävä kuivike on mulla käytössä. Hinta 15euroa motti kuormattuna, kukkura kaupanpäälle. On siistiä ,melko imevää, valkaisee , haisee hyvälle, ei homehdu, ei pala, ei jäädy jne .. ainut miinus pölystä, mutta sitäkin saa vähennettyä hieman levitystyylillä . Nappo paikkaansa on aika hyvä tai ainakin parempi kuin kouralla viskoen. Ehkä turve/lastu sekoitus olis parasta, mutta ei riitä tila räpätä.
Ei se mun mielestä ime eikä pitkänä senkään vertaa. Imupintoja pitäisi olla eli silputtuna. Kestokuivikkeenakin pitkä toimii tosi huonosti, mutta toistaiseksi oon kuivittanu pitkänä. Sattuneesta syystä pahnat on tänä talvena pyöröpaalissa ja silppuri on vaan pikkupaaleille. Kai ne pyöröpaalioljetkin vois sen silppurin läpi talikoida, mut ei oo toistaksi vielä mahtunu silppuritraktori navettalatoon. Toisessa siilossa siis kuivitettavat, toisessa se vähä säilörehua, joka saatiin tehtyä ja jota vielä on jäljellä.
Kyllä kestokuivikkeessa toimii pitkäolki paremmin,lehmien alla lyhyt.Viime syksyn oljet on niin pystyyn kuivaneita,imukyky on huono pääsääntöisesti.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: turve
Hieno homma, kun on pätäkkää levitellä.Mulla tuo on kustannuskysymys.Olkea kun kuitenkin on.
Ei se oljenkorjuu ja säilytyskään ihan ilmaista ole kun oikeasti kaikki kulut laskee. Turve on tehokkaampaa kuivittamaan, on hyväksi maan rakenteelle ja vähentää typen karkaamista lannasta.
Olkipohjallekin kun välillä kuivittaa turpeella vähenee oljentarve huomattavasti.
Mystinen kesälaatumies

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: turve
Kyllä kestokuivikkeessa toimii pitkäolki paremmin,lehmien alla lyhyt.Viime syksyn oljet on niin pystyyn kuivaneita,imukyky on huono pääsääntöisesti.
No ilmankos se sitten noin onkin.

Viimeksi muokattu: 23.01.19 - klo:17:00 kirjoittanut maraani

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: turve
heh, ku nuo  luuserit kirjuuttaa;   itellä ei tuo puru/turve ole kustannus mikään...   saabi sen vähennyksiin, ei tartte niiiiin paljo veroi maksaa..    mut tuo turve/puru vaan niin hiton hyää kastetta imeemään, ja ei pölyä...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: turve
HÖH vai että luuseriksi tällä kertaa nimittelet. Sun mielestäkö eisaa olla toista mieltä ja kommentoida asioita, mikä ihmeen palstapoliisi susta on tullut.Ihan vapaasti saat syöttää turvetta kutturoillesi ja laittaa alustaan.Mut älä ala mulle isotteleen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: turve
heh.  taas niiin herkkähipiäinen...    mut kyl miusta on nuitten kantturoiten hyinvointi iha tärkeetä...      ja ku eivä niiiiin paskasii ni kelpaa sit paimioonki..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: turve
heh.  taas niiin herkkähipiäinen...    mut kyl miusta on nuitten kantturoiten hyinvointi iha tärkeetä...      ja ku eivä niiiiin paskasii ni kelpaa sit paimioonki..

Kyllä mulla ainakin on muutama sellainen etujaloista asti partensa likaava. Ne on sitten paskaisia siihen asti kun on ajeltu posliiniksi. Kumma tapa … ensin niin parren etuosaan kuin mahdollista, sitten selkä kyyryyn, jalat leveälle ja häntä kohti kattoa. Paska tippuu melko tarkasti parren puoli väliin ja sitten peruutus ja maata siihen lämpimän päälle :(

Dr.Who

  • Vieras
Vs: turve
heh.  taas niiin herkkähipiäinen...    mut kyl miusta on nuitten kantturoiten hyinvointi iha tärkeetä...      ja ku eivä niiiiin paskasii ni kelpaa sit paimioonki..
Eiköös tuolla paimiossaollut ne kaikkein tupeloimmmat teurastajat, kuinka ne kutturas sinne toiselle puolen suomea lähetät, vai on ko tää paimio joku poikamiesten oma  teurastuslaitos, kun tuos muutaman kaltaisesi tyypin tiedän jotka sinne lähettää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: turve
heh.  taas niiin herkkähipiäinen...    mut kyl miusta on nuitten kantturoiten hyinvointi iha tärkeetä...      ja ku eivä niiiiin paskasii ni kelpaa sit paimioonki..
Eiköös tuolla paimiossaollut ne kaikkein tupeloimmmat teurastajat, kuinka ne kutturas sinne toiselle puolen suomea lähetät, vai on ko tää paimio joku poikamiesten oma  teurastuslaitos, kun tuos muutaman kaltaisesi tyypin tiedän jotka sinne lähettää.
Niin, että teurastamokin pitäisi valita elämäntavan vuoksi? Voi pyhä pietari.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: turve
kiva kun voo on ottannu meikäläisen oikein kunnia-asiakseen tutustua ja kouluttaa oikeaksi tuottajaksi.     kaikessa kommentissa tuo paistaa.      noooo, meikää ei niiiiin hirmusti ole nuo epämääräset suuret osuusteurastamot kiinnostannu, ku maksavat niiiin huonoa hintaakin ja laatui muka aina heikkoa..                    tossa vuoten vaiheessa laitoin ison läskilehmän pois ja yhtään vähennystä ei kertynny, ja aa aina laittaa vähintään maksan hylkyyn..      sama se vaikka miten palottelevat ni hinta on miusta hyä konsultti.

             ja miten MIUN pitäis elää että täyttäisin vhoon mielenrauhan?