Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe äpyli poikiiii  (Luettu 13188 kertaa)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3613
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,

Mä oon pitänyt yleensä oven kohdassa sitä varten, että on helpompi nypätä raato pihalle. No tämä makaava ei ole oven edessä ja en pitänyt edes epävarmana. Tai olis kait pitänyt pitää , 4. poikiminen mutta ennemmin laiha kuin lihava. Mutta vieläkin sitä mieltä, että ei ollut alunperinkään halvauksesta kyse. vasikka oli iso ja poiki yksin. Ehkä jotain napsahti ...
Hypokalsemialta vaikuttaa eli ravinteet eivät imeydy ja koska lehmä on rakenteeltaan itsensä pelastaja,menee juurikin näin kuten tässä tapauksessa.Liikkuminen pelkästään auttaa tuohon.Tunnutusruokinta on se tärkein ruokinta ja sillä voi vaikuttaa tähänkin ongelmaan kuten myös tiinehtyvyysongelmiin jatkossa.Hoitaville eläinlääkäreille terveisii...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64787
Vs: äpyli poikiiii
aika usein törmää noihin epävarmoihin jokka selittää vain jotain ympäripyöreää.. eikä oikein tahdo saada irti juuta tai jaata..   monta kertaa sit nuo vanhat konstit saa aikaan jotain..     mut elikot on niiiin arvotuksia ku net ei osaa sanoa mikä mättää..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: äpyli poikiiii
Nykyään harvoin tarttee onneksi nostella, mutta nostoon on nyt konsti jolla nousee oikeastaan aina. Tiedättekin varmaan sen härvelin joka puristetaan lonkkakyhmyihin kiinni ja siinä on silmukka mistä saa kettingin kiinni.

Mutta sitä kettinkiä pitää jollain vähän kohottaa :) Oon sellaisista pihdistä kuullut ja tuotakin makaavaa kattellut ja ihmetellyt miten se voi toimia. Vai pitääkö se lehmä maata suoras selkä suoraan ylöspäin, jotta sen saa pysymään?
Laittaa oven kohtaan jos on epävarma lehmä. Nosto onnistuu sitten vaikka etukuormaajalla jossa on esim suursäkkinostin, on pari muutakin keinoa mutta en ala neuvomaan ettei kukaan säre itseään,

Mä oon pitänyt yleensä oven kohdassa sitä varten, että on helpompi nypätä raato pihalle. No tämä makaava ei ole oven edessä ja en pitänyt edes epävarmana. Tai olis kait pitänyt pitää , 4. poikiminen mutta ennemmin laiha kuin lihava. Mutta vieläkin sitä mieltä, että ei ollut alunperinkään halvauksesta kyse. vasikka oli iso ja poiki yksin. Ehkä jotain napsahti ...
Hypokalsemialta vaikuttaa eli ravinteet eivät imeydy ja koska lehmä on rakenteeltaan itsensä pelastaja,menee juurikin näin kuten tässä tapauksessa.Liikkuminen pelkästään auttaa tuohon.Tunnutusruokinta on se tärkein ruokinta ja sillä voi vaikuttaa tähänkin ongelmaan kuten myös tiinehtyvyysongelmiin jatkossa.Hoitaville eläinlääkäreille terveisii...

No en tiedä miltä vaikuttaa. Itte aluksi luulin, että normi poikimahalvaus, kun elukan näin makaavan ja ei noussut ylös. Mutta ensimmäisen ellin tultua huomasin että sehän syö ihan hapinesta. Kalsium hoito ja lupaus että varmasti nousee, kun ei tämän huonommaksi kerennyt. No ei noussut. Seuraavana päivänä tuplasti kalsiumia ja nuoren ellin tilanne seurantaa " ei tämä ole halvaus". Sitten teline ja nostelua. Eka päivä 2 nostoa , toisena 3 , kolmantena kait neljä (kuka näitä laskee) . Nyt navetassa terve lehmä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: äpyli poikiiii
Tuntemattomat ovat Herran tiet, mutta vielä suuremmat ovat lehmän aivoitukset. Toivottavasti Lehmä pysyy tolpillaan ja leuat jauhaa. Sinnikkyys joskus jopa palkitaan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9552
Vs: äpyli poikiiii
Tuntemattomat ovat Herran tiet, mutta vielä suuremmat ovat lehmän aivoitukset. Toivottavasti Lehmä pysyy tolpillaan ja leuat jauhaa. Sinnikkyys joskus jopa palkitaan.

No ainakin iltalypsyllä pomppas pystyyn kun ei ikinä mitään vaivaa edes olisi ollut. Aamulla en nousua nähnyt. Maitoakin milkkarin mukaan aamulla 21,6 litraa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64787
Vs: äpyli poikiiii
nuo elikot on kyllä semmosia henkimaailman olioita et en miä nuita ainakaan aina tajua..     noooo, hyvä et on kunnossa, seuraile katseella kuiteski..