Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Natikassa hydrauliikkaominaisuus  (Luettu 16125 kertaa)

Pystypiikki

  • Vieras
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Kohtuuss se on öljyn määrassakin,tosin se nyt olisi ongelma.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Kohtuuss se on öljyn määrassakin,tosin se nyt olisi ongelma.

Niin on. On vain niin *****mainen vaakatasoputkilo, mihin sitä öljyä pitää yrittää sujuttaa. Vaan ei ollut vika siinä. Oli tuo ihmeparantuminen ennenaikaista tietoa. Sen verran kerkesin ihmettelemään, että tuon ehdotetun kepityskokeen tein. Ei kuulunut pihinöitä, mutta tyhjäkäyntikierrokset laskivat hantaakia vetäen viiskyt kierrosta, 800 ->750 krm. Tiedä sitten laskiko riittävästi.  :P

Movado

  • Vieras
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Ettei vaan ainoa viallinen kohta ole kuormaimen venttilistön ylipaineventiili - on itellä ollu ainakin kerran letkusta irronnut kuminpala välissä - korjaus > ylipaineventtiili pura ja kokoa - helppo homma ( voi korjaantua mystisesti iteläänkin jos ventiilin läpi menee paljon öljyä äkilisesti )

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Ettei vaan ainoa viallinen kohta ole kuormaimen venttilistön ylipaineventiili - on itellä ollu ainakin kerran letkusta irronnut kuminpala välissä - korjaus > ylipaineventtiili pura ja kokoa - helppo homma ( voi korjaantua mystisesti iteläänkin jos ventiilin läpi menee paljon öljyä äkilisesti )

On toki yksi vaihtoehto, vaikka ei selitä nostolaitteita. Täysin roskattomina noita linjoja on vaikea pitää, koska vahinkoja sattuu. Lisäksi kuormain oli yhdellä asiantuntevalla pajalla remontissa ja aivan atomeina. On tuota monivipu-venttiilipöytääkin joskus jouduttu avelemaan. Pitää vaan olla tarkkana, että hilut tulee samaan järjestykseen takaisin. siis ainakin karakupeissa olevat. Tuon ylipaineventtiilin sijainti onkin sitten... jaa mut kesken jutun hokasinkin, että onhan mulla tuliterä varaosaluettelo, jonka Muuramesta sain yllättäen ja pyytämättä. Siinähän tuo varoventtiili näkyy olevan. Tai väittää, et niitä olisi kaks. On vähän sekava kuva, kun näytäis, että jokaisella venttiilohkolla olisi omansa, tai siis kaks. Mut sen näkee, kun pääsee nikkaroimaan.  ;)

Mutta vielä täytyy kehua tuota Muuramea aikaisemmasta remontista. Oli palvelualtis kaveri sähköpostin päässä ja pyydetyt varaosat tuli matkahuollossa ilman välikäsiä.  :)

Movado

  • Vieras
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
"  On vähän sekava kuva, kun näytäis, että jokaisella venttiilohkolla olisi omansa "

Jos näin on silloin ventiililohkolla on oma " shokkiventiili " joka päästää paineiskun purkaantumaan. Hyväjuttu - säästää letkuja ( paineisku = kun esim lasket puomia puut kourassa ja pysäytät liikeen äkkiä paine suurenee äkkiä liikevoiman ansiosta )

Ventiilistön ylipaine ventiili säätää kaikien lohkojenpainetta jolloin siihen säädetty paine on sama kaikissa lohkoissa.

" On toki yksi vaihtoehto, vaikka ei selitä nostolaitteita."

Ei selitäkkään

herttu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Harvanpumpun oire on ettei se lämpimillä öljyllä nosta terävästi painetta heti 180 baariin .
 Tietysti  ylipaine ventiili voi päästää paineet ennen aikojaan - piniseekö ylipaineventiili jos pistät vivusta paineet päälle ilman että pikaliitimeen on kytketty mitään. samalla kun mittaa paineet - jos ei nosta painetta ja ylipaine ventiili päästää vika on siinä - jos ei nosta painetta ja ylipaine ventiili pitää ( ei pinise ) - harvapumppu.

suodatimet on imusuodatimia - pelti tönteröt ei kestä liki 200 baaria. ( Paine sudattimen kuoret on valua tai muuta paksua terästä )

jos pumpun takalaipassa on joku penikka se voi olla ylipaineventiili. - yksi vika kohde lisää
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1231746000-E1.pdf


Täytyypä koittaa tota vipuhommaa ilman letkuja huomenissa. Kuormaimen vivuista vetäen kyllä pihisee, mutta ei välttämättä liiku. Suodattimet on sellaisia laskostetusta metalliverkosta tehtyjä sylintereitä, jotka tulee - ilmeisesti alumiinivalua olevan - kupin sisään. Kupin perseessä on mutteri, jonka avaamalla se tippuu. Sen pienemmän kupin avaamiseen tarvitaan nähdäkseni iso kuusiokoloavain.

Se peltitötsikkä ei sisällä suodatinta. Sen molemmin puolin on paine suodattimet 2 kpl, mitkä mainitsitkin.

PR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 715
Vs: Natikassa hydrauliikkaominaisuus
Ongelmakin sitten selvisi. Ainakin kuormaimen osalta. Kuormaimen venttiilipöydän varossa metallia normaalia enemmän. Helppo hommahan tuo olisi ollut itsellekin, mutta kun vain tietää, minkä mutterin aukaisee. Ettei tartte kerätä hiluja hangesta. Tuli pari kaveria, jotka mittasivat paineet traktorin persauksista ja hyvät oli. Sen jälkeen nuohosivat tuon pöydän. Nostolaitteet jäävät seurantaan. Eivät ole olleet käytössä aikoihin, koska kuormain aisalla.