Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?  (Luettu 12561 kertaa)

Larppa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
  • Pohjalta on hyvä ponnistaa!
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Soveltuu ja ei sovellu. Aika pitkälti kiinni siitä mitä tekee (harvennuksia, e-puuhommia, aukkoa) missä tekee (vatupassisuora hiekkakangas vs kuplavolkkarikivikko 45 asteen penkoissa) ja kuinka paljon tekee (omat polttopuut vs 15 000 motin sopimus talvihakkuista)

Useamman vuoden olen talvet ajanut ajokoneella puita Pirkanmaalla hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa ja pakko kyllä todeta että traktorilla tai vastaavalla "virityksellä" minua ei metsään saisi. Ja taas toisaalta jos omia metsiä kiertelet ilman kiirettä ja tulostavoitteita niin hommahan onnistuu vaikka pokasahalla ja pullaponilla.

Talouspuoli ja kannattavuus sitten ihan asia erikseen; toiset tuumaa että metsänomistajan ei kannata metsään viedä muutakun raivaussaha ja toiset painaa kyykkymoton kanssa tuhannen mottia puuta poikki ja sitten sunnuntaihommina ajelee "seitennollavitosella" ne tienvarteen.

alpo10

  • Vieras
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Soveltuu ja ei sovellu. Aika pitkälti kiinni siitä mitä tekee (harvennuksia, e-puuhommia, aukkoa) missä tekee (vatupassisuora hiekkakangas vs kuplavolkkarikivikko 45 asteen penkoissa) ja kuinka paljon tekee (omat polttopuut vs 15 000 motin sopimus talvihakkuista)

Useamman vuoden olen talvet ajanut ajokoneella puita Pirkanmaalla hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa ja pakko kyllä todeta että traktorilla tai vastaavalla "virityksellä" minua ei metsään saisi. Ja taas toisaalta jos omia metsiä kiertelet ilman kiirettä ja tulostavoitteita niin hommahan onnistuu vaikka pokasahalla ja pullaponilla.

Talouspuoli ja kannattavuus sitten ihan asia erikseen; toiset tuumaa että metsänomistajan ei kannata metsään viedä muutakun raivaussaha ja toiset painaa kyykkymoton kanssa tuhannen mottia puuta poikki ja sitten sunnuntaihommina ajelee "seitennollavitosella" ne tienvarteen.
hankintahakkaaja saa 125 m3 hakata vuodessa verottomasti, siinä on riittävä peruste kuskata sahaa metsään. Isommassa kuvassa on vielä isännän uhkaava ylipaino ja liikunnan puute. Työnjäljessä taas jatkuu ikuinen taistelu ammattitaidottoman huolellisen itselle-tekijän ja välinpitämättömän ahneen ammattilaisen työnjäljen välillä.

Metsänomistajia on 600 000 ja metsätilat noin 30 ha keskimäärin... jos oltaisiin haluttu siirtyä ammattimaiseen metsänhoitoon, niin tälle asialle olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten jotain. Nyt ei kannattaisi väheksyä näitä omatoimihakkaajia, vaan nähdä heidät tulevina asiakkaina...

Larppa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
  • Pohjalta on hyvä ponnistaa!
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Soveltuu ja ei sovellu. Aika pitkälti kiinni siitä mitä tekee (harvennuksia, e-puuhommia, aukkoa) missä tekee (vatupassisuora hiekkakangas vs kuplavolkkarikivikko 45 asteen penkoissa) ja kuinka paljon tekee (omat polttopuut vs 15 000 motin sopimus talvihakkuista)

Useamman vuoden olen talvet ajanut ajokoneella puita Pirkanmaalla hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa ja pakko kyllä todeta että traktorilla tai vastaavalla "virityksellä" minua ei metsään saisi. Ja taas toisaalta jos omia metsiä kiertelet ilman kiirettä ja tulostavoitteita niin hommahan onnistuu vaikka pokasahalla ja pullaponilla.

Talouspuoli ja kannattavuus sitten ihan asia erikseen; toiset tuumaa että metsänomistajan ei kannata metsään viedä muutakun raivaussaha ja toiset painaa kyykkymoton kanssa tuhannen mottia puuta poikki ja sitten sunnuntaihommina ajelee "seitennollavitosella" ne tienvarteen.
hankintahakkaaja saa 125 m3 hakata vuodessa verottomasti, siinä on riittävä peruste kuskata sahaa metsään. Isommassa kuvassa on vielä isännän uhkaava ylipaino ja liikunnan puute. Työnjäljessä taas jatkuu ikuinen taistelu ammattitaidottoman huolellisen itselle-tekijän ja välinpitämättömän ahneen ammattilaisen työnjäljen välillä.

Metsänomistajia on 600 000 ja metsätilat noin 30 ha keskimäärin... jos oltaisiin haluttu siirtyä ammattimaiseen metsänhoitoon, niin tälle asialle olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten jotain. Nyt ei kannattaisi väheksyä näitä omatoimihakkaajia, vaan nähdä heidät tulevina asiakkaina...

Tarkoitus ei todellakaan ollut väheksyä omatoimihakkaajia, päinvastoin, itse nostan hattua kaikille jotka talvesta toiseen tekevät hankintahakkuuta! Yritin tuolla talouspuoli/kannattavuus jutulla ottaa kantaa siihen että taskulaskimia on TÄSSÄKIN asiassa monta erilaista; toinen kokee että ei kannata tehdä itse mitään, toinen saa kannattamaan homman tekemällä kaiken itse. Ja todennäköisesti kumpikin on vankasti sitä mieltä että näin tämä pitäisikin tehdä.

Välinpitämätön ahne ammattilainen, itseä konekuskina, joka itsekin metsää omistaa, kismittää aika paljon tuollaiset kommentit. Meidän hakkuuketjussa pyritään aina huomioimaan "metsän tarpeet" eikä motit silmissä paiskota menemään aivottomasti sutta ja sekundaa. Se että työjälki on erinäköistä moton ja ajokoneeen jäljiltä verrattuna moottorisahaan ja pikkuvalmettiin ei mielestäni ole konekuskien vika.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Tuo raja itse tekemisen ja pystykaupan välillä on melko pitkälle saneltu puunostajien toimesta. Kun saa pystyssä paremman hinnan kuin itse tienvarteen toimittaen niin se ei oikein motivoi omatoimipuuhasteluun. Vaikka huomioi jonkinlaisen eronkin niin saannossa kuin työn jäljessäkin.

Tämä ei tietysti koske sitä hoitamatonta puolen ha:n koivu-haapa eh-rääseikköä naapurin suon takana - joka ei sellaisenaan taatusti kiinnosta yhtään ostajaa.

alpo10

  • Vieras
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Soveltuu ja ei sovellu. Aika pitkälti kiinni siitä mitä tekee (harvennuksia, e-puuhommia, aukkoa) missä tekee (vatupassisuora hiekkakangas vs kuplavolkkarikivikko 45 asteen penkoissa) ja kuinka paljon tekee (omat polttopuut vs 15 000 motin sopimus talvihakkuista)

Useamman vuoden olen talvet ajanut ajokoneella puita Pirkanmaalla hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa ja pakko kyllä todeta että traktorilla tai vastaavalla "virityksellä" minua ei metsään saisi. Ja taas toisaalta jos omia metsiä kiertelet ilman kiirettä ja tulostavoitteita niin hommahan onnistuu vaikka pokasahalla ja pullaponilla.

Talouspuoli ja kannattavuus sitten ihan asia erikseen; toiset tuumaa että metsänomistajan ei kannata metsään viedä muutakun raivaussaha ja toiset painaa kyykkymoton kanssa tuhannen mottia puuta poikki ja sitten sunnuntaihommina ajelee "seitennollavitosella" ne tienvarteen.
hankintahakkaaja saa 125 m3 hakata vuodessa verottomasti, siinä on riittävä peruste kuskata sahaa metsään. Isommassa kuvassa on vielä isännän uhkaava ylipaino ja liikunnan puute. Työnjäljessä taas jatkuu ikuinen taistelu ammattitaidottoman huolellisen itselle-tekijän ja välinpitämättömän ahneen ammattilaisen työnjäljen välillä.

Metsänomistajia on 600 000 ja metsätilat noin 30 ha keskimäärin... jos oltaisiin haluttu siirtyä ammattimaiseen metsänhoitoon, niin tälle asialle olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten jotain. Nyt ei kannattaisi väheksyä näitä omatoimihakkaajia, vaan nähdä heidät tulevina asiakkaina...

Tarkoitus ei todellakaan ollut väheksyä omatoimihakkaajia, päinvastoin, itse nostan hattua kaikille jotka talvesta toiseen tekevät hankintahakkuuta! Yritin tuolla talouspuoli/kannattavuus jutulla ottaa kantaa siihen että taskulaskimia on TÄSSÄKIN asiassa monta erilaista; toinen kokee että ei kannata tehdä itse mitään, toinen saa kannattamaan homman tekemällä kaiken itse. Ja todennäköisesti kumpikin on vankasti sitä mieltä että näin tämä pitäisikin tehdä.

Välinpitämätön ahne ammattilainen, itseä konekuskina, joka itsekin metsää omistaa, kismittää aika paljon tuollaiset kommentit. Meidän hakkuuketjussa pyritään aina huomioimaan "metsän tarpeet" eikä motit silmissä paiskota menemään aivottomasti sutta ja sekundaa. Se että työjälki on erinäköistä moton ja ajokoneeen jäljiltä verrattuna moottorisahaan ja pikkuvalmettiin ei mielestäni ole konekuskien vika.
pokasahalla ja pullaponilla..... eihän se mitään väheksymistä ole :)

Ymmärrän hyvin "pikkuvalmetilla ja sahalla" metsässä aikaansa kuluttavien motiivit. Esimerkiksi ensiharvennuksesta metsänomistajalle asti ei riitä enää tiliä. Tehdas tekee hyvät voitot, paperimiesten palkat kohtuulliset, korjuu ja kuljetus hoidetaan kalliilla ja hienolla kalustolla, mutta puun saa antaa metsästä ilmaiseksi. Tämä ketjuhan on juuri esimerkki siitä, miten näitä koneita viritellään omista nurkissa olevista romppeista, kun yritetään saada edes jokunen euro omaan taskuun. Klapeille on onneksi kysyntää.

Omat kokemukset ammattilaisten tekemisistä ovat erittäin positiiviset, hyvä jälkeä on tehty. Ongelma on siinä, että jos teen pystykaupan tai mhy:n valtakirjakaupan, niin joku muu päättää tekijät ja tekemisen ajankohdan. Ongelmahan kärjistyy, kun tulee huonoja talvia tai märkiä kesiä peräkkäin.... hakkuut jatkuu ja tehtaat pyörii. Sama ongelma on ollut rakentamisessa, tehdään runkoa syyssateessa tai kiritään aikataulua kiinni valun kuivumisaikaa lyhentämällä. Korjuuvauriot johtuu varmaan enemmän olosuhteista, kuin huolimattomasta työstä, näitä surkeita tapauksia näkee muuallakin kuin lehtien palstoilla.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Tukkia ei kannata tehdä hankintana. Kuidun tekeminen moottorisahalla ja valmetilla on kovien äijien/neitojen touhua, yleensä harastusta.

Mutta jos tosissaan alkaa kuitua tekemään jollakin moottorisaahaa isommalla ajettavalla koneella, sitä täytyy tehdä paljon. Kaikenlaiset puun katkaisemiseen ja mittaamiseen ja lähikuljetukseen tarvittavat rojut maksavat aika paljon.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Alkuperäsen aiheen läheltä. Nimimerkki ilmari29 youtubesta on kuvannu monta hienoa videoo kun mm. 6t doosanilla harventaa nuorta mettää. Helpohko maasto ja osaava kuski ja leimikot raivausahattu joskus. jos olis korkeita kantoja kiviä reilusti kalteva ei tulis mitään kaivurilla. Tiedän ite kun olen kokeilut kumitelalla harventaa nuorta metsää, telat tippui mekein pois vähän väliä.

https://www.youtube.com/watch?v=sZCGkmlDEn0
https://www.youtube.com/watch?v=pgm1MWIQJhc

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: Soveltuuko kaivurikuormaaja metsään?
Alkuperäsen aiheen läheltä. Nimimerkki ilmari29 youtubesta on kuvannu monta hienoa videoo kun mm. 6t doosanilla harventaa nuorta mettää. Helpohko maasto ja osaava kuski ja leimikot raivausahattu joskus. jos olis korkeita kantoja kiviä reilusti kalteva ei tulis mitään kaivurilla. Tiedän ite kun olen kokeilut kumitelalla harventaa nuorta metsää, telat tippui mekein pois vähän väliä.

https://www.youtube.com/watch?v=sZCGkmlDEn0
https://www.youtube.com/watch?v=pgm1MWIQJhc

Onnistuuhan tuo. Kuinka paljon pitää olla metsää, jotta tuollaisen kouran hankinta olisi järkevää taloudellisesti? Jos raha ei ole ongelma, mikäs tuollakin on istua nikamia kiusaamassa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.