Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatila ja tukien merkitys  (Luettu 2290 kertaa)

emo-heikki

• Vieras
Maatila ja tukien merkitys
Tällä palstalla aika paljon käsitellään nykyistä tukijärjestelmää, mutta kuinka moni on saanut maatilansa perintönä tai sukupolvenvaihdos kauppana.
Kuinkahan moni olisi viljelijä, jos ei olisi ollut tälläista mahdollisuutta.

Itse kunnioitan niitä, jotka saivat esim. sotien jälkeen kylmää korpea ja raivasivat itse peltonsa, sekä rakensivat tilansa, eikä ne valittaneet homman huonoa kannattavuutta.

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
Vs: Maatila ja tukien merkitys
ja kyseessä on entinen karjatila nykyinen viljatila
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Punainen Parooni

• Vieras
Tällä palstalla aika paljon käsitellään nykyistä tukijärjestelmää, mutta kuinka moni on saanut maatilansa perintönä tai sukupolvenvaihdos kauppana.

Itse kunnioitan niitä, jotka saivat esim. sotien jälkeen kylmää korpea ja raivasivat itse peltonsa, sekä rakensivat tilansa, eikä ne valittaneet homman huonoa kannattavuutta.
Näinkin voipi ajatella.Hiukan tarkemmin kun ajattelet,valtio raivasi ,rakensi,ojitti,teki tiet ym näille tiloille.sen kummemmin kadehtimatta asiaa.Tuli elinkelvottomia tiloja pidemmän ajan kuluessa näistä.KO tilat tyhjenivät 60 luvun lopulla ja loputkin  70 luvun puolella.Jatkajia ei näille tiloille ollut kuin joillekin harvoille.Ja niissä joista savu vielä nousee käydään tilan ulkopuolella töissä ja pellot kasvavat uudelleen metsää.Elon kierto on päättynyt.

emo-heikki

• Vieras

Näinkin voipi ajatella.Hiukan tarkemmin kun ajattelet,valtio raivasi ,rakensi,ojitti,teki tiet ym näille tiloille.sen kummemmin kadehtimatta asiaa.Tuli elinkelvottomia tiloja pidemmän ajan kuluessa näistä.KO tilat tyhjenivät 60 luvun lopulla ja loputkin  70 luvun puolella.Jatkajia ei näille tiloille ollut kuin joillekin harvoille.Ja niissä joista savu vielä nousee käydään tilan ulkopuolella töissä ja pellot kasvavat uudelleen metsää.Elon kierto on päättynyt.

Et ilmeisesti taida paljon tästä asutustoiminnasta tietää ...

Ei valtio niitä raivannut, jokainen raivasi itse, sen minkä kykeni, samajuttu rakentamisessa, kyllä jokainen on rakentanut rakennuksensa itse, alusta loppuun.
Rakentaminen tai raivaaminen ei ennen ollut vaikeaa ja kyseinen ammattitaito löytyi periaatteessa joka mieheltä, ei siihen muita tar***** ...

Valtio rakensi tietenkin teitä, kuten on rakentanut teitä jokapuolella suomen maata, ei niitä missään muuallakaan muut toimijat ole vetäneet ....

Totta on, että aika suuri osa pikkutiloista on nykyään kylmillään, mutta kysymys voi olla myös sellaisesta asiasta, ettei ehkä kiinnostus maataloutta kohtaan ole ollut kummoinen alunperinkään, mieluummin on tienattu rahaa muualla.
Nykyään vaan on niin, ettei niitä töitä ole ollut muuallakaan ja sama syy se oli varmaan 60-70 luvullakin.

nautafarmari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
No minä olen saanut omani sukupolvenvaihdoskaupan kautta mutta minulla on kuitenkin kaksi sisarusta ja kovastikaan paljon en markkinahinnasta aikanaan alennusta saanut, jonkunverran kuitenkin. Todennäköisesti en olisi maanviljelijä jos kotitilaa ei olisi ollut tai siis maatilalta en olisi kotoisin ollut. Tuohon kannattavuuteen jonkun verran, tukipuolesta ei sen enempää. Esimerkiksi tämä tila kannatti vanhempieni aikana ihan hyvin. Molemmat saivat tilalta elantonsa ja elintaso jos ei nyt ihan sama kuin muilla mutta ei paljoa jäljessä. Mutta nykyisin ei puhettakaan että tästä saisi kaksi ihmistä elantonsa vaikka on laajennettukin, on puolentoista ihmisen työpaikka mutta vajaan yhden henkilön palkka tulee. Että niin moni asia on muuttunut noista raivausajoista että en suoraan  lähtisi vertailemaan tai ylistämään että eivät valittaneet.

Ja tuotantosuunta oli?

Punainen Parooni

• Vieras

Et ilmeisesti taida paljon tästä asutustoiminnasta tietää ...

Ei valtio niitä raivannut, jokainen raivasi itse, sen minkä kykeni, samajuttu rakentamisessa, kyllä jokainen on rakentanut rakennuksensa itse, alusta loppuun.
Rakentaminen tai raivaaminen ei ennen ollut vaikeaa ja kyseinen ammattitaito löytyi periaatteessa joka mieheltä, ei siihen muita tar***** ...

Valtio rakensi tietenkin teitä, kuten on rakentanut teitä jokapuolella suomen maata, ei niitä missään muuallakaan muut toimijat ole vetäneet ....

Totta on, että aika suuri osa pikkutiloista on nykyään kylmillään, mutta kysymys voi olla myös sellaisesta asiasta, ettei ehkä kiinnostus maataloutta kohtaan ole ollut kummoinen alunperinkään, mieluummin on tienattu rahaa muualla.
Nykyään vaan on niin, ettei niitä töitä ole ollut muuallakaan ja sama syy se oli varmaan 60-70 luvullakin.
En mitenkään paheksu asiaa mutta kyllä nimenomaan asutustiloille tuli erityisasema40 luvun lopulla 50 luvulle.Ja pääkoomikkonahan oli ASO,n johtaja V Vennamo ja toinen kova V oli ite Virolainen jotka sittemmin riitaantuivat.

emo-heikki

• Vieras
En mitenkään paheksu asiaa mutta kyllä nimenomaan asutustiloille tuli erityisasema40 luvun lopulla 50 luvulle.Ja pääkoomikkonahan oli ASO,n johtaja V Vennamo ja toinen kova V oli ite Virolainen jotka sittemmin riitaantuivat.
[/quote]

Jooo, mutta asiasta jotain tietävänä, totean vaan, ettei se erityisasema sitä tarkoittanut, että ne olisi jotain tukea saaneet tai muuta etua ....
Kyllä se oli niin, että talvet tehtiin töitä savotoilla, josta saaduilla rahoilla niitä tiloja "kehiteltiin", ne jotka kehittivät ...
Nykyään jos sanot jollekkin, että mene tilan ulkopuolelle töihin ja hae sieltä ne tilan kehittämisrahat, niin seinähulluna pidetään ....
Tilan pitäisi tahkoa rahaa ensimmäisestä päivästä lähtien, muuten olet täysin ääliö.

Aulis Anttila

• Vieras
Valaise meitä...
kyllä nimenomaan asutustiloille tuli erityisasema40 luvun lopulla 50 luvulle.Ja pääkoomikkonahan oli ASO,n johtaja V Vennamo ja toinen kova V oli ite Virolainen jotka sittemmin riitaantuivat.

Niin  ???... erityisaseman... minkähänlaisen... on mennyt tuo "totuus" ohi... valaise hieman...  ???  ???  ???

emo-heikki

• Vieras
Vs: Valaise meitä...
kyllä nimenomaan asutustiloille tuli erityisasema40 luvun lopulla 50 luvulle.Ja pääkoomikkonahan oli ASO,n johtaja V Vennamo ja toinen kova V oli ite Virolainen jotka sittemmin riitaantuivat.

Niin  ???... erityisaseman... minkähänlaisen... on mennyt tuo "totuus" ohi... valaise hieman...  ???  ???  ???

Nojos oli Karjalainen, niin sai oikein erityisen synkän ja kivisen paikan korvesta ...