Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2018  (Luettu 158809 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Puinnit 2018
Kaveri lähetti juuri kuvia syysrypsin puinnista, kosteus 9%.

Paavo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 339
Vs: Puinnit 2018
Naapuri pui reetta ruista.

KallePP

  • Vieras
Vs: Puinnit 2018
Kyllä oli Livadon jyvä pehmeetä. Kaksi viikkoo kun kantsii edes mennä katsoon..ainakin

Tollasta se on perkele noiden hifistelylajikkeiden kanssa, eivät saatana tunnu ikinä valmistuvan,no nyt ei oo onneksi itellä saatana.

mikkemakke

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Puinnit 2018
Webwisu sanoo että sunnuntaina Wolmarin puintiin. Se on sitte ajettava tappuri pellon laitaan silloin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9598
Vs: Puinnit 2018
En tiedä mitä viisaat sanoo, mutta Aukusti kyllä on kääntänyt tähkänsä roikkumaan alas päin. Onneksi vielä ei sentäs terävällä mutkalla. Mutta viikko voi olla pitkä aika. Tuo sentäs on korreltaa napaan saakka , joten tuskin niin alas tähkä painuu, että ei puitua sais. Mutta entäs nämä polveen viljelykset, imurillako niitä tähkiä ränstyneenä pellosta korjaillaan. Taitaa näissä lämmöissä tuo puintikin olevan minuutti peliä. Jos myöhästyy, niin sato on niin risas, että puidessa tähkä vaan tippuu peltoon.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Puinnit 2018
En tiedä mitä viisaat sanoo, mutta Aukusti kyllä on kääntänyt tähkänsä roikkumaan alas päin. Onneksi vielä ei sentäs terävällä mutkalla. Mutta viikko voi olla pitkä aika. Tuo sentäs on korreltaa napaan saakka , joten tuskin niin alas tähkä painuu, että ei puitua sais. Mutta entäs nämä polveen viljelykset, imurillako niitä tähkiä ränstyneenä pellosta korjaillaan. Taitaa näissä lämmöissä tuo puintikin olevan minuutti peliä. Jos myöhästyy, niin sato on niin risas, että puidessa tähkä vaan tippuu peltoon.

Harbinger vielä vihreää. Silti, olisikin edes polveen asti pitkää... eilen viljelytarkastuskierroksella totesinkin, että lakokynsiä ei puimurissa kärsi pitää. Ei saa muuten terää tarpeeksi alas.  Kasvusto on kyllä tosi lyhyttä. Ja rikkoja riittää, kun varjostusta ei juuri ole. Puintiaikaakin voi olla paha määritellä, kun pellossa on monin paikoin lähes kaikkia kehitysvaiheita pensomisvaiheesta keltatuleentumiseen asti.

No tämä vuosi on tällainen. Talous suunniteltava lähes nollasatojen mukaan. Viime vuosi osui meidän kohdallamme hyvin. Tämä vuosi menee täysin penkin alle.
Don Essex

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2018
No tämä vuosi on tällainen. Talous suunniteltava lähes nollasatojen mukaan. Viime vuosi osui meidän kohdallamme hyvin. Tämä vuosi menee täysin penkin alle.
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle? Yritän tästä itse muodostaa kuvaa, kun tavanomaisella puolella ei oikeastaan koskaan mene penkin alle. Tai no 2012 ja 2017 syksyt hoitivat sen, että viimeiset vehnän puinnit nyt oli vähän niin ja näin. 2012 saatiin kyllä kaikki suurinpiirtein talteen pystyssä kun oli, mutta viimevuonna ajettiin sitten raakasti lakopaikkojen yli. Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Tänä vuonna kun tuntuu, että näissä ekoissa sv1 luomuiluissa niin yhden lohkon valtasi rikat aivan täysin ja puinti tulee olemaan mielenkiintoista. En oikein ymmärrä miksi näin kävi samalla tavalla kuitenkin tehtiin kuin muutkin paitsi, ettei saanut lietettä kun pelättiin herneen lakoon menoa. No tänä vuonna ei olisi mennyt. Kauralohkon söi kirvat ja siellä on kääpiökasvuvirroosion oireita. Papuvehnä pelto on muuten ok, mutta niitä hemmetin gammayökköjä odotellessa.. Nurmet nyt kasvaa jotenkin mutta eipä tuokaan mikään turhan tihee ole. Paikkakylvötkin on sellaisia muutaman sentin haituvia..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19862
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 2018
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle?
....
 Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Luomuluennoitsijat ennen vanhaan sanoivat, että maalla on muisti. Se muistaa kemikaalit ja helppoliukoiset lannoitteet eikä tuota luomussa ensimmäisisnä vuosina satoa. Kestää 10-15 vuotta, ennen kuin maa toipuu ja pystyy tuottamaan luomusatoja.

Eli odota nyt pari tukikautta ja sitten satotasot asettuvat enemmän tasaisiksi joka satokasvivuonna. Rikkakasvit eivät kasva ainakaan isoiksi 30 v luomuviljelyksessä olleessa luomupellossa, sen olen havainnut itsekin, kun olen samaa tietä lähes 40 vuotta kulkenut.

-SS-

4630

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Puinnit 2018
Hätäisimmät oli aloittaneet kuminan puinnin liomaan syrjällä, oli kyl mun mielest niinko viikon viel etuajassa, käsittääkseni pitäis olla tumman ruskeeta sekä korrenkin jo hieman rusehtaa.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Puinnit 2018
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle?
....
 Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Luomuluennoitsijat ennen vanhaan sanoivat, että maalla on muisti. Se muistaa kemikaalit ja helppoliukoiset lannoitteet eikä tuota luomussa ensimmäisisnä vuosina satoa. Kestää 10-15 vuotta, ennen kuin maa toipuu ja pystyy tuottamaan luomusatoja.

Eli odota nyt pari tukikautta ja sitten satotasot asettuvat enemmän tasaisiksi joka satokasvivuonna. Rikkakasvit eivät kasva ainakaan isoiksi 30 v luomuviljelyksessä olleessa luomupellossa, sen olen havainnut itsekin, kun olen samaa tietä lähes 40 vuotta kulkenut.

-SS-

Ja yks tärkeimästä päästä luomussa, jos on edes vähän rikkoja, ne pitää puida niin, että ne tulee tankkiin ja laijitella silleen että ne on pois pellolta.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2018
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle?
....
 Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Luomuluennoitsijat ennen vanhaan sanoivat, että maalla on muisti. Se muistaa kemikaalit ja helppoliukoiset lannoitteet eikä tuota luomussa ensimmäisisnä vuosina satoa. Kestää 10-15 vuotta, ennen kuin maa toipuu ja pystyy tuottamaan luomusatoja.

Eli odota nyt pari tukikautta ja sitten satotasot asettuvat enemmän tasaisiksi joka satokasvivuonna. Rikkakasvit eivät kasva ainakaan isoiksi 30 v luomuviljelyksessä olleessa luomupellossa, sen olen havainnut itsekin, kun olen samaa tietä lähes 40 vuotta kulkenut.

-SS-

Ai ei vai, vaikka laittaisi 50 mottia sianlietettä? Juuri tätä ei kukaan ole vielä täysin pystynyt avaamaan miten luomu ja reilu lantamäärä menevät yksiin.. Rikkoja kai tulee, mutta kuinka paljon se jää nähtäväksi. Tuon maamuisti homman olen kuullut joskus aikaisemmin, mutta mulla ei silti ole aikaa odottaa paria tukikautta, rahat loppuu tai sitten on eläintenpito lopetettava, että voi siirtyä tosissaan luomuilemaan eli nostella tuet ja manailla, että eipä tänäkään vuonna onnistunut..

Ja yks tärkeimästä päästä luomussa, jos on edes vähän rikkoja, ne pitää puida niin, että ne tulee tankkiin ja laijitella silleen että ne on pois pellolta.
Tätä en ole vielä kenenkään kuullut sanovan. Onhan tuo tavallaan lookista, mutta entä käytäntö?

Viimeksi muokattu: 26.07.18 - klo:17:03 kirjoittanut ja101

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Puinnit 2018
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle?
....
 Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Luomuluennoitsijat ennen vanhaan sanoivat, että maalla on muisti. Se muistaa kemikaalit ja helppoliukoiset lannoitteet eikä tuota luomussa ensimmäisisnä vuosina satoa. Kestää 10-15 vuotta, ennen kuin maa toipuu ja pystyy tuottamaan luomusatoja.

Muinaisella naapurilla oli motto

"Maa muistaa miestä kun mies muistaa maata"

Tuon noudattamisesta huolimatta tai siitä johtuen ei kyllä kovin kummoisia satoja tainnut tulla.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1540
Vs: Puinnit 2018
No tämä vuosi on tällainen. Talous suunniteltava lähes nollasatojen mukaan. Viime vuosi osui meidän kohdallamme hyvin. Tämä vuosi menee täysin penkin alle.
Sähän olit luomussa eiks niin? Kuinka usein menee penkin alle? Yritän tästä itse muodostaa kuvaa, kun tavanomaisella puolella ei oikeastaan koskaan mene penkin alle. Tai no 2012 ja 2017 syksyt hoitivat sen, että viimeiset vehnän puinnit nyt oli vähän niin ja näin. 2012 saatiin kyllä kaikki suurinpiirtein talteen pystyssä kun oli, mutta viimevuonna ajettiin sitten raakasti lakopaikkojen yli. Mulle kun ei kannatavuudeksi riitä se, että tulee luomutuki ja apulanta ja kasvinsuojelu kulut jää pois.

Tänä vuonna kun tuntuu, että näissä ekoissa sv1 luomuiluissa niin yhden lohkon valtasi rikat aivan täysin ja puinti tulee olemaan mielenkiintoista. En oikein ymmärrä miksi näin kävi samalla tavalla kuitenkin tehtiin kuin muutkin paitsi, ettei saanut lietettä kun pelättiin herneen lakoon menoa. No tänä vuonna ei olisi mennyt. Kauralohkon söi kirvat ja siellä on kääpiökasvuvirroosion oireita. Papuvehnä pelto on muuten ok, mutta niitä hemmetin gammayökköjä odotellessa.. Nurmet nyt kasvaa jotenkin mutta eipä tuokaan mikään turhan tihee ole. Paikkakylvötkin on sellaisia muutaman sentin haituvia..

Joo, luomussa olen. Kyllä tämä vuosi tullee olemaan luomu-uran heikoin. Ainakin kasvustojen perusteella. Naapuritkin puhuvat kemiallisesti viljeltyjen menevän ihan pieleen. Arvioivat satotason jäävän viimevuotisesta alle kolmannekseen. Että ei se näyttäisi olevan luomun vika.  Syynä tämä kurja kuivuus. On joitakin ongelma-alueita joka vuosi ollut eri syistä, lähinnä osaamattomuuttani. Toisaalta hämmentävän hyviä onnistumisiakin... Tänään kävin viljelytarkastamassa lohkon jolla oli muutama vuosi sitten hurja valvattiongelma ja hukkakauraa paljon! Nyt ei löytynyt kumpaakaan...? Outo juttu. Pikakesanto alkukesästä, suojavilja (josta hukkakauraa kitkettiin ja oli paha valvattiongelma), 3 vuotinen nurmi joka niitettiin 2-4 kertaa kesässä. Loppukesän kesanto n. 3 viikkoa ja syysrypsi kasvamaan. Rypsistä huippusato. Nyt Mallasohraa joka on hyvin puhdas rikoista. Ohrakin kasvaa olosuhteisiin nähden kohtuullisesti.

Luomussa kuulemma satovaihtelut ovat suurempia, kuin kemiallisessa viljelyssä. Itse en vielä voi allekirjoittaa. Luomuvuosia on vasta 8. Omat kokemukset ovat tähän asti olleet positiivisesti kehittyviä. Viime vuosi onnistui tosi hyvin. Oli tuurit kohdillaan. Nyt kyllä harvoissa kasvustoissa savikat ja matarat viihtyvät tosi hyvin. Mielenkiintoista puintia kyllä on luvassa. Rikkaseula kuivurilla poistaa kuitenkin pääosan rikoista kuivauksen yhteydessä. Tänä vuonna rikkaseula on varmasti tarpeen. Toki puimurilla puhallan mahdollisimman paljon siemeniä pois. 2012 oli minun ensimmäinen luomuvuoteni ja silloin menivät vehnät pieleen. Tosin ne olivat vielä kemiallisen viljelyn piirissä. Itsekin siirryin luomuun 2 erässä.

Minulla pahimmat rikkaongelmat olivat juuri ensimmäisinä luomuvuosina. Tai siis siemenrikkojen osalta. Kestorikkoja, juolaa, valvattia, ohdaketta ja hierakkaa ei ensimmäisinä vuosina ollut. Mutta saunakukka syysviljoissa, matara, pillike, savikka ja ukontatar olivat hurjina eri lohkoilla. Minulle se oli kyllä järkytys. Olin aina ollut tyytyväinen rikkaruiskutuksien tehoon ja uskoin, ettei minun pelloillani kummoista rikkapankkia ole. Oli siellä! Siihen meni minun uskoni siihen, että rikat voisi jotenkin hävittää pelloilta kokonaan ja että sinne tulisi vain muualta leviäviä siemeniä. Rikkapankki maassa on ja pysyy. Ihan turhaa yrittää niitä poistaa. Sitäpaitsi nekin siemenet ovat merkittävä tekijä maan multavuudessa ja hiilipitoisuudessa. Rikkojen torjunnan tärkein tekijä luomussa on kilpailu/varjostus. Huonosti orastuneet ja vielä huonommin pensoittuneet viljat eivät hillinneet riittävästi rikkoja tänä vuonna. Ja savikka nyt muutenkin tuntuu viihtyvän kuivuudessa.

Maan muistista en osaa sanoa. Kuitenkin ensimmäisinä luomuvuosina sato on ainakin minulla ollut heikoimmillaan tätä vuotta lukuunottamatta. Kun viljelykierron saa kohdalleen, alkaa tilanne korjaantua. Sinulla oli sitä lietettä käytössä, joten kyllä sitä satoakin pitäisi tulla. Yksi viljelykierto omalla kohdallani on tuonut satotason tyydyttävälle tasolle. Tosin useat siemenrikat ovat typpiaddikteja, joten runsas typpi kyllä aiheuttaa hieman haasteita. Tunnistan tilannetta omilla multamaillani. Rikkoja on, mutta kunnollinen kasvusto auttaa. Tosin on puinnissakin ollut ajoittain hieman haasteita. En tunne sian lietteen ravinteita, mutta kyllä se varmaan rikkojakin kasvattaa. Pitää vain löytää omille maille sopivat keinot pitää rikat pääkasvustoa matalampina. Eroon niistä ei pääse.


Ja yks tärkeimästä päästä luomussa, jos on edes vähän rikkoja, ne pitää puida niin, että ne tulee tankkiin ja laijitella silleen että ne on pois pellolta.

Tästä olen eri mieltä. Yritän puida mahdollisimman puhdasta, mutta kuivurilla on lisäksi rikkaseula poistamassa loput rikat ja parantamassa myyntitavaran laatua. Rikat eivät pellolla vähene, vaikka niitä kuinka yrittäisi ajaa pois. Eivät ne tuntuneet vähenevän ruiskuttamallakaan, vaikka siementäviä rikkoja ei pellolla pitänyt enää ollakaan.
Don Essex

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Puinnit 2018
Hätäisimmät oli aloittaneet kuminan puinnin liomaan syrjällä, oli kyl mun mielest niinko viikon viel etuajassa, käsittääkseni pitäis olla tumman ruskeeta sekä korrenkin jo hieman rusehtaa.
En tunne kuminaa niin kovin hyvin mutta tänä vuonna on ilmeisesti uudemmatkin lajikkeet mitkä sitä ei normaalisti tee herkkiä varisemaan.

Forgiven

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1232
Vs: Puinnit 2018
Vehnäkin alkaa siirtyä kellertävään suuntaan, pitää kait alkaa miettiä huoltoja kuivaajaan ja puimuriin jo...