Mä olen SS:n kans samoilla linjoilla konekimpoista. Sellainen versio tuosta vielä puuttuu et kahden tilan kimppa onnistuu niin et jos toinen on hätäinen ja toinen matti myöhänen niin kalusto on silloin aina vapaa.
Joku vuokrakone rinki olisi se parastapa kenties. Traktoreita pystyy jo vuokraamaan mut muuta kalustoa vähemmän.
Kahdella karjatilalla homma voi toimia niin et toinen ajaa paskaa kun toinen äestää ja kylvää tai jotain sen suuntaista. Mut kyl niitä erilaisia versioita tiedän itsekin olevan.
Itse olen päätynyt siihen et ei juuri kimppakoneita. Syy miksi näin on ollut se, et ehkä huonoja kokemuksia kimpoista. Koneet palautui aina risoina ja ekana sai alkaa remonttia tekemään. Ja just kun olit saanut vaikka piennarmurkaimen perään niin jo oli joku jo kyselemässä et koska joutaa. kyl sekin alkaa ottamaan päähän pidemmän päälle.
Tällä tavalla ei tietysti voi kaikkia koneita hommata vaan hankinnat on mietittävä tarkkaan. Olen tullut siihen tulokseen et koneita ostetaan uutena/uudehkona ja pidetään sitten pirun pitkän aikaan eli ajetaan käytännössä loppuun. Viimeisin hankinta on kylvökone joka ostettiin uutena. Edellisellä ehdittiin ajamaan joku 20v ja vajaa 4000ha. Siinä oli jo vm valmis. Olisi pitänyt vantaisto pistää uusiksi. Runkoakin oli hitsailtu kasaan. Olihan syöttölaitteisiin jo pari kertaa ehditty uusia tavaraa ja taas olisi ollut eessä. Pari viimeistä vuotta kylvöt keskeytyi remontteihin liian usein. Vaihtoehtona oli peruskunnostus joka olisi maksanut 15ke tehtaalla ja osa jäänyt silti tekemättä. Näin ollen itse olisi joutunut tekemään. Aikaa ei tahtonut löytyä joten uusi kone jollakin 30ke välirahalla oli valinta.
Sitä ennen tuli hommattua kyntöaurat pari vuotta sitten. 5 siipiset paluuaurat. Edelliset oli 80 luvulta 3 siipiset sarka-aurat. Kauan viljeltiin ilman auroja mut nyt luomuun nurmen lopetuksiin tuli aurat pakkohankintana. Ja kylhän ne syyskasvit näillä tasaisilla savikoilla sen kynnön melkein vaativat niin onnistuminen on varmempi. Muutenkin luomuun tuli hommattua niittokone. Tässä tuli ehkä ylimitoitettua kun tuli hommattua perhonen. Kapeammallakin olisi pärjännyt mut halusin tähän tehokkuutta. Kesällä on muutakin tekemistä kuin istua päivätolkulla traktorissa. Äes tuli vaihdettua jokin viisi vuotta sitten. Vanhalla olisi voinut vielä ajaa kyl mut tarjous olis kohtuu houkutteleva niin tuli vaihdettua.
Et juu kylhän sitä rahaa on viimeiseen viiteen vuoteen aika paljon kalustoonkin uponnut. Luomuun siirtyminen yksi syy tietysti. Mut ajatus on et kaikilla noilla mitä nyt hommattu niin ajetaan ne loppuun. Investoinnit olen aina pyrkinyt pikkaisen tekemään niin aavistuksen isommat kuin edelliset, että mahdollinen lisäala ei ole sitten heti ongelma. Nyt luomussa olisi tosiaan mennyt 3m kylvökonekkin ja jo mainittu niittokonekkin olisi voinut kapeampi. Samoin kuin kai auratkin olisivat voineet olla pienemmät. Mut ajatus ollut myös vähän se et traktoreiden kokoon suhteutettuna oikean kokoisia koneita.
Itsellä on kolme samankokoista traktoria. Tuorein vm 06 ostettu käytettynä muutaman vuoden vanhana. Uutena ostettu vm. 03 maksoi uutena muistaakseni 70ke. Parisataa heppanen kone. Tällä hetkellä saattaa saada 100 heppasen karvalakin samalla hinnalla. Traktoreita on periaatteessa yksi liikaa mut vanhalla kalustolla kun operoidaan niin varakone hyvä olla. Jos oikein muistan hankinta hinnat niin tuo uutena ostettu 70ke, ja pari käytettynä ostettua 40ke. Siitäkin aikaa jo yli 10v.
Loppu kalusto onkin sitten vanhaa. Puimuri 05 vuodelta. Uutena ostettu. Silloin maksoi jonkun 100ke. Nyt samantasoinen kone on 200ke. Perävaunuista osa tehdastekoisia jo vanhoja. Lietevaunu reilu 20v vanha. Vielä menee toivottavasti muutamia vuosia jotta nähdään elukkahomman tulevaisuus. Kultivaattori tekisi mieli vaihtaa mut haluttu vehje maksaisi joku 40ke. Vanhasta ryssäläisestä ei ole edes käsirahaksi. Kuivauksessa on se pullon kaula tällä hetkellä. Luomussa menee mikäli olis tavista niin yhtään märempi tavaraa alkaa heti hidastamaan liikaa. Ei oikein innosta kuivuriinvestointi kun ei alta 200ke saa oikein mitään järkevää aikaan. Hakeuuni kun siinä olisi kuitenkin oltava.
Remontteihin ja huoltoihin menee kyllä rahaa, mut ei nyt mielestäni vielä mitenkään paljon verrattuna uusien koneiden osamaksuihin. Ja kuluu ne uudetkin ja niihinkin tehtävä huoltoa. Traktoreissa miettinyt et jos olis yks peruskone itsellä ja loput vuokraisi sesonkiin. Mut toistaseksi mennään noilla vanhoilla.
Tiedän tapauksissa joissa hallissa on vain tuoretta konetta ja vastaavasti kuusen alla sit vanhaa kalustoa. Molemmilla tulee pääsääntöisesti työt tehtyä. Itse koen kulkevani jotain kultaista keskitietä. En nyt ole tarkkaan laskenut konekulua per ha mut mutu on et omalla kohdalla homma ei kyllä kaadu siihen. Tietysti pitää asiassa myös mieltää et suorakylvetäänkö vaikka vain ja toisessa ääripäässä sit kaikki toimet pidemmän kaavan kautta. Luomu vaatii viel ehkä pari lisävispilää perään. Tai jos viljellään pelkkää hömppää ja nurmia niin ei ihmeellistä kalustoa tarvi. Itsellä elukkatilallisena pitää olla vielä paskavaunua ja sekoittimia. Ja nekin tuo kulua koko hommaan. Liete vielä niin ravintoköyhää et hyöty versus kulu on vahän niin ja näin. Luomussa pakko paha taviksessa jos joku maksais edes jotain tavarasta niin ostaisin varmaan pusseja.
Töiden tehdyksi tuleminen ja muutenkin ajoittaminen on vähän niin ja näin. Itse pyrin aina syksyllä puimaan kun vain mahdollista. Kelit muuttuu yleensä niin äkkiä et jo mainittu hidas kuivaus jarruttaa hommaa. Syyskylvöt auttaa asiaa paljon ja taviksessa pyrkisin kylvämään mahdollisimman paljon syysvehnää. Vastaa lannoitukseen kaikkein parhaiten ja saa yleensä puida ajoissa. Kauraa vedettäisiin sit varmaan se jäljelle jäänyt keväällä. Erikoisemmat kasvit voi joskus tulla mieleen mut monesti liian epävarmoja jolloin perusvarman tulon syövät äkkiä pois.
Mut takaisin siihen apulannan hintaan niin toistan itseäni mut mä en nähnyt järkevänä ottaa sitä riskiä et ostan kallista lantaa ja toivon ja toivon. Näillä mailla kun kasvukunto ei ole optimaalinen niin lannoitetta tarvittaan paljon ja vettäkin pitäisi tulla oikeaan aikaan. 22 vettä tuli edes vähän ja näin ollen sadot oli ihan hyviä jopa luomussa. Tänä vuonna sit mentiin enemmän tavanomaiselle tasolle. Pellon kasvukuntoa voi tietysti parantaa ja itsellä tämä luomu tuli silloin 5v sitten osittain sen vuoksi. Tulee nurmia viljeltyä pakosta kun niitä ei sitten 80 luvun ole ollut. Tällä tukikaudella olisi ollut ihan jo taviksessakin laittaa osa nurmelle, kiitos ekojärjestelmän ja maanparunnus toimenpiteen. Keväällä olisi luomu ollut katkolla, mut 22 hyvä vuosi meni jo niin en suoraan sanottuna uskonut et toista hyvää olisi enää tullut, eikä tullutkaan.