Pari päivää sitten sai lukea lehdestä että taxin ajoon ei tarvita kaiken maailman lupia. Astuu voimaan 1 pv heinäkuuta 2018. Tämähän on se asia jota Veeti on ajanut useamman vuoden. On hienoa kun saa pitkällisen toiveensa toteutettua. Kaikki siinä ei onnistu koskaan. Moni eläkeöäinenki saa avustaa laillisesti vie.ä huonompaa eläkeläis naapuria, sairaala käynnillä. Saa vielä laskuttaa KELA tä.
"Taksiluvat
Nykyisin: Henkilöiden kuljettaminen korvausta vastaan tulonhankkimistarkoituksessa edellyttää taksilupaa. Lupa on ajoneuvokohtainen.
Jatkossa: Taksilupa vaaditaan jatkossakin. Edellytyksinä ovat oikeustoimikelpoisuus, tosiasiallinen ja pysyvä toimipaikka Suomessa, hyvä maine, asianmukainen vakavaraisuus sekä riittävä ammatillinen pätevyys. Yrittäjäkurssista ja puolen vuoden taksinkuljettajana toimimisen vaatimuksesta luovutaan. Luvanhaltijan on myös nimettävä liikenteestä vastaava henkilö, joka on hyvämaineinen. Taksiliikennelupa muuttuu toimijakohtaiseksi. Myös henkilö- ja tavaraliikenneluvalla saa harjoittaa taksiliikennettä, kunhan noudattaa taksiliikennettä koskevia vaatimuksia.
Lupien määrä
Nykyisin: Taksilupien määrä on rajoitettu. Ely-keskukset vahvistavat vuosittain kuntakohtaiset taksilupien enimmäismäärät eli lupakiintiöt, joilla rajoitetaan taksiautojen määrää.
Jatkossa: Autojen määrää eli käytännössä lupien määrää ei rajoiteta.
Kuljettajaa koskevat vaatimukset
Nykyisin: Kuljettajalla oltava taksinkuljettajan ajolupa, jonka saaminen edellyttää koulutusta, koetta, paikallistuntemusta, terveyttä ja rikostaustan tarkistusta.
Jatkossa: Taksinkuljettajalla on oltava edelleen ajolupa, jonka saaminen edellyttää terveyttä ja rikostaustan tarkistusta. Rikostaustaa koskevat vaatimukset tiukentuvat, koska mukaan tulevat kaikki teot, joita tarkastellaan lasten kanssa töitä tekevien osalta. Asiakaspalvelun hallitsemisesta ei edellytetä koetta, mutta käytännön toiminnassa osaaminen on oltava.
Hinta
Nykyisin: Valtioneuvosto vahvistaa vuosittain taksimatkojen enimmäishinnat. Käytännössä enimmäishinnoista on tullut määrähintoja, joita kaikki noudattavat.
Jatkossa: Luovutaan hintasääntelystä, mutta hinta tai määräytymisperuste on ilmoitettava asiakkaalle etukäteen. Trafi voi määrätä enimmäishinnan, jos hinnat nousevat kohtuuttoman korkeaksi.
Asemapaikka
Nykyisin: Taksilupa myönnetään tietylle asemapaikalle (paikka tai kunta), jonka alueella liikennettä saa harjoittaa. Jos kyyti vie asemapaikan ulkopuolelle, on taksin palattava tyhjänä asemapaikalle. Taksin on päivystettävä asemapaikalla vahvistetuilla vuoroilla, mutta se saa ajaa myös niiden ulkopuolella.
Jatkossa: Taksilupaa ei sidota asemapaikkaan, ja kyytejä saa ottaa mistä vain minne vain. Taksilupa on valtakunnallinen, mutta toimijoiden on ilmoitettava pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa. Taksi voi jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikan ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle.
Vaatimukset autolle
Nykyisin: Taksi on henkilöauto, jota käytetään taksiluvan nojalla.
Jatkossa: Taksi voi olla myös muu kuin henkilöauto."
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nain-taksilaki-muuttuu-katso-ero-nykyiseen-kohta-kohdalta/738729/