Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikenneluvat (yms) for dummies  (Luettu 9875 kertaa)

rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Niin.. en oo tavannu vielä yhtään traktoria pöllinajossa tehtaalle tällä vuosituhannella.
Näyttää että se puoli on kehittyny terveesti ja terminaalista tehtaalle ajetaan nykyisin tehokkailla isoilla yhistelmillä. Ei suotta roiku nosturit mukana.
Kyselin vielä tutuilta automiehiltä jotta miten on näkyny rahtihommissa traksoja, kyllä heitä nauratti. Ei oo kuulemma näkyny ja epäilivät jotta ei ihan saata pärjätä hintakisassa ;))

Kyllähän täällä armaassa kotimaassa tää maatalouden pienuus ja hajalla olevat lohkot huonojen teiden päässä vie nuo mahkut käyttää kuorkkia. Itekin mielellään ajatan aina kun mahdollista yhdistelmällä.

Mutta tuo että yleistetään muutaman maansiirtotoimijan takia kaikkiin koneisiin.. se ei oikein natsaa. Varsinkin kun jokainen voi tosiaankin ostaa sen traktoriyhdistelmän jos homma on sillä niin edullista.

alpo10

  • Vieras
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
ei auennu tuo aikaisempi mt:n linkki, että pääsin vasta nyt lukemaan uutisen, joka ei oikeastaan koske maataloutta ollenkaan.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/skal-ja-merja-kyllonen-kaynnistivat-taiston-traktorikuljetuksia-vastaan/erD8Jpzr

SKAL arvioi, että Suomessa liikkuu päivittäin yli 700 traktoria, jotka kuljettavat tavaraa maatalouden ulkopuolisissa kuljetuksissa kuorma-autokaluston kanssa kilpaillen.

Jos tätä ajatellaan ketjuna tapahtumia, niin ensin lobataan jonkun normin puolesta, sitten kun se saadaan lakiin alkaa koneita tulemaan markkinoille. Traktorivalmistajat ja kärryfirmat tuovat uudet vehkeet, joilla ajellaan polttoöljyllä ja ilman katsastuksia ym. Koneet alkaa vähitellen muistuttaa kuorma-autoja, kantavuudet ja nopeudet kasvaa... ei katsastuksia, koneet vanhenee, sattuu onnettomuuksia, vaaditaan koulutusta ja katsastuksia jne. Toivottavasti niitä pöllitraktoreita ei palauteta millään helpotuksilla takaisin maanteille :)

Tämähän case ei liity maatalouteen mitenkään toistaiseksi, mutta jos tämä urakointi/kilpailu alkaisi yleistyä jussien keskuudessa, niin voisi joku kysyä näiden maataloustukien osuutta kilpailun vääristämisessä..... vai saako kuljetusyrittäjät jotain tukea, siitä ei ole havaintoja?



rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Saako viljelijä traktorin tai kärryn ostoon tukea??

Ei saa.

Jos eläin- ja peltotuet närästää, voi jokainen ostaa tilan (niitä on myynnissä enenevästi) ja ryhtyä tukien nauttiaksi. :)

alpo10

  • Vieras
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Saako viljelijä traktorin tai kärryn ostoon tukea??

Ei saa.

Jos eläin- ja peltotuet närästää, voi jokainen ostaa tilan (niitä on myynnissä enenevästi) ja ryhtyä tukien nauttiaksi. :)
eipä niissä tukipäätöksissä lue, etteikö niillä traktoria tai kärryjä saa ostaa?

jokaisen eläin- tai peltotilan omistajan kannattaa olla huolissaan, kun vasemmistoliiton meppi ja yli viittä tuhatta kuljetusyrittäjää edustava liitto tavoittavat toisensa ja ajavat samaa asiaa. Heistä kukaan ei halua ostaa sun tarjoamia traktoreita puhumattakaan maatiloista tukineen :)

rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Ka niinhän tuo on...
Alkutuotannolle ei oo jatkossakaan ruusuja luvassa, vain risuja.

rantsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Vkl viljelätapaamisien aikana tästäkin tääl kaakos puhuttiin.. ei löydetty ketään joka olis moiseen urakointiin lähössä.

Toki keskusteluissa mukana olleet oli aktiivi viljelijöitä joilla tuntuu olevan työtä jo muutenkin.

Kuten uutisessa oli, 700 traktoria. Aika vähän kaikkiaan.

Vaan jokkainen tekköö mitä haluaa, koirat kulkee karavaani haukkuu... vai miten se oli. ;))

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Hieman huvittavaa koko touhu, SKAL ei toki halua väljentää kuorma-autopuolen byrokratiaa kun jo luvat hankkineet ovat jäseninä järjestössä. Kuka rohkea lähtisi ajamaan kuorma-autoliikenteen lupavapaaksi muuttamista?
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

alpo10

  • Vieras
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
Hieman huvittavaa koko touhu, SKAL ei toki halua väljentää kuorma-autopuolen byrokratiaa kun jo luvat hankkineet ovat jäseninä järjestössä. Kuka rohkea lähtisi ajamaan kuorma-autoliikenteen lupavapaaksi muuttamista?
joskus on ajateltava isompaa kokonaisuutta, kuin sitä omaa tekemistä ja saavutettuja etuja. Takseilla kävi vähän näin, ala oli suojattu ja kilpailua ei juuri tullut.... sitten tulee "kansantaksit" eli pimeitä takseja tuli kaupunkeihin ja yyperit lopulta tarjoaa teknisen vaihtoehdon ajaa halvempaan hintaan kyytejä. Perinteisten taksien "hillotolppa" eli kelakyydit tarjosi riittävän elannon, kunnes niihinkin haluttiin uudistuksia ja kilpailua. Nyt pienen kiukuttelun ja hakemisen jälkeen taksiautoilu halpenee ja lisääntyy, sekä kilpailu raivaa huonot pois.

Kuitupuun ajamisessa käytiin jo tilanteessa että 50 motin auton kuorman arvo oli 1500€, josta metsänomistajan pitää maksaa puolet hakkuukuluina, niin lopulla ei kuormaa ole varaa kovin kauas ajaa. Ongelman voi ratkaista, jos ostaja maksaa rahdin eli ostaja on hiukan alakanttiin hinnoitellut tuotteen :)
Nyt autot ovat isompia ja kuidun hinta hetkeksi noussut, muutenhan puu päätyisi polttoon ellei sellutehdasta ole lähellä. Tämähän olisi juuri se isompi kokonaisuus eli jos kustannusten nousu uhkaa tappaa maksavan asiakkaan... siinä ei sen seitsemän hienoa korttia kuskin taskussa tai suoritetut ammattipätevyyskoulutuspäivät paljon auta.

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
KUULEMMA LUvia sa saha sellusta 27 mut tottakai 

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Liikenneluvat (yms) for dummies
juu eiku olin  hiua