Hieman huvittavaa koko touhu, SKAL ei toki halua väljentää kuorma-autopuolen byrokratiaa kun jo luvat hankkineet ovat jäseninä järjestössä. Kuka rohkea lähtisi ajamaan kuorma-autoliikenteen lupavapaaksi muuttamista?
joskus on ajateltava isompaa kokonaisuutta, kuin sitä omaa tekemistä ja saavutettuja etuja. Takseilla kävi vähän näin, ala oli suojattu ja kilpailua ei juuri tullut.... sitten tulee "kansantaksit" eli pimeitä takseja tuli kaupunkeihin ja yyperit lopulta tarjoaa teknisen vaihtoehdon ajaa halvempaan hintaan kyytejä. Perinteisten taksien "hillotolppa" eli kelakyydit tarjosi riittävän elannon, kunnes niihinkin haluttiin uudistuksia ja kilpailua. Nyt pienen kiukuttelun ja hakemisen jälkeen taksiautoilu halpenee ja lisääntyy, sekä kilpailu raivaa huonot pois.
Kuitupuun ajamisessa käytiin jo tilanteessa että 50 motin auton kuorman arvo oli 1500€, josta metsänomistajan pitää maksaa puolet hakkuukuluina, niin lopulla ei kuormaa ole varaa kovin kauas ajaa. Ongelman voi ratkaista, jos ostaja maksaa rahdin eli ostaja on hiukan alakanttiin hinnoitellut tuotteen

Nyt autot ovat isompia ja kuidun hinta hetkeksi noussut, muutenhan puu päätyisi polttoon ellei sellutehdasta ole lähellä. Tämähän olisi juuri se isompi kokonaisuus eli jos kustannusten nousu uhkaa tappaa maksavan asiakkaan... siinä ei sen seitsemän hienoa korttia kuskin taskussa tai suoritetut ammattipätevyyskoulutuspäivät paljon auta.