Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metallinsorvaukseen kirjallisuutta  (Luettu 6491 kertaa)

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Eli mistähän vois saada metallikärkisorvin käyttöön liittyvää/opastavaa kirjallisuutta?
Mahdollisimman laajakäsitys koneesta sekä erilaisten säätöjen ja työstön yksityiskohtaisempaa opastusta.

Kirjakaupat kylläkin kysymättä, eikä pikakurssejakaan taida olla.
EIpä ole vielä itse laitetttakaan... mutta kuume katoasi kun "tietäisi" miten vaikeaa sorvaus oikeasti on. ???

natikka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 405
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
ei oo vaikeeta ;), mitä summia oot ajatellu sorviin sijoittaa?? jos ostat 3000€ sorvin, saat ostaa lähes toisella mokomalla teriä sun muita......meillä sorvi kuume katos ku hokattiin tämä ;D.

ei tuo itte sorvaus tilanne ole vaikea, kunhan pyörimänopeus ja syöttö on oikeat. kannattaa kumminki pyytää joku kaveri neuvomaan vierelle aluksi.... pieni opettelu on noissa sorvien syöttöarvojen taulukossa, eli miten niitä luetaan.
itte täs pian valmistun koneistajaksi, joten kysyä aina sopii....

ja itävaltalaiset ja venäläiset sorvit aivan ässiä!! eli vanhasta hyvä laatuisesta sorvista kannattaa maksaa!! niitä ei enää saa...

multa löytyy kirjoja sun muita, joista EHKÄ luovun sitte....joskus.
tä?!?!

Teroman

Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta

Koneistajan kirja 1 ja 2

Löytynee netistä , kirppiksiltä ja Alan - porukoilta hyllyistä pölyttyneenä,,,,,,,,,,
 8)


rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Joo ei ole vaikeaa. Kapula kiinni leukoihin, 150m/min lastuamisnopeuden tuovat kierrokset kovametalliterällä, 0,05mm/kierros syöttö ja milli kerralla halkaisijasta pois. Siitä se lähtee. Pienen kokemuksen myötä voit jo heti ensimmäisen hipaisun jälkeen muuttaa työstöarvoja sopivammiksi.
  Tärkeintä on pitää räpylät pois kaikesta liikkuvasta ja pyörivästä veiviä lukuunottamatta. Myöskään avainta ei tule jättää karaan paikoilleen.

johtoporras

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
  • "Muut teköö mitä ne osaa, MINÄ MITÄ HALUAN"!!!!!!!
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
itte oon tilannu kirjoja suoraan englannista, englannin kielisinä. Oon huomannu että englanninkieliset on parempia....

kirjakauppa on Camden miniature steam services. kauppa on keskittynyt kaikkeen "tee se itse" kirjallisuuteen ja koneisiin.

Kauppa on luotettava. Rahat tilille->paketti postiin ja parin päivän päästä postimies ne jo tuo. Ja jos kaikkia kirjoja ei heti ole saatavilla ne tulee myöhemmin, mikäli olet ne maksanut. Samat kirjat voi tilata myös Suomesta kirjakaupan kautta, mutta se on hidas ja kallis....eräänkin kirjan saaminen olisi vienyt yli puolivuotta, mutta kun tilasin sen englannista sen sai reilussa viikossa. Ja alle puoleen suomen hinnasta.

Postikulut ei kovin suuria.

Alla linkki sorvari kirjoihin.

http://www.camdenmin.co.uk/engineering-practice-skills/lathe-books-c-320_382.html

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Joskus 6-vuotta sitten viimeksi koulussa sorvia käyttänyt, jotain hämärästi muistissa?
Sellainen mielikuvajäi että sorvin pitäisi olla Venäläinen, Saksalainen tai sitten ehkä Itävaltalainen.

Sekin tiedossa että teränpitimet/palat, pakat ym. maksaa jälkeenpäin ostetttuina mansikoita. Eli jos ostaa koneen niin mahdollisimman paljon täytyisi olla tavaraa mukana(kunnossa olevaa).

Yksi kone mahdollisesti tiedossa, noin 3000€. Tutun tutulla, pitäis olla kaikinpuolin kunnossa ja jotain hilpettäkin mukana. Mutta 70-80-luvun koneet varmaan aika toimivia, vanhempiin ei halua sekaantua...vai miten on?

johtoporras

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 84
  • "Muut teköö mitä ne osaa, MINÄ MITÄ HALUAN"!!!!!!!
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Joskus 6-vuotta sitten viimeksi koulussa sorvia käyttänyt, jotain hämärästi muistissa?
Sellainen mielikuvajäi että sorvin pitäisi olla Venäläinen, Saksalainen tai sitten ehkä Itävaltalainen.

Sekin tiedossa että teränpitimet/palat, pakat ym. maksaa jälkeenpäin ostetttuina mansikoita. Eli jos ostaa koneen niin mahdollisimman paljon täytyisi olla tavaraa mukana(kunnossa olevaa).

Yksi kone mahdollisesti tiedossa, noin 3000€. Tutun tutulla, pitäis olla kaikinpuolin kunnossa ja jotain hilpettäkin mukana. Mutta 70-80-luvun koneet varmaan aika toimivia, vanhempiin ei halua sekaantua...vai miten on?


Itellä on puuhastelukäytössä aito Neukkulainen joku 60-70 luvun sorvi. todella tyytyväinen olen ollut. Mittakellolla olen tarkistanut ja heittoa ei ole kuin jotain sadasosamillin verran. Kinuskeihin en ite välttämättä lähtisi sekaantumaan. Saksalaiset sekä ns. euromerkit ovat vaan yleensä hintavia vanhanakin.

Teräpitimet sekä pakat "alanliikkeissä" erittäin hintavia, niitä kannattaa sitten etsiä mm. nettikoneesta tai käydä ite hakemassa viipurista. Saa muutamalla kympillä kasan.

mcpa

  • Vieras
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Eli mistähän vois saada metallikärkisorvin käyttöön liittyvää/opastavaa kirjallisuutta?
Mahdollisimman laajakäsitys koneesta sekä erilaisten säätöjen ja työstön yksityiskohtaisempaa opastusta.

Kirjakaupat kylläkin kysymättä, eikä pikakurssejakaan taida olla.
EIpä ole vielä itse laitetttakaan... mutta kuume katoasi kun "tietäisi" miten vaikeaa sorvaus oikeasti on. ???

Massikan käyttö-ohjekirja osio: Vaihteisto :)

Teroman

Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta

Harjoittelemalla oppii hyvinkin nopeesti ja muutamat terät ensin pilaten,,,,,,

Muuten tarpeellinen laite on moneen tapin ja puslan tekoon sekä kierteiden tekoon ja jopa  poraamiseen niin että terä pakkaan ja kappale kelkkaan yms jyrsintää kiilan koloja ja vastaavia tullut tehtyä ihan vanhalla Sakemannin  Sorvilla.
 :o

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: Metallinsorvaukseen kirjallisuutta
Itse olen tilannut netistä kauppaan (lapsille oppikirjojen lisäosia) seuraavista siis suomalaiseta mutta kai se käy akateemisesta samalla tavalla
http://www.suomalainen.com/
http://www.akateeminenkirjakauppa.fi/